Jól alkalmazkodtak a rendkívüli helyzethez

Jól alkalmazkodtak a rendkívüli helyzethez

Teljesíti célkitűzését a tavaly átadott fényeslitkei East-West Gate (EWG), Európa legnagyobb és legmodernebb szárazföldi intermodális terminálja. Bár az Ázsia és Európa közötti konténerforgalom a háború miatt elkerüli a régiót, az ukrán mezőgazdasági termékek kezelésére megugrott az igény. A terminál ezért hipermodern átfejtő-berendezéseket állított üzembe, és fedett területen fejti át az ömlesztett árut. A forgalom folyamatosan növekszik. Közben az EWG Zrt. a környék önkormányzataival közösen elkezdte az ország egyik legnagyobb ipari parkjának kialakítását, hogy az oda betelepülő gyárak, feldolgozóüzemek és logisztikai központok hosszú évtizedekre biztosítsák a térség fejlődését.

Folyamatosan nő az East-West Gate terminál forgalma, elsősorban nyers-étolaj- és gabonaszállítmányokat, főleg repcét és napraforgót raknak át széles nyomtávról normálra. A szállítmányok Ukrajnából érkeznek, és az átrakás után Olaszországba, Németországba és Hollandiába indulnak tovább, ahol részben tengerjáró hajókra rakják, részben pedig helyben dolgozzák fel. Átlagosan napi 1 mezőgazdasági árut szállító szerelvény érkezik a terminálra, és az ukrán partnerekkel folyamatosak a tárgyalások a forgalom további növeléséről. Az EWG ömlesztett árukat kezelő hipermodern átfejtő-berendezései 1500 tonna árut 4 óra alatt tudnak átrakni a különböző nyomtávú vagonok között.

Nagy az érdeklődés az ukrajnai partnerek részéről arra, hogy ukrán nyers-étolaj- és gabonatermékeket konténerben szállítsanak Kínába, dél- vagy nyugat-európai kikötőkön keresztül. Mivel az ömlesztett árut szállító normál nyomtávú teherkocsikból a hatalmas kereslet miatt óriási hiány van egész Európában, ezért gyakran hosszabb időt igényel a szállítás. Aki konténerbe tudja rakni a gabonát, az gyorsabban el tudja szállítani az árut a vevőjének.

Európa legnagyobb és legmodernebb, zöld koncepciójú szárazföldi intermodális terminálját tavaly októberben adták át a forgalomnak. A XXI. század terminálja, ahol Európában elsőként távolról, 5G-technológiával irányítják a darukat, és digitális iker is segíti a terminál zökkenőmentes működését, jól alkalmazkodott a háború miatt megváltozott helyzethez.

„A küldetésünk nem változott, hiszen azért éptettük az East-West Gate terminált, hogy a környezetbarát vasúti szállításra tereljük az áruforgalmat, ezzel hozzájáruljunk a világkereskedelem fenntartható működéséhez” – mondja Tálosi János vezérigazgató. Ami változott a háború miatt, az az áru típusa és az útvonal: az eredetileg tervezett kínai konténerforgalommal egyelőre nem számolhatnak, viszont az ukrán mezőgazdasági termékekkel egyre inkább. Ha pedig véget ér a háború – remélhetőleg minél hamarabb – akkor nemcsak az Ázsiából újra érkező forgalom ad majd munkát, hanem Ukrajna újjáépítése is.

Már tart annak az 500 hektáros ipari parknak a kialakítása, amelyről idén állapodott meg az EWG Zrt. Döge, Fényeslitke és Komoró önkormányzatával. A 2–3 éven belül kiépülő ipari park az egyik legnagyobb lesz Magyarországon, meghaladja Nyíregyháza 5 ipari zónájának jelenlegi együttes területét, a debreceni BMW, a kecskeméti Mercedes vagy a győri Audi méretét. A tervezett ipari parkban minden feltétel adott lesz ipari, kereskedelmi és logisztikai létesítmények kialakítására, valamint a debreceni és nyíregyházi ipari üzemek kiszolgálására.

A térségnek kifejezetten jó adottságai vannak arra, hogy ázsiai vállalatok európai hídfője legyen. Az Európai Unió határán, vámszabad területen az uniós fogyasztásra termelő üzemektől a nagy nemzetközi online áruházak logisztikai központjáig sokféle cég megtelepülésére lehet számítani. Hasonlóan jó választás a térség azoknak a nagy európai vállalatoknak is, amelyek a világjárvány kitörése és az orosz–ukrán háború miatt megszakadt beszállítói láncok miatt úgy döntöttek, hogy a termelésüket legalább részben visszahozzák Európába.

„Volt egy vízióm, hogy felépítjük a XXI. század terminálját. Sokan nem hittek nekem, hiszen az elmúlt 30 évben csak a pusztulást látták a térségben. Az East-West Gate azonban rekordidő alatt felépült, ultramodern technológiáját külföldön is csodálják. Van egy újabb vízióm: 10 éven belül a terminál teljes területe beépül, a daruk számát pedig megduplázzuk. Ennek a víziónak része az ipari park is, ahova gyárak, feldolgozóüzemek és logisztikai központok települnek, amelyek nemcsak 10–20 évre, hanem hosszú évtizedekre biztosítják a régió fejlődését. A terminál pedig már most készen áll arra, hogy biztosítsa ehhez a logisztikai hátteret” – hangsúlyozza Tálosi János.

EGYÜTTMŰKÖDÉS KÍNAI PARTNEREKKEL

Az East-West Gate már 2021-ben stratégiai együttműködési megállapodást kötött a Csengcsouban (Zhengzhou) működő állami Zhengzhou New Silk Road International Port Investment Co. Ltd.-vel, hogy közösen dolgozzanak a magyar–kínai gazdasági és kereskedelmi kapcsolatok erősítésén. A kínai állami óriáscég Honan (Henan) tartományban a fő állami partnere a kínai–európai kereskedelmi kapcsolatban érdekelt vállalatoknak.

Az EWG Zrt. idén tovább bővítette a kínai kapcsolatait: szeptemberben a Nyugat-Kína egyik legfontosabb központjában, Szecsuán (Sichuan) tartomány fővárosában, Csengtuban (Chengdu) működő Chengdu International Railway Port Investment & Development Co. Ltd.-vel lépett partnerségre a kínai–magyar kereskedelmi és logisztikai kapcsolatok fejlesztésére.

Októberben pedig a terminálon tárgyalt Fényeslitke gazdasági, befektetési és logisztikai lehetőségeiről a közép-kínai Honan tartomány fővárosa, Csengcsou polgármester-helyettese és az őt kísérő vállalatvezetői küldöttség.

VONZZA A FIATALOKAT A JÖVŐ TERMINÁLJA

Nagyon jól összeszokott, fiatal csapat dolgozik a terminálon, a munkatársak átlag-életkora 34 év. Könnyen megtanulták a terminál ultramodern technológiájának kezelését. Szívesen választották munkáltatónak az East-West Gate-et, nemcsak versenyképes bért kapnak, hanem modern környezetben tudnak dolgozni. Van olyan munkavállaló, aki a budapesti állását hagyta ott, hogy visszatérjen szülőföldjére és a terminálon vállaljon munkát. Az EWG fontosnak tartja, hogy színvonalas képzést kapjanak a fiatalok a térség iskoláiban. Ehhez hozzá is járul, hiszen támogatja például a záhonyi szakiskolát, és együttműködik a Miskolci Egyetemmel.

A LEGJOBB LOGISZTIKAI INFRASTRUKTÚRA-FEJLESZTÉS A RÉGIÓBAN

Az EWG Terminál lett 2022 leginnovatívabb logisztikai infrastruktúra-fejlesztése a régióban. A díjat a World of Freight és a Budapest Airport közös fórumán adták át idén szeptemberben. A szállítmányozókat a teljes ellátási lánccal összekapcsoló nemzetközi logisztikai hálózat, a WOF és a BUD Cargo képviselőiből álló szakmai zsűri nemzetközi mezőnyből választotta ki a fényeslitkei beruházást.