Gondolatok a közúti fuvarozók helyzetéről és lehetőségeiről

Gondolatok a közúti fuvarozók helyzetéről és lehetőségeiről

A Lajkó Ferenc, a DigiLog Consulting ügyvezető igazgatója által idén bevezetett újdonság, a KFX Közúti Fuvarozási Árindex iparági mérés a költségeket, teljesítménymutatókat és az euró-árfolyamot figyelembe véve tesz megállapításokat és javaslatokat arra, hogy hogyan kellene megváltoztatni a fuvardíjat. Hasonlóképpen értékelte a szakember a jövő évi előrejelzéseket, és a konferencia résztvevőivel megosztotta ezúttal nem stratégiai tanácsadóként, hanem független iparági szakértői minőségében, hogy miként indulna neki 2023-nak, ha fuvarozócég élén állna.

A szakember tavaly ilyenkor alapvetően fellendülést jelzett előre 2022-re, méghozzá olyan konjunktúrát, ahol ugyan növekszik majd a megrendelésállomány, de erőforrásoldalon problémák lesznek: nem lesz elegendő sofőr és kamion. Komoly költségnövekedést prognosztizált, bár nem 20–30 százalékos számokkal. Akkor azt tanácsolta a közút fuvarozóknak, hogy bátran növeljenek árat, de csak óvatosan kapacitást, annak érdekében, hogy ezt a kellemes, enyhén kapacitáshiányos helyzetet fenn tudják tartani és ezáltal az áremeléseknek legyen helye, és végre ismét lehessen egy kis pénzt csinálni a közúti fuvarozásból.

Arról is beszélt korábban, hogy hogyan lehetne az erőforráshiányt megoldani: haza kellene csábítani a sofőröket külföldről, és a jelenlegi 70–75 százaléknál jobban ki kellene használni a sofőrök vezetési idejét, ezzel is többletteljesítményt elérve kevesebb gépkocsivezetővel, végül az intermodalitást is reklámozta.

2022-ben a nehézségek dacára végül az inflációt meghaladóan nőtt az árbevétel és a profit is. A konjunktúra – a járvány utáni felpattanással – tehát tényleg megvalósult. Sem a kapacitáshiány, sem a sofőrhiány és még az egyébként brutális mértékű költségnövekedés sem tudta a többség kezéből kicsavarni azt a lehetőséget, hogy több profitot termeljen, mint a megelőző években.

Ma már átlagosan 15 százaléknál tart a szakma a fuvardíj-emeléssel. A KFX azt mutatta ki, hogy az első fél évben inkább 20 százalékos áremelésre lett volna szükség a költségek kompenzálásához, és nem kevesebb mint 30 százalék körüli az előrejelzése az év teljes időszakára vonatkozóan.

Lajkó Ferenc úgy véli, hogy 2023-ra már nem lesz ennyire kedvező a helyzet, ezért az idén megszerzett nyereségből tartalékképzésre buzdította a hallgatóságot. Véleménye szerint a jövő év recesszióról fog szólni, a visszafogott előrejelzések ellenére nyugodtan lehet úgy tervezni, hogy vissza fog esni a kereslet a fuvarozási és a raktározási szolgáltatások iránt. Jelzésértékű, hogy a tengeri szállításoknál már most csökkennek a volumenek és az árak: a korábbi 10-szeres fuvardíj mára 3–4-szeresre szelídült, és várhatóan tovább fog esni.

Ámde nem csak rossz lehet minden a recesszióban: ilyenkor az üzemanyagár is csökkenni szokott, mert kevesebb dízel fogy, és arra is lehet számítani, hogy a munkanélküliség növekedése átmeneti levegőhöz juttatja a fuvarozócégeket a sofőrhiány vonatkozásában. Ezek azonban legfeljebb „szépségtapaszok”, mert ha nincs mit szállítani, akkor hiába van sofőr, és hiába olcsó az üzemanyag.

Mégis mit lehet tenni ebben a helyzetben? A szakértő ismét azt gondolja, hogy megint alkalmazkodnunk kell. Ha fuvarozócéget vezetne, 2023-ban első körben könyörtelen realizmussal és óvatossággal kezdené az évet. Nagyon határozottan ajánlotta a résztvevőknek, hogy a cégek likviditására fordítsák a most megtermelt pluszokat; ha esetleg beszakadnak majd a fuvardíjak, akkor arra az időre kell, hogy legyen tartaléka mindenkinek. Éppen ebből kifolyólag azt is tanácsolta, hogy amíg lehet ebben az évben, amíg van mennyiség a piacon, járassák csúcsra a teljesítményt, kilométerfutásra, rakottságra és díjszintre gondolva; ilyenkor még el lehet kérni a portéka árát.

„Azt is javaslom mindenkinek, hogy racionalizálja a költségeit, a beruházásokat és a különböző növekedési célokat – például flottabővítéseket vagy raktárépítéseket – pedig biztosan elhalasztanám. Próbálja megtalálni mindenki a saját háza táján azt, amivel tudja fejleszteni az üzletét és túlélni vagy éppen a legkisebb veszteségekkel átvészelni a jövő évet” – zárta gondolatait Lajkó Ferenc, aki mindenkinek sok szerencsét kívánt a jövő évhez, és felajánlotta tanácsadói szolgáltatásait a sikeres alkalmazkodáshoz.