NavigátorVilág – Vasúti fuvarozás online konferencia

2020 a projektcargo rekordéve Triesztben

2020 a projektcargo rekordéve Triesztben

A Trieste Marine Terminal (TMT) amellett, hogy meghatározó tényező a Közép- és Távol-Keletről, valamint a mediterrán térségből érkező konténerforgalomban, a projektcargo szállítmányok kezelésében is kulcsszereplő.

Az Adriai-tenger legészakibb konténerterminálja, a TMT nem csupán a természet adta számtalan lehetőségből profitál – mint például a 1,5 km hosszú és 18 méter mély szakasz, amely lehetővé teszi még a hatalmas óceánjárók beállását és fordulását is –, de ezenfelül egy profi szakértői csapatra is támaszkodhat, amely biztosítani tudja a konténerek és a projektcargo szállítmányok párhuzamos rakodásait; így a konténerhajók normál rakodási folyamatát nem szakítja meg a túlméretes, break bulk szállítmányok kezelése sem.

A TMT immár 10 éve foglalkozik túlsúlyos és túlméretes árukkal, amely szolgáltatás ez alatt az idő alatt folyamatosan fejlődött, többek között a gyors kiszolgálásnak és a versenyképes tranzitidőnek köszönhetően. Kiváltképpen az idei év volt az, ami – a jelenlegi globális helyzet kiszámíthatatlanságának ellenére is – kimagaslóan növekvő trendet mutatott. Míg 2019-ben összesen 44 darabárut, addig 2020 I–X. hónapjában már összesen 72 túlsúlyos árut fogadtak vagy szállítottak, ami teljes mértékben a helyi és nemzetközi szállítók bizalmát mutatja az adriai terminál iránt.

A magas emelést 150 tonna (névleges) kapacitásig egy Liebherr mobildaru biztosítja, míg a terminálon működő ki- és berakodásnál használt többi daru egyenként 100 tonna súlyt képes kezelni. Az árucikkek között yachtokat, kábeltekercseket, transzformátorokat, hajtóműveket, különféle gépészeti eszközöket, motorokat és túlsúlyos fakalodákat kezelnek a hét minden napján, a nap 24 órájában, évi 362 napon át.

Az eddigi legnagyobb feladat egy 95 tonnás transzformátor volt, amelyet múlt februárban Szingapúrba exportáltak. Szintén említésre méltó az a 24 méter hosszú, 57 tonnás yacht, amely idén augusztusban hajózott el Hongkongba. Ráadásul ugyanaznap, amikor ezt a yachtot és a 4 darab 47 tonnás dízelmotort felrakták, hogy elindulhasson a Távol-Keletre, egy 90 tonnás excentertengely érkezett Koreából.

„A projektcargo egy nagyon szűk körben ellátott tevékenység, nekünk kicsit olyan, mint az a bizonyos meggyszem a hab tetején” – mondta Marco Zollia, a TMT kereskedelmi igazgatója. „Ugyanakkor ez egy kulcsfontosságú, professzionális szolgáltatás, amit mi az ügyfeleinknek azért nyújtunk, hogy ezzel is szélesítsük és egyben kiegészítsük a terminálunk kínálta lehetőségeket. Ez idáig is kiemelten kezeltük, és ezután is invesztálni fogunk ebbe az üzletágba, hogy olyan professzionális csapat és eszközállomány álljon a rendelkezésünkre, amelyekkel a lehető legmagasabb szolgáltatási színvonalat tudjuk biztosítani ebben az egyébként is magas elvárásokat támasztó szektorban, ahol nincsenek kompromisszumok: vagy 100 százalékban teljesíted az elvárásokat, vagy inkább ne is vágj bele! A TMT-nél mi a 100 százalékot célozzuk meg” – tette hozzá.

 

CPM, a testvérterminál

A TMT mellett az Észak-Adriai-tenger még egy kulcsszereplőnek ad otthont ebben a szektorban, ez pedig a Compagnia Portuale (CPM) a Monfalcone-i kikötőben, főleg ömlesztett, darab- és projektárura specializálódva. A terminál vezető a vas, a cellulózrost, faáruk, yachtok, túlméretes és nehézteheráruk (Heavy Lift) kezelésében, csak hogy néhányat említsünk abból a 2,8 millió tonna áruból, ami évente megfordul ott. A CPM és a TMT egyaránt a T.O. Delta Csoport tagja, amely meghatározó szereplője az olaszországi logisztikának és intermodális szállításnak.