A piacvezetővé válás lépései az európai konténerkezelésben

A piacvezetővé válás lépései az európai konténerkezelésben

A gdanski konténerterminál, a Baltic Hub működésének 2007-es kezdete óta a fejlesztésre, szolgáltatásainak javítására és sokoldalúságára összpontosít. A terminál egyedi jellemzői: 17 méteres medermélység, világszínvonalú konténerkezelési teljesítmény és kiterjedt intermodális szállítás. A létesítmény 2023 szeptemberében újabb mérföldkőhöz érkezett: immár 20 millió TEU-t kezelt, megerősítve pozícióját a Balti-tenger legnagyobb konténertermináljaként. Jelenleg egy új T3-as mélytengeri móló építése folyik, és további beruházásokat is terveznek.

Növekvő mennyiség

A Baltic Hub terminál minden típusú konténert és általános rakományt kezel, az elmúlt évben az összforgalom meghaladta a 2 millió TEU-t. Tavaly a terminál 662 hajót – ebből 97 a világ legnagyobb konténerhajója és 565 kisebb eszköz –, továbbá 6860 vonatot és 447 ezer teherautót kezelt. A jelenlegi adatok szerint 2023 végén várhatóan még nagyobb lesz a volumen.

A terminál legfrissebb sikere, hogy a CMA CGM újabb heti óceáni járatot indított, a FAL1-et Lengyelország és Távol-Kelet között. A hajók 2023 októbere óta rendszeresen megfordulnak Gdanskban. A CMA CGM Baltic Hubot célzó hajóflottájában vannak környezetbarát LNG-hajók.

Ez a lengyel elosztóközpont harmadik közvetlen távol-keleti kapcsolata, heti egyszeri járattal, csakúgy, mint a korábbi két közvetlen óceáni szolgáltatása: a 2M (Maersk Line és MSC) és az Ocean Alliance (COSCO, OOCL, CMA CGM, Evergreen) szövetségé.

Intermodális kapcsolatok

A Baltic Hub fejlesztésének fontos eleme a vasúti kapcsolatok bővítése. Jelenleg a terminál több mint 500 vonatot üzemeltet havonta, és nemcsak Lengyelországon belül, hanem Közép-Kelet-Európában is biztosít vasúti összeköttetéseket Csehország, Szlovákia, Magyarország és Ukrajna irányába.

– A vasúti kapcsolatok folyamatos fejlődése jól jelzi ügyfeleink számára, hogy az áruszállítás költséghatékony, szabályos és környezetbarát. Csehországba, Szlovákiába és Magyarországra fuvarozunk, versenyképesen a belga vagy holland kikötőkkel. A rövidebb vasúti útvonal költségmegtakarítást jelent a nyugat-európai kikötőkkel szemben a szárazföldi országok számára – hangsúlyozta Charles Baker, a Baltic Hub vezérigazgatója.

A kikötő vasúti iparvágányán 7 db, egyenként 750 méter hosszú, összesen 5,25 km hosszú sín található, amelyeket 3 db RMG daru szolgál ki. 2024-ben egy újabb, teljesen elektromos RMG darut telepítenek, ami a vállalat vasúti kapacitását évi 1 millió TEU-ra növeli.

Újabb bővítés

2022-ben a Baltic Hub megkezdte a harmadik mélytengeri terminál (T3) építését, amely 2025-ben fog üzemelni. Ez egy 717 méter hosszú és 17,5 méter mély mélytengeri mólót és egy 36,5 hektáros üzemi területet foglal magában. A T3 projekt 7 db, a világ legnagyobb hajóit kezelni képes rakparti daru és 20 db, a konténerterületen üzemelő félautomata RMG daru beszerzését is tartalmazza. A T3-mal a kikötő konténerkezelési kapacitása évi 1,5 millióval, körülbelül 4,5 millió TEU-ra nő.

– A további móló elindítása a kelet-közép-európai és a balti országok gazdaságának, nemzetközi kereskedelmi piacainak további erősödését, valamint a Baltic Hub ügyfelei szolgáltatási kínálatának jelentős bővülését jelzi – tette hozzá Charles Baker, a Baltic Hub vezérigazgatója.

 

CÉGNÉVJEGY

A Baltic Hub a legnagyobb és leggyorsabban növekvő lengyel konténerterminál és az egyetlen mélytengeri terminál a Balti-tengeren. Összeköti Ázsiát és az Európai Uniót Lengyelországon keresztül, eléri a kelet-közép-európai feltörekvő piacokat, valamint behálózza az egész balti-tengeri régiót. A terminál a PSA International (40%), a Polish Development Fund Group (30%) és az IFM Global Infrastructure Fund (30%) tulajdonában van.