KözútVilág Expo konferencia és kiállítás

20 százalékos árnövekedést kell érvényesíteniük a fuvarozóknak

20 százalékos árnövekedést kell érvényesíteniük a fuvarozóknak

Soha nem látott kihívás elé állította a magyar fuvarozói szektort, amikor március közepén megszűnt az „ársapka”. A helyzet egyik percről a másikra változott meg, sokakat sokként ért. Az új szabályok ugyanis nem védik meg a magyar fuvarozókat, hiszen ők mostantól csak piaci áron tankolhatnak. Ahhoz, hogy az ágazat szereplői talpon maradjanak, elengedhetetlen az áremelés, de ehhez az is szükséges, hogy egységesen lépjenek fel.

Miután márciusban a kormány rendeletben módosította az üzemanyag-vásárlás szabályait, hatalmas sokk érte a magyar fuvarozói és megbízói szektort. A jogszabály értelmében kitiltották a 7,5 tonna feletti járművek nagy részét a benzinkutak sima kútoszlopairól, illetve a 3,5 tonna feletti külföldi járműveket, azzal, hogy azokat csak nagynyomású kútoszlopon lehet megtankolni, továbbá csak piaci áron, tehát nem ársapkával, 480 forintért.

„Egyik pillanatról a másikra változott meg a helyzet, amikor megtörtént a bejelentés, hogy teherautók nem tankolhatnak üzemanyag-ársapkával a kutakon. A költségek minden fuvarozónál emelkedtek, így nem marad más megoldás, azokat a lehető leghamarabb be kell építeni az árakba, és ezt tanácsoljuk a többi fuvarozócég számára is” – mondta Happ Olivér, a Happ Kft. tulajdonosa, aki szerint most kiemelten fontos, hogy egységesen lépjenek fel a piacon.

Az infláció és az orosz–ukrán háború együttesen hat az árakra

Ha a hazai fuvarozói vállalkozások talpon akarnak maradni, akkor máról holnapra mintegy 20 százalékos árnövekedést kell érvényesíteniük.

„20 százalékos áremelést kezdeményeztünk az ügyfeleinknél, mert ez az üzemanyagár-emelkedés az összköltségünkben éppen 20 százalékos növekedést jelentett. Szerencsére az a visszajelzés a piacról, hogy az ügyfelek ezt elfogadják, hiszen mindenki látja, hallja a hírekben, hogy mi a helyzet. Az infláció és az orosz–ukrán háború együttesen eredményezte ezt” – tette hozzá az ügyvezető, aki elmondta, most is járnak Ukrajnába, napi 15–20 kamionnal, de csak Munkácsra, így a háborús övezetet elkerülik.

Nem látni még, hogy hol a vége a drágulásnak

A legfrissebb hírek szerint az MNB hétszázalékos inflációval számol: rövid távon a háború, középtávon az infláció jelenti a nagyobb kockázatot, így az árstabilitást kell előtérbe helyezni. A legnehezebb, hogy nem is látni a drágulás végét, a szakemberek szerint nem állt még meg az áremelkedés.
„Nálunk ez egy mesterségesen generált árstop volt, de ha megnézzük az árakat a környező országokban, akkor még magasabb üzemanyagárakat tapasztalunk. Ezért is volt itthon üzemanyaghiány, mert a tranzitforgalom is nálunk tankolt, és ennek most mi vagyunk a kárvallottjai. Sajnos a tendencia azt mutatja, hogy az árak nem lesznek alacsonyabbak, sőt, a háború még változtathat ezen, és még akár tovább is emelkedhetnek, de az olajár esésére nem lehet számítani. Megoldás lehet – és ezt sok vevőnknél bevezettük – az üzemanyagár-klauzula. Ez azt jelenti, hogy megállapítunk egy fuvardíjat, függetlenül az üzemagyagártól, és egy heti üzemanyagár-töltő modell segítségével minden héten korrigáljuk az üzemanyagár mozgásával a megállapított fuvardíjat. Ezt mindenkinek ajánljuk a gazdaságban, mert kétoldalú védelmet nyújt” – tette hozzá Happ Olivér, aki azt is elmondta, hogy még mindig vannak üzemanyagellátási problémák. Olyan benzinkút is akad, ahol időszakos hiány van, de ez már csak egy–két napos csúszást eredményez.