AkkuLog

Növeli gyártási kapacitásait az Alstom Mátranovákon

Az Alstom 6 milliárd forint értékű fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén. A Mátranovák 2030 program keretében az Alstom Csoporthoz 2021-ben csatlakozott gyárat a legkorszerűbb gépekkel szerelik fel, új, az Alstom szabványoknak megfelelő gyártási módszereket vezetnek be és közel 150 új munkatárssal bővítik létszámát.

A vállalat a modernizációs programot Magyarország kormányának támogatásával valósítja meg. Ennek eredményeként a gyár, Nógrád vármegye legnagyobb foglalkoztatója 2025-ig jelentősen növeli gyártókapacitásait, így ez lehet az Alstom legjelentősebb forgóvázkereteket gyártó telephelye Európán belül. Ez azt jelenti, hogy a Mátranovákon készült forgóvázak Európa-szerte megtalálhatóak lesznek az Alstom vasúti járműveiben, ezzel erősítve a magyar vasúti alkatrészgyártó szektor jó hírnevét.

„A fejlesztési programnak köszönhetően a mátranováki telephely válhat az Alstom európai szervezetének egyik, ha nem a legfontosabb vasúti forgóvázkereteket gyártó telephelyévé. A jelenleg zajló termelési kapacitás növelésének elengedhetetlen feltétele a szakemberállomány bővítése is. Az elmúlt évben közel 150 új dolgozó – magasan képzett hegesztők és lakatosok, CNC gépkezelők, mérnökök és projektmenedzserek – csatlakoztak a mátranováki Alstom gyár csapatához, amely így eléri a 720 főt. Mindamellett, hogy a cég Nógrád vármegye legnagyobb foglalkoztatója, Magyarország kormányának stratégiai partnereként évi 42 millió euróval járulunk hozzá az exportteljesítményhez. Fontosnak tartom hangsúlyozni azt is, hogy a MÁV, a MÁV-HÉV és a BKV számára kínált valamennyi vasúti jármű forgóvázkeretei ebben a gyárban készülhetnek majd” – emelte ki Balázs Gáspár, az Alstom Hungary Kft. ügyvezető igazgatója.

A 2022-ben indított Mátranovák 2030 fejlesztési terv részeként a vállalat modernizálja a gépparkját: új élhajlító gépeket szerez be, növeli a háromdimenziós mérésekre használt cellájának kapacitásait, modernizálja plazmavágó gépét, közel 60 új emelő és forgató berendezést szerez be és telepít, valamint egy új hegesztő robotot is üzembe állít. Szintén a beruházás keretében számos modern konténerirodát és tárgyalót is telepítettek a szakemberek.

Az elmúlt időszakban nemcsak az infrastruktúra és a géppark modernizációja történt meg, de elindult egy új, cellaalapú gyártási rendszerre történő átállás is, amelynek köszönhetően hatékonyabban, kisebb helyigény mellett lesznek képesek a szakemberek előállítani a forgóvázkereteket.

Az itt dolgozók között számos olyan szakember van, aki a gyár saját, akkreditált hegesztőiskolájában tanulta ki a szakmát, amelyet kifejezetten ezen hiányszakma oktatására és a szakembergárda utánpótlásának biztosítására hozott létre a vállalat.

A fejlesztési program várhatóan 2025 év végén zárul egy új logisztikai csarnok kialakításával és átadásával.

 

A magyar vasúti közlekedés meghatározó szereplője

A mátranováki gyárban négy évtizede kezdték meg a forgóvázkeretek gyártását metró- és vasúti szerelvényekhez. Ezekre szerelik fel a tengelyeket, rugókat és fékeket, ezért minőségük meghatározó a vasúti biztonság szempontjából. A mátranováki forgóvázkeretek gyártásakor az általánosan elvártnál bonyolultabb, magasabb szintű, kombinált hegesztési technikákat alkalmaznak. Ma már a Mátranovákon előállított termékek számos szerelvénytípusban megtalálhatóak Európa-szerte: a hagyományos és a nagysebességű vonatokban, elővárosi vonatokban, mozdonyokban és emeletes vasúti kocsikban.

Az Alstom a magyar vasúti közlekedés meghatározó szereplője, több mint 20 éve van jelen Magyarországon. Az ország egyik legnagyobb metrószerelvény-beszállítója, amely a budapesti metrószerelvények 50 százalékát gyártotta a 2-es, valamint a 4-es metróvonalra, és az utóbbin közlekednek az első vezető nélküli metrók Közép- és Kelet-Európában. Emellett 27 Traxx mozdony fut Magyarországon. A vállalat ezen túlmenően sikeresen modernizálta a MÁV-Start 59 elektromos motorvonatát is a legmodernebb ETCS L2 vonatbefolyásoló rendszerrel, amelynek köszönhetően ezek a szerelvények a korábbinál biztonságosabban és jóval hatékonyabban közlekedhetnek a magyar vasúti vonalakon.