A Scania jól teljesített az év során, jelentősen növelte bevételeit és nyereségét. Az éves és fenntarthatósági jelentés részletesen bemutatja a vállalat 2023-as pénzügyi, társadalmi és környezetvédelmi teljesítményét.
A teljes 2023-as év összefoglalója:
- A Scania csoport nettó árbevétele 28 százalékkal 204,1 milliárd svéd koronára (159,2) nőtt
- A korrigált működési bevételek elérték a 26,0 milliárd svéd koronát (14,0), a korrigált operatív árrés pedig 12,7 százalék volt (8,8)
- A kiszállítások 13 százalékkal, 96 727 járműre növekedtek, amelyből 246 darab (262) zéró emissziós jármű volt
- A szolgáltatási üzletág bevételei 11 százalékkal nőttek devizanem-korrekcióval
- A rendelésállomány 2 százalékkal 84 080 járműre nőtt
- „Nagyon örülök, hogy 2023-ban ilyen csodálatos eredményeket értünk el, és célunk, hogy 2024-ben megismételjük ezeket” – jegyezte meg Zdeněk Petrás, a Scania Hungária Kft. ügyvezető igazgatója
2023 negyedik negyedévének összefoglalója:
- A Scania Csoport nettó árbevétele 21 százalékkal 60,0 milliárd svéd koronára (49,7) nőtt
- A korrigált működési bevételek elérték a 7,4 milliárd svéd koronát (5,3), a korrigált operatív árrés pedig 12,3 százalék volt (10,7)
- A kiszállítások 8 százalékkal, 28 984 járműre növekedtek, amelyből 57 darab (115) zéró emissziós jármű volt
- A szolgáltatási üzletág bevételei 6 százalékkal nőttek devizanem-korrekcióval
- A rendelésállomány 5 százalékkal 22 299 járműre csökkent
Erős hajrával egy rekord évért
2023 ismét olyan év volt, amikor a geopolitikai és makrogazdasági instabilitás az üzleti környezetre is hatással volt. A Scania azonban képes volt átvészelni ezt, így bizonyítva pénzügyi rugalmasságát és fenntartható növekedési képességét. Tavaly a Scania árbevétele meghaladta a 200 milliárd svéd koronát: az árbevétel mindössze hét év alatt megduplázódott.
A Scania termékei és szolgáltatásai iránti kereslet az elmúlt évben is magas maradt, bár néhány kulcsfontosságú piacon az előzőleg magas szinthez képest csökkent. A Scania képes volt jelentősen stabilizálni a járműmegrendelések és -kiszállítások közötti áramlást, és az előző évihez képest 13 százalékkal növelte a kiszállításokat. Az eredmény rekordszintet ért el, amire a nagyobb jármű- és szolgáltatási volumen, az erős ár-termék mix, valamint az árfolyamhatások pozitív hatással voltak. Az infláció, a megnövekedett nyersanyagárak és az ellátási lánc néhány zavara ugyanakkor negatívan befolyásolta az eredményt.
A negyedik negyedév erős volt, a jármű-kiszállítások száma 8 százalékkal, a szervizüzletág bevétele pedig 6 százalékkal nőtt helyi pénznemben az előző év azonos időszakához képest. A negyedik negyedévben a beérkező jármű-megrendelések száma 5 százalékkal csökkent, ami a Scania néhány kulcsfontosságú európai piacán a kereslet normálisabb szintjét jelzi.
„Sok más vállalkozáshoz hasonlóan a Scania is alkalmazkodik egy olyan világhoz, melyben az „új normalitás” bizonytalanságot és állandó zavarokat jelent. Miközben 2023-ban sikerült stabilizálnunk az áramlásokat és erős pénzügyi teljesítményt értünk el, továbbra is keményen dolgozunk partnereinkkel és a karosszériagyártókkal együtt azon, hogy javítsuk a szállítási pontosságot ügyfeleink számára” – mondta Christian Levin vezérigazgató.
Mérföldkövek és kihívások a fenntarthatóság terén
A Scania számos mérföldkövet ért el 2023-ban a fenntartható közlekedési rendszer felé vezető úton, többek között létrehozott egy akkumulátor-összeszerelő üzemet, ezzel lehetővé téve az elektromos teherautók nagyüzemi gyártását; befektetett az elektromos termékportfólióba és bővítette azt; valamint formális követelménnyé tette az ellátási lánc dekarbonizációs céljait.
A nagy átalakulások ugyanakkor kihívásokat is jelentenek. A Scania az iparágban elsőként kötelezte el magát a tudományosan megalapozott célok iránt, és elsőként tett merész lépést a 2025-re vonatkozó globális célok meghatározásával annak érdekében, hogy megteremtse az elszámoltathatóságot és megvalósíthatóvá tegye ezeket a célokat. Miközben a Scania a 42 százalékos csökkenéssel jó úton halad az 1-es és 2-es kör célértékeinek elérése felé, valamint a 2025-re kitűzött 50 százalékos cél felé, addig a gördülőállomány szén-dioxid-mentessé tétele, amelyből a szén-dioxid-kibocsátás oroszlánrésze származik, nagyobb kihívást jelent. A 3. körben, amikor a Scania járművei használatban vannak, a cél a 20 százalékos csökkentés elérése 2025-re. Jelenleg a csökkenés a 2015-ös bázisévhez képest kevesebb mint 3 százalék.
A megváltozott értékesítési mix a 2023-as évre jelentett fő teljesítménymutató negatív alakulását eredményezte. A jelentett 3. körös csökkentés a 2022-es mennyiségeken alapul, mivel a bemeneti adatok a használatban lévő járművekre épülnek. Mindez azt jelenti, hogy a Scania Super hajtáslánchoz hasonló kezdeményezések teljes hatása még nem érvényesül a 2023-as évre jelentett fő teljesítménymutatókban.
A 2025-re kitűzött 3. körös cél továbbra is kihívást jelent, de pozitív változásra ösztönöz. 2024-ben a Scania a vezetők hatékonyságára, a jármű-specifikációk optimalizálására, a megújuló üzemanyagok népszerűsítésére és az elektromos megoldások bővítésére összpontosít, hogy továbbhaladjon a kibocsátás-csökkentési célok elérésében.
„Noha a végső megoldást a villamosítás jelenti, és mindent megteszünk, hogy felfuttassuk az akkumulátoros-elektromos teherautók gyártását, hogy szállítani tudjunk ügyfeleinknek, itt és most a szén-dioxid-mentesség elérése szempontjából az üzemanyag-takarékossági intézkedések és a megújuló üzemanyagok használata a döntő fontosságú” – tette hozzá Christian Levin.