Felértékelődik azok szerepe, akik biztonságot és megbízhatóságot nyújtanak a megrendelőiknek – interjú Volyánszki Zsolttal, a Shell Hungary zRt. Commercial Road Transport üzletágának értékesítési vezetőjével

Felértékelődik azok szerepe, akik biztonságot és megbízhatóságot nyújtanak a megrendelőiknek – interjú Volyánszki Zsolttal, a Shell Hungary zRt. Commercial Road Transport üzletágának értékesítési vezetőjével

Meglehetősen eseménydús időszakban, a világjárvány alatt, az orosz–ukrán háború kitörése előtt néhány hónappal került a Shell Hungary zRt. CRT (Commercial Road Transport) üzletágának élére Volyánszki Zsolt, aki értékesítési vezetőként felel a szállítmányozási és logisztikai vállalatok számára kínált mobilitási szolgáltatások fejlesztéséért, és egy 7 fős csapatot igazgat közel egy éve. A jelenlegi energiapiaci helyzetben tanulságos beszélgetni az üzemanyag-kereskedelemmel foglalkozó nagyvállalat egyik vezető beosztású tagjával az új pozíciójában eddig megszerzett tapasztalatairól, az energiapiac változásairól és az azokra adható válaszokról.

– Hogyan reagált a kinevezése után nem sokkal bekövetkezett világszintű energiapiaci változásokra?

– Az energiapiacot mindenképp világszinten kell értelmeznünk, a globális folyamatok alakítják a hazai piacot is. A siker nyitja, hogy képesek legyünk megbirkózni a gyorsan változó piaci feltételekkel úgy, hogy mindeközben szem előtt tartjuk a vállalat hosszú távú stratégiai céljait is. Szerencsésnek mondhatom magam, miután egy olyan nagy cégnél dolgozom, ahol nemcsak alkalmazkodunk, de bizonyos folyamatoknak elébe is megyünk, proaktívan cselekszünk. Fontos célkitűzésünk, hogy legkésőbb 2050-re karbonsemleges energiavállalattá alakuljunk és a partnereinket is segítsük a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésében. A Shell a Powering Progress stratégiájában többek között azt határozta meg, hogy 2030-ra 2,5 millió töltőpontot üzemeltet majd világszerte az elektromos járművek, köztük az elektromos kamionok számára; nyolcszor több alacsony szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagot állít elő; és az eladott közlekedési üzemanyagokban a bioüzemanyagok és a hidrogén arányát a mai 3 százalékról 10 százalékra növeli.

– Hogy látja, milyen gazdasági hatások határozzák meg ma a globális, a régiós és a hazai üzemanyagpiacot?

– Ezt a kérdést több szakértő és elemző is körbejárta már a közelmúltban, az okokat és az összefüggéseket keresve, többek között a pandémiával, illetve az orosz–ukrán háború kirobbanásával magyarázva az olaj és a gáz árának változását. Én azt látom, hogy a járványból való kilábalással egyszerre az energiafogyasztás is egyre intenzívebb lett, a háború pedig tovább fokozta a piaci bizonytalanságot. Ugyanakkor nem lehet csak ezt a két tényezőt felelőssé tenni az olaj és a gáz megemelkedett áráért. Ha az elmúlt 15 évre tekintünk vissza, akkor láthatjuk, hogy éltünk már meg gyors és nagyarányú áremelkedéseket más körülmények között is.

– Ezek nyomán milyen trendek rajzolódnak ki?

– Az üzemanyagárak trendjének alakulása, illetve a folyamatosan korszerűsödő motorok miatt most egy csökkenő fogyasztási trendet kellene megfigyelnünk Magyarországon, de mint említettem, sosem egy tényező befolyásolja a piacot. Így azzal együtt, hogy a többi országhoz képest régiós szinten kevésbé drága országnak számítunk, jelenleg még a tavalyihoz képest jóval magasabb üzemanyagárak ellenére is az értékesítés összvolumenének növekedése tapasztalható.

– Hogyan kezelik a hazai üzemanyagárstop-helyzetet?

– Személy szerint kihívásként tekintek rá, ami lehetőséget is rejt magában. Lehetőséget, mert ez a helyzet arra ösztönöz, hogy új kezdeményezéseink legyenek az üzletmenetben, olyanok is, amelyek korábban eszembe sem jutottak volna. Csak hogy egy példával is érzékeltessem: a közelmúltban két meglévő állomásunk működési modelljét úgy változtattuk meg, hogy Shell-üzemanyagkártyás partnereink számára tartjuk fenn ezeket, ők tudnak itt üzemanyagot vételezni. Ettől azt várjuk, hogy szétválasztva egymástól az üzleti és nem üzleti ügyfeleket, hatékonyabban tudunk fókuszálni a vállalati partnerek igényeire. A kiszámíthatóbb üzemanyag-disztribúció mellett a szerződéses partnerek igényeihez jobban illeszkedő kiszolgálással, rövidebb fizetéssel töltött idővel és hatékonyabb munkaerő-elosztással számolunk az érintett töltőállomásokon. Egy ilyen ötlet pár éve lehet, hogy fel sem merült volna, a piaci helyzet azonban megkívánta az alkalmazkodást.

– Létezik fontossági sorrend a szállítások biztosítása és a lakosság kiszolgálása között, vagy egyenrangúan kezelik a két területet az üzemanyagszűkös időkben is?

– Az első és a legfontosabb számunkra az ellátásbiztonság, valamint hogy mindenki számára biztosítsuk a mobilitás lehetőségét. Ugyanakkor egy Shell-üzemanyagkártyával rendelkező üzleti partner számára csak a Shell-töltőállomáson elérhető az az üzemanyagár, amire szerződött, ezzel szemben a jelenleg érvényben lévő szabályozás szerint egy lakossági felhasználó bármely állomáson ugyanazon az áron kapja az üzemanyagot. Ezen logika, a felhasználás mennyisége mentén optimalizáljuk a kiszállítást. A matek nagyon egyszerű: ha 30 ezer liter üzemanyagot 4 különböző, egymástól távolabb lévő helyen kell lefejteni, az sokkal tovább tart időben, mint egy töltőállomásra lefejteni a teljes 30 ezer litert. A fuvarszervezés egy rendkívül komplex feladat, egyfajta kiszámíthatóságot igényel, ami nem feltétlen jellemzi most a mindennapjainkat. Mi pedig folyamatosan arra törekszünk, hogy jelen körülmények között is a legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki minden ügyfelünket a Shell töltőállomásain.

– A kívülálló számára a jelenlegi magyarországi üzemanyagpiac később akár tankönyvi példa is lehet. Hogy érzi, hogyan lehet erre felkészülni?

– Mint mindig, most is az a legfontosabb szerintem, hogy higgadt maradjon az ember. A pályám során olyan helyzet még nem volt, hogy ne lett volna megoldás, persze az elmúlt években mást tapasztaltunk, hozzászoktunk egy kiegyensúlyozottabb környezethez. Kicsit többet és jobban kell most előre tervezni, át kell értékelni dolgokat, a minőség vs. ár dilemmája mellé felsorakozott az elérhetőség vs. ár dilemmája is. De ez nem ismeretlen fogalom a fuvarozásban, hiszen ott is előfordul, hogy kevesebb az autó, mint a fuvar, és joggal felértékelődik azok szerepe, akik megbízhatók, és biztonságos szolgáltatást nyújtanak a megrendelőiknek.

– Az üzleti tárgyalásokon mivel biztatja a partnereit? Tud nekik pozitív ígéreteket tenni?

– A tárgyalások többségén az ellátásbiztonság és a mennyiségi korlátozásoktól való félelem a téma, hiszen egy-egy hír, ami a mai világban pillanatok alatt körbeér, beindítja az emberek fantáziáját. Én ilyenkor mindig próbálok tényszerű lenni és arról beszélni, hogy mi történt eddig, mi történik most, és mi mit teszünk meg azért, hogy az üzemanyagellátást biztosítsuk. Nem megyek bele hosszú távú előrejelzésekbe, mert a soktényezős változók mellett az jelen helyzetben értelmetlen lenne.

– Hogyan válaszol a Shell az általánosabb világpiaci kihívásokra?

– Az energiaátmenet és a dekarbonizáció a működési területünk két megkerülhetetlen fogalma napjainkban. A Shell a fenntarthatóság iránti elkötelezettségével úttörőszerepet vállal mindkét területen, és ebben a közúti árufuvarozás sem maradhat érintetlen, miután társaságunk egy korábbi kutatása szerint ez a terület a globális szén-dioxid-kibocsátás mintegy 9 százalékáért felelős. A Shell a nettó zéró karbonkibocsátási célkitűzésével – amelyet 2050-re vagy hamarabb tervez elérni – példát szeretne mutatni vásárlói és a társadalom egésze számára a tisztább energia-megoldások felé fordulásról. Számos olyan jól ismert és kevésbé közkeletű megoldást kínálunk már napjainkban is a vásárlóinknak és az ügyfeleinknek, amelyek ezt a célt szolgálják. Rövid és középtávon az LNG-hálózat és annak fejlesztése lehet az egyik legismertebb alternatíva, és rendelkezünk már hidrogén-töltőállomásokkal is Európában, mindemellett pedig egyre több szó esik az EV HUB-ok telepítéséről és fejlesztéséről hazánkban is az elektromos meghajtású teherautók és kamionok töltésére. Nyugat-Európában már találkozhatnak a töltőállomásainkon a Renewable Diesel termékünkkel is, ami már itthon is felkeltette néhány ügyfelünk figyelmét.

– Tavaly elindult Magyarországon is a Shell Karbonsemlegesítési Szolgáltatása. Milyen fogadtatása van ennek?

– A szolgáltatás lényege, hogy a nálunk tankoló ügyfelek egy meghatározott díjért cserébe a Shell töltőállomásain vásárolt üzemanyag használatából származó kibocsátásaikat ellensúlyozhatják. Ezért az összegért cserébe a Shell pontosan ekkora értékű szén-dioxid-megkötő projektet támogat. A program sikerét jelzi, hogy a tavalyi május 4. és december 31. közötti időszakra a Shell Hungary összesen 44 745 tonna szén-dioxid karbonkompenzálását tudja igazolni. Ezt a döbbenetes mennyiséget leginkább úgy lehetne megragadni, ha hőlégballonokba töltve képzeljük el, akkor a programban résztvevők és a Shell közösen több mint 44 ezer ballonra való gázt vontak ki a légkörből. Még ha egyetlen vállalat nem is adhat az energiaátmenettel kapcsolatban felmerülő megannyi kérdésre választ, a Shellnek energiavállalatként azt gondolom, felelőssége, hogy megadja a szükséges útmutatást, amely segít a flottáknak eligazodni ebben az új helyzetben. Ha az összes szereplőt együttműködő partnerként tudjuk bevonni a folyamatba, hatékonyan megvalósíthatjuk a célunkat, a kibocsátáscsökkentést anélkül, hogy az az üzleti növekedés rovására menne.

– Alacsony szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagot is értékesít a Shell?

– Még ebben az évben megnyílhat a 2021 decemberében vásárolt és a Shell által modernizált LNG-állomás az M0 autópálya mellett, ahol rövid időn belül már a Shell-üzemanyagkártyás ügyfeleinket is kiszolgáljuk. A magyarországi terveink között szerepel, hogy országos lefedettséget biztosító LNG-töltőállomás-hálózatot építsünk ki a kulcsfontosságú szállítmányozási útvonalak és a nemzetközi közlekedési folyosók mentén.

– Tervben van a népszerű Shell-üzemanyagkártya szolgáltatási palettájának bővítése?

– Természetesen. Hamarosan búcsút mondhatunk a műanyag kártyának, és már a tankoláshoz sem lesz szükség az üzemanyagkártyára fizikai formájában. Ezt úgy valósítottuk meg már Európa egyes országaiban, hogy két területet, amelyekbe az elmúlt években rengeteg munkát fektettünk be, összekapcsoltunk. Az egyik terület a kártyabiztonság, ahol azon túl, hogy mára már az összes kártyánkat chiptechnológiás kártyára cseréltük, számos olyan valós idejű biztonsági funkciót vezettünk be, amelyek napjainkban inkább csak neobankok hálózatán és arra szakosodott fintech startupok kínálatában érhetők el. A másik terület az útdíjfizető eszközök fejlesztése és azokon belül is az EETS-eszközök elérhetősége. Legjobb tudomásom szerint Magyarországon mi vagyunk az egyedüli üzemanyagkártya-szolgáltatók, akik az üzleti partnereknek három piacvezető EETS-szolgáltató (a francia Axxès, a német Toll4Europe és az olasz Telepass) elérhetőségét tudják nyújtani a Shell-üzemanyagkártyás szerződésen keresztül, így a partnereink megtarthatják maguknak a választás lehetőségét, egyszersmind az ezekkel kapcsolatos fejlesztések is hamarabb válnak elérhetővé számukra. A két említett terület összekapcsolása révén jött létre az a megoldás, aminek köszönhetően vannak már nyugat-európai üzleti partnereink, akik az erre fogadóképes Shell-töltőállomásokon az EETS-eszközükön keresztül rendezik a tankolásaikat, így számukra a műanyag kártya már csak a múlt, mert mind az útdíjfizetést, mind pedig a tankolást egy virtuális kártyához kötötten végzik. Reményeim szerint 2023-ban ez a szolgáltatás már elérhető lesz a magyar ügyfelek számára is, Magyarországon és Európa számos országában.

– Vezetőként a munkatársaira is fokozottan figyelnie kell. Hogyan motiválja a kollégáit a mindennapokban?

– Sokat segít, hogy én is értékesítőként kezdtem a pályafutásomat, így emlékszem arra, milyen értékesítőnek lenni, hogy mit csináltam akkoriban lelkesen és mit nem. Mindig arra törekedtem, hogy a maximumot hozzam ki magamból, még ha néha úgy is éreztem, hogy vannak nálam jobb üzletkötők. Ma is pontosan tisztában vagyok vele, hogy anno mi motivált (volna) engem, és fontosnak tartom, hogy a kollégáim szemszögéből is lássam az adott helyzetet. Igyekszem minél több időt tölteni velük, és figyelek arra, mit osztanak meg velem a saját világukról. Kívülről talán túl engedékenynek tűnhetek a csapatom vezetése során, de ha ezzel el tudom érni, hogy mindenki jobban akarjon teljesíteni, és egy irányba toljuk a szekeret, akkor számomra ez a nyerő megoldás. Sokkal fontosabbnak tartom, hogy a csapatom tagjai azt érezzék, jó itt dolgozni, és van értelme annak, amit csinálnak, minthogy arra törekedjek, hogy halmozzuk az elvégzett feladatokat. Így az igazán fontos feladatok megoldása során maximális erőbedobásra számíthatok tőlük – ez a csapatom sikerének titka.

 

NÉVJEGY

Volyánszki Zsolt a Miskolci Egyetemen végzett környezetvédelmi szakirányon. 2005-ben csatlakozott a Shell Hungary-hez, az első években kenőanyagokért, illetve kiskereskedelemért felelős területeken dolgozott. 2015 óta a Shell magyarországi, bulgáriai és romániai üzemanyagkártyás üzletágában látott el regionális marketingvezetői feladatokat. 2021 októbere óta a Commercial Road Transport üzletágának értékesítési vezetője.