Továbbra is a folyamatos fejlődés útján – beszélgetőtársunk Vass Róbert, a DKV Mobility Magyarország Country Managere

Továbbra is a folyamatos fejlődés útján – beszélgetőtársunk Vass Róbert, a DKV Mobility Magyarország Country Managere

A DKV Mobility, az on the road fizető megoldások vezető B2B-platformja az új kor követelményeinek megfelelően minden terhet levesz ügyfelei válláról. Vass Róbert, a társaság magyarországi leányvállalatának Country Managere szerint ez annak az üzletfilozófiának a lényege, ami a DKV Mobilityt Európa piacvezető szolgáltatójává teszi az üzemanyagkártya- és az útdíjmegoldások piacán.

– A világjárvány utáni és a háborús időszak miként befolyásolta a DKV Mobility működését?

– A DKV Mobility folyamatosan fejlődött a pandémia utáni időszakban is. Mind a személyautó-, mind a haszongépjármű-flottás üzletágban felfutást tapasztaltunk, s ez alól a magyarországi piac sem volt kivétel. Van egy-két ország, ahol a DKV Mobility ügyfelei jobban megérezték az orosz–ukrán háború hatásait, hiszen például a lengyel és a baltikumi irodához tartozó vállalkozásoknak az oroszországi és/vagy ukrajnai kitettsége jóval nagyobb. Az európai uniós szankciókkal összhangban a DKV Mobility a fehéroroszországi és oroszországi hálózatokban felfüggesztette a kártyaelfogadást. Az Európába fuvarozó ukrán ügyfeleinknek minden segítséget megadunk, hogy át tudják vészelni a háború okozta nehézségeket.

Tartják a lépést az elektromobilitás terjedésével?

– Az e-mobilitás egyre nagyobb teret követel magának a közlekedésben. Az utóbbi években Nyugat-Európában – Németországban, Franciaországban és a Benelux államokban – elsősorban a személyautós flották egyre inkább átállnak az elektromos járművekre, és mára már az elektromos töltőállomások hálózatának bővülése is kezdi felvenni a lépést ezzel a dinamikus fejlődéssel. A DKV Mobility eddig is a lehető leggyorsabban igyekezett alkalmazkodni a piaci változásokhoz, és így tesz most is: jelenleg már 509 ezer európai töltőponton használhatják ügyfeleink a DKV kártyájukat. Bár a közép- és kelet-európai országok kormányai is támogatják a fenntarthatósági, szén-dioxid-csökkentési törekvéseket, itt a töltőinfrastruktúra még kevésbé kiterjedt, de azért a mi régiónkban is növekszik a töltőpontok és a kártyaelfogadó helyeink száma. A nehézteherautó-szegmensben egyébként még gyerekcipőben jár az elektromos hajtás, odébb van, hogy az akkumulátorról meghajtott haszonjárművek versenyképes alternatívái legyenek a hagyományos dízeles társaiknak. A kis teherautóknál valamivel elterjedtebb az e-hajtás, a helyi szállításban már megjelentek az elektromos járművek.

Mi a helyzet a többi alternatív üzemanyaggal?

– Lassan, de biztosan terjed a gázos technológia, javában kísérleteznek a hidrogénnel, sőt, a hidrogénezett növényi olajjal (HVO) is egyes országokban. A DKV Mobility nyitott minden változatra. Az egyes országoknak a változó, növekvő energiaigényekhez kell alkalmazkodnia. Arra lehet számítani, hogy egy ún. energiamixszel nézünk szembe a jövőben.

Említette a kibocsátás-csökkentési erőfeszítéseket szerte Európában. Németország ezzel kapcsolatban minden uniós társát megelőzte…

– Az EU 2030-ra a közúti közlekedésből származó szén-dioxid-kibocsátást 30 százalékkal szeretné csökkenteni 2005-höz képest. E cél elérése érdekében 2023 decemberétől új értékelési módszerrel fogják meghatározni a 7,5 tonna feletti járművek kibocsátását, és a tagállamoknak új CO2-osztályokat kell bevezetniük legkésőbb jövő év közepéig. Ennek az előírásnak legelőször valóban Németország tesz eleget 2023. december 1-jétől. Az, hogy a rendelet a többi uniós tagállamban mikor lép hatályba, ma még nem ismert. A szabályozás lényege, hogy minél környezetbarátabb a jármű, annál olcsóbb az útdíj, vagyis az alacsony szén-dioxid-kibocsátású járművek ala-csonyabb, a magas kibocsátású járművek magasabb úthasználati díjat fizetnek. A tagországi bevezetés időpontjától függetlenül az biztos, hogy mindenhol jelentős útdíjdrágulásra kell számítani, ami többletköltséget és pluszadminisztrációt jelent majd a fuvarozóknak. A DKV Mobility erre a változásra is idejében felkészült, biztosítva a problémamentes átállást. A honlapunkon már elérhető az a kalkulátor, amelynek használatával az ügyfeleink nagyon gyorsan megtudhatják, hogy a járművük melyik CO2-osztályba tartozik, és ez alapján mekkora útdíjjal kell számolniuk.

Az útdíjmegoldások szerepe ezek szerint felértékelődik a jövőben?

– A DKV Box Europe-pal a fuvarozók egyetlen fedélzeti készülék segítségével tudják teljesíteni mind a magyar, mind a külföldi útdíjak fizetését. Jelenleg 11 országot vontunk be a rendszerbe, dolgozunk Szlovákia és Csehország integrálásán, és valamikor Szlovénia is következik. Úgy vélem, az említett három ország jövőben történő bekapcsolásával sikerül lefednünk a legnagyobb forgalmat bonyolító európai uniós tagállamokat. Érdekes lehet még a közeljövőben Horvátország, esetleg a balkáni régió, de ezek inkább távlati tervek. Örömmel tölt el, hogy egy újdonságról is beszámol-hatok az olvasóknak: idén júniustól ügyfeleink már nemcsak az útdíj-fizetés elszámolására használhatják a DKV Box Europe-ot, hanem a DKV LIVE telematikai funkcióján keresztül többek között digitális üzemanyag-kezelésre, túratervezésre és GPS-es járműkövetésre is, ami kiváló lehetőség bárminemű visszaélés megelőzésére. Nincs szükség további hardverre vagy a meglévő fedélzeti készülék cseréjére, az új funkció vezeték nélküli konfigurációval elérhető.

Arccal a digitalizáció felé?

– Igen, például a DKV Box Europe kezelését egy ügyfélportálon keresztül teljesen automatizáltuk, így az ügyfélnek nem kell feltétlenül rajtunk keresztül rendelni, változtatni, konfigurálni, hanem kényelmesen megteheti ezt saját maga a képernyő előtt. Ha bővíteni szeretné az egységen lévő országok számát, csak beküldi a rendelést, és amikor aktiválódik, kap egy értesítést – és már működik is. Vagy épp törölne a boxról egyes országokat, mert már nem jár arra, erre ugyanúgy, az online portálon van lehetősége. Folyamatosan fejlesztjük az ügyfélportált, újabb szolgáltatásokkal és kényelmi funkciókkal. E fejlesztésekkel a további digitalizáció felé teszünk lépéseket. Az ügyfelek fogékonyak a még nagyobb fokú digitalizációra, a digitális megoldásokra, amit az is magyaráz, hogy egyre több cégnél a fiatalabb generáció veszi át az idősebbektől a vállalkozás irányítását.

Hogyan fogalmazná meg annak az üzletfilozófiának a lényegét, ami a DKV Mobilityt Európa piacvezető B2B-platformjává teszi az on the road fizető megoldások piacán?

– Európai mobilitási szolgáltatóként továbbra is a „You drive, we care” szlogen jegyében hatékony és fenntartható mobilitást biztosítunk az ügyfeleink számára, az új kor követelményeinek megfelelően szolgáljuk ki őket, minden terhet levéve a vállukról. Folyamatosan növeljük elfogadási hálózatunkat, legyen az hagyományos töltőállomás, szerviz vagy töltőpont. Fejlesztjük az útdíjfizetési megoldásokat, és támogatjuk a digitalizációt – mindezt fenntartható módon.

 

Dékány Zsolt