NavigátorVilág – Vasúti fuvarozás konferencia

Apollo Tyres: nagyszabású tervek Magyarországon

Apollo Tyres: nagyszabású tervek Magyarországon

Nemzetközi sajtóeseményre kaptunk meghívást: az Apollo Tyres gyöngyöshalászi gyárába látogathattunk el a közel 20 európai országból érkezett külföldi kollégákkal együtt. A rendezvény első napján a vállalat vezetői tájékoztattak a cég nagyszabású ötéves terveiről, majd gyárlátogatás szerepelt a programban. A második nap folyamán pedig egy nagyon komoly adrenalinlöketet kaptunk az Apollo Tyres által támogatott versenykamion kipróbálásával az Euroring versenypályáján.

Az Apollo Tyres Limited egy indiai multinacionális gumiabroncsgyártó vállalat, amelynek székhelye Gurugramban, Haryana államban található. 1972-ben alapították, és első üzemét a keralai Chalakudy állambeli Perambrában helyezték üzembe. A cégnek immár 5 gyártóegysége van Indiában, 1 Hollandiában és 1 Magyarországon. Csaknem 5 ezer márkakereskedésből álló hálózata van Indiában, amelyek közül több mint 2500 kizárólagos üzlet. A vállalat bevételeinek 69 százalékát Indiából, 26 százalékát Európából, 5 százalékát pedig más országokból szerzi jelenleg.

A vállalat az elkövetkező 5 évben nagyobb részesedést kíván szerezni a tehergépkocsikhoz és utánfutókhoz készült radiál abroncsok (TBR) európai piacán. A terv részeként az előző évihez képest megduplázza a TBR-abroncsok gyártási mennyiségét a magyarországi gyárában, és úgy bővíti a termékkínálatát, hogy az 2025-re lefedje a TBR-szegmens mérettel és jellemzőkkel kapcsolatos igényeinek akár 90 százalékát – mondta el Benoit Rivallant, a cég elnöke.

Az Apollo Tyres jövőre mutatja be az első, 19,5 col átmérőjű keréktárcsákhoz készült tehergépkocsi- és utánfutóabroncsait, amelyeket gyakran használnak a kisebb összsúlyú, nagytávolságú regionális alkalmazásokban használt járműveken. A vállalat elsőként a 7 leggyakoribb méretre fog koncentrálni, és a célja 2025-re kielégíteni a 19,5 colos gumiabroncsok piacán felmerülő igények 81 százalékát.

Az új terv keretein belül a vállalat a 22,5 colos téli gumiabroncsok piacára is belép, ahol új szintre kívánja emelni a legkülönbözőbb időjárási körülmények között biztosított teljesítményt és hatékonyságot, kiegészítve a már meglévő tehergépkocsi- és utánfutó-gumiabroncsainak kínálatát. Joji Thelly, a TBR-üzletág vezetője részleteket osztott meg az első, hamarosan bemutatásra kerülő, nagytávolságú fuvarozáshoz tervezett utánfutó-gumiabronccsal, az EnduMile LHT-val kapcsolatban, amely a gördülési ellenállás szempontjából A-besorolással rendelkezik, és az Apollo Tyres által a tehergépkocsi-szektor számára valaha gyártott legtartósabb és leginkább energiahatékony gumiabroncs lesz. Az utánfutókhoz készült új terméket kimondottan úgy tervezték, hogy túlszárnyalja az LHT-szegmens legnépszerűbb és legjobban teljesítő gumiabroncsainak jellemzőit. Hamarosan nyerges vontatókhoz készült változatok is érkeznek hozzá, mind a kormányzott, mind a hajtott tengelyekre.

A vállalat egy másik új szegmensbe is belép, ahol alacsony profilú, 60 mm-es méretarányú gumiabroncsokat fog kínálni az Euro 6-os normákat teljesítő motorokkal rendelkező haszonjárművek számára. Az Apollo Tyres a kormányzott és a hajtott tengelyekre szerelhető változatokat is biztosít majd.

A társaság még komolyabb lépéseket tesz, hogy további eredetialkatrész-beszállítói (OE) szerződéseket kössön a járműgyártókkal. A szeptemberben született megállapodás alapján a Schwarzmüller, Európa egyik legnagyobb pótkocsigyártója az Apollo Tyres EnduRace RT, EnduRace RT2 és EnduTrax MAHD abroncsait választotta az általa gyártott pótkocsik gyári felszereléseként, amivel ez lett az abroncsgyártó vállalat első OE-megállapodása az európai tehergépkocsi-piacon.

„Növeljük a K+F műveletekkel kapcsolatos befektetéseinket Európában és Indiában, és arra törekszünk, hogy segítsünk a haszongépjármű-üzemeltetőknek megfelelni az egyre szigorodó szabályozásoknak, valamint teljesíteni a saját, üzemanyag- és energiatakarékossággal kapcsolatos céljainkat. Olyan időszaknak nézünk elébe, amelynek során a TBR-szektorral kapcsolatos műveleteink eddig példátlan mértékű átalakuláson és fejlődésen mennek majd keresztül” – mondta John Nikhil Joy, az Apollo Tyres tehergépkocsi- és buszabroncsokkal foglalkozó európai ágazatának igazgatója.

Az Apollo Tyres TBR-termékkínálatának növelése érdekében a vállalat új módokat keres a terhelési kapacitás olyan módú növelésére, hogy az ne menjen a versenyképesség rovására a súly, a tapadás, az úttartás, a zajszint és a gördülési ellenállás tekintetében. Új LHT-terméke, az EnduMile LHT képében a cég egyúttal egy olyan új, robusztus struktúrát is bemutat, amely lehetővé teszi az újrafutózást a még nagyobb fokú fenntarthatóság és még alacsonyabb élettartam-költségek érdekében. Ezek az anyag- és dizájnbeli innovációk nagy valószínűséggel a később bemutatandó TBR-termékekben is megjelennek majd.

Az EnduMile LHT széles és stabil futófelülettel rendelkezik, amely optimalizálja a terheléseloszlást, a polimerek és töltőanyagok teljesen új keveréke pedig minimalizálja a gördülési ellenállást, miközben egységes tapadást biztosít nedves útfelületeken. A termékhez használt innovatív vegyület szintén segít a hőmérsékletváltozások kezelésében a hosszú távú használat során, ezzel hozzájárulva a kiemelkedő teljesítménybeli jellemzők megőrzéséhez és a tartósság növeléséhez.

A gumiabroncs „szabadon futó” kerekekhez kifejlesztett futófelület-mintázata kompakt központi bordával rendelkezik, amely segíti az úttartást, csökkenti a zajt, és biztosítja a hatékonyságot. Az erős vázszerkezet lehetővé teszi az újrafutózást, ami mérsékeli a teljes élettartamra vetített költségeket.

Az Apollo márkájú termékek története során az egyik legátfogóbb, 24 hónapos tervezési, fejlesztési és tesztelési folyamat az Apollo Tyres Hollandiában található európai K+F csapatának vezetésével zajlott. A nagyszabású számítógépes szimulációk mellett a komoly kihívásokat tartogató, valós körülmények között végzett tesztek is segítettek megbizonyosodni a gumiabroncs dinamikus képességeiről és tartósságáról, a kontinensen található legkülönbözőbb időjárási és útviszonyok esetében is.

Ez az első alkalom, hogy egy Apollo márkájú tehergépkocsi-gumiabroncs A-besorolást ért el a gördülési ellenállás tekintetében; a vállalat egyéb, a tehergépkocsi-szegmens számára készített termékei korábban is kiérdemelték már a maximális teljesítménybeli besorolást egyéb jellemzőikért, például a nedves útfelületen való tapadásukért és az alacsony zajszintjükért.

Az EnduMile LHT új mércét állít fel a gördülési ellenállás, a teljesítmény és a tartósság tekintetében, aminek köszönhetően felvehetik a versenyt a piac vezető termékeivel, és a legnagyobb kihívást jelentő, nagytávolságú alkalmazások esetében is költséghatékony, prémiumminőségű megoldást kínálhatnak az üzemeltetőknek. Az Apollo Tyres Magyarországon, Gyöngyöshalászon található gyártóüzemében készülő új EnduMile LHT 2023 első felétől lesz elérhető a vásárlók számára Európa-szerte.

A vállalat emellett számos kapcsolódó gumiabroncs-megoldáson is dolgozik, beleértve például a rádiófrekvenciás azonosítási (RFID) és gumiabroncsnyomás-felügyeleti rendszereket (TPMS), amelyek segítenek a vezetőknek és az üzemeltetőknek a teljesítményadatok valós idejű megtekintésében.

A minden részletre kiterjedő tájékoztató után egy kötetlen beszélgetésre is lehetőség nyílt a vállalat vezetőivel. Ezek után pedig indulhattunk a gyöngyöshalászi gyár bejárására. A több mint kétórás látogatás során megismerkedhettünk a komoly robotizációval felszerelt haszongépjármű-abroncsok előállításával foglalkozó gyár minden részletével, egészen az alapanyagok beérkezésétől a végtermékek tárolásáig. Nagyon sok munkafolyamatnál feltűnt a robotika egyre nagyobb térhódítása, ahol a dolgozók „csak” felügyeleti szerepet láttak el.

MONSTRUM VERSENYTEMPÓBAN

A rendezvény második napján indultunk az Euroring versenypályájára, ahol a cég által támogatott angol kamionverseny-csapat MAN gépét lehetett kipróbálni, persze csak szigorúan az „anyósülésben”. A személyesen Shane Brereton által vezetett gép nagyon komoly adrenalinlöketet nyújtott mindenki számára. A kicsit szemerkélő esőben minden egyes kanyarvétel és driftelés kemény erőpróbára késztette a gyomortájéki részeket. A résztvevők azonban betekintést nyerhettek abba, hogy milyen élmény egy ekkora monstrummal versenytempóban közlekedni. A körök alatt lehetőségünk volt egy kis betekintésre a szerelők munkájába és a csapat felkészülésébe is.

 

Bándy Zsolt