AkkuLog

Mérföldkő az importszállításban – interjú Majoros Ferenccel, az AIRMAX Cargo Budapest Zrt. légiimport-vezetőjével

Mérföldkő az importszállításban – interjú Majoros Ferenccel, az AIRMAX Cargo Budapest Zrt. légiimport-vezetőjével

Az Airmax Cargo működésében a legfontosabb a minőségi szolgáltatás, beleértve a speciális küldemények célba juttatását. Gyógyszerszállítás esetében ehhez a partnerek számára garanciát jelenthet a társaság tavaly megszerzett IATA CEIV Pharma tanúsítványa is. A légi gyűjtőszállítás közelmúltbeli beindítása pedig mérföldkőnek számít, hiszen új ügyfél- és termékkört vonzhat.

– Jellemzően milyen termékeket és honnan fuvaroz légi úton az Airmax Cargo?

– Az általános áruféleségektől a speciális termékekig rendkívül színes a paletta: a pénzjegykiadó automatától az afrikai állati trófeákig szállítunk műkincseket, nagy értékű luxustermékeket is. A különleges kezelést igénylő áruk közül jelentős a gyógyszer mennyisége, a legváltozatosabb szállítási módon, például a klinikai vizsgálatokra szárazjeges hűtéssel érkeznek a termékek. A legtöbb importforgalmat Ázsiából bonyolítjuk, azon belül is Sanghaj és régiója, valamint délen a Hongkong–Sencsen–Dongguan térség nagyon erős. Igazodunk az ügyfelek piaci igényeihez, minden esetben megkeressük a legkedvezőbb szállítmányozási megoldást.

– Magyarországi célállomásokra kerülnek az áruk, vagy továbbszállításra?

– Kettős a feladatunk: egyrészt – többségében – a magyarországi címzetthez feladott áru kézbesítése, másrészt az intermodális szállítás is a portfóliónk jelentős része, tehát elosztóközpontként is működünk. Az utóbbi években a Budapest Airport folyamatosan fejleszti, bővíti a repülőteret. Mára már eljutottunk arra a szintre, hogy a közép-kelet-európai régió repterei közül a budapesti a legversenyképesebb. A környező országok nagyobb repülőtereivel egyenrangú megoldási lehetőségekkel rendelkezik, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy az elmúlt évek során egyre nagyobb légitársaságok költöztették ide a csatlakozási pontjaikat. Jelenleg pedig remek csatlakozási lehetőségeik vannak a Liszt Ferenc Repülőtérre, innen tudjuk a megrendelőknek továbbítani az áruikat kombinált szállítással, elsősorban közúti utófutással. Románia, Szerbia, Észak-Macedónia, Szlovénia, Horvátország és Szlovákia számára Budapest hubként tud funkcionálni.

– Mindez feltételezi, hogy vámkezeléssel is foglalkoznak.

– Igen, ez a cégünknél jelentős hozzáadott értéknek számít. A vámosztályunk a piacon elérhető összes vámkezelési típust el tudja végezni az ügyfél kérése szerint a lehető legrövidebb időn belül. A legelterjedtebb a közvetlen és közvetett vámkezelés, emellett 42-es eljárással végzett vámkezelést is folytatunk, amely jóval bonyolultabb válfaja a vámkezelésnek. A folyamatok nagyon szoros és együttműködő kapcsolatot igényelnek a megbízókkal, de a saját társosztályainkkal is napi szinten állandó kapcsolatban állunk: például a magyarországi szállítással összefüggésben a közúti osztállyal.

– A különleges küldemények a hagyományostól eltérő bánásmódot igényelnek. Vannak olyan protokollok, sztenderdek, amelyeknek kötelezően meg kell felelniük?

– 2022 júniusa meghatározónak számított cégünk életében, mert sikerült megszereznünk a IATA CEIV Pharma tanúsítványt. Ez a hőmérsékletre érzékeny gyógyszerek szállításáról szól, és a legszigorúbb folyamatokat írja elő. Magyarországon még nagyon kevés vállalkozás rendelkezik ezzel a tanúsítvánnyal. A létesítményekre, a szállítási felszerelésekre és folyamatokra, az árumozgatásra ír elő szigorú feltételeket, így mindennek szabályozott környezetben kell történnie napi szinten. Az ügyfeleknek fontos, hogy a teljes zárt hűtőláncban biztosított legyen a speciális gyógyszerküldeményeik temperálása és a szállításuk megfeleljen a szigorú előírásoknak. Örömmel mondhatom, hogy az eddigi ügyfélvisszajelzések nagyon pozitívak.

– E tanúsítvány megszerzésével új partnereket is sikerült szerezniük?

– Igen, egy tárgyalási folyamat során, amikor megemlítjük, hogy rendelkezünk e tanúsítvánnyal, annak mindig kedvező a fogadtatása. Egy gyógyszergyártó cég a minőségbiztosításra mindig nagy hangsúlyt helyez, ezért fontos, hogy ezeket a szabályokat be tudjuk tartani a szállítás során is.

– Általában hogyan választják ki az új partnereiket? Ügynökhálózattal dolgoznak?

– Igen. Nagy különbség egy multinacionális szállítmányozócég és közöttünk, hogy mi hálózati partnerekkel dolgozunk, ami hatalmas szabadságot és egyben rugalmasságot is ad számunkra, mert az adott országban lévő ügynökök kiválasztásával a világ minden pontjáról meg tudunk oldani szállítási feladatokat. Folyamatosan versenyeztetjük őket, és minőségi, illetve tapasztalati megfontolásból választjuk ki a megfelelő partnereket.

– Mely légitársaságokkal működnek együtt?

– Számunkra a legfontosabb a minőségi szolgáltatás. A megbízható és nagy légitársaságokkal dolgozunk együtt. A kiválasztás során hangsúlyos, hogy milyen színvonalú szolgáltatást nyúj-tanak nekünk, és milyen tranzitidőkkel dolgoznak. Az is fontos számunkra, hogy tudjuk, milyen ügyfélszolgálati csapatuk van, ha segítségre szorulunk, legyen mindig elérhető háttértámogatás. Számít az is, hogy a légitársaság adott járata, amelyen az érintett terméket szállítjuk, jól követhető legyen. Ezek azok a szempontok, amelyek alapján egy adott fuvarfeladatra légitársaságot választunk. Egy általános küldemény esetén sokkal szélesebb körű a kínálat, de például egy hőmérséklet-érzékeny, gyógyszeripari szállításhoz is megvan már az a néhány kiemelt társaság, amelyekről bebizonyosodott, hogy minőségi szolgáltatást nyújtanak, illetve másoknál sokkal nagyobb tapasztalattal rendelkeznek.

– Mely munkájukra a legbüszkébb az utóbbi időszakból?

– A nemrégiben létrehozott légi gyűjtőszállítás projekt megvalósítása, ennek beemelése a napi üzleti folyamatokba mérföldkő az importcsoportunk életében. Fontos feladat az egyéni szállítmányok szervezése, de a gyűjtőmegoldással új áruféleségeket is be tudunk vonni a forgalmunkba. Ezzel új lehetőséget tudunk teremteni azoknak az ügyfeleknek is, akiknek a tranzitidő esetleg másodlagos szempont lehet, mégis a légi szállítást választják, mert a többi modalitás számukra még így is lassabb lenne, viszont ár-érték arányban a hosszabb tranzitidő miatt a hagyományosnál kisebb díjat kell kifizetni – és ez már megfelelő opció számukra.

– Említene erre példát?

– Leginkább a távol-keleti vonalon előforduló megoldásokra érdemes gondolni. Például a kelet-kínai térségből és azon belül Sanghajból vagy a sanghaji régióba tartozó településekről összegyűjtjük a küldeményeket, bevárjuk őket, azokat egy légi palettára felépítjük. A járatok meghatározott napokon indulnak Magyarországra. Valamelyest hosszabb lehet a tranzitidő, de a hagyományos szállítási díjnál olcsóbb a szolgáltatás.

– Hányan dolgoznak az importosztályon?

– Az évek során folyamatosan növekedett az importosztály feladata és vele együtt a létszáma is. Annak idején az osztály 1–2 munkatárssal indult el, jelenleg már 7-en vagyunk: 6 kolléga az operációban dolgozik, míg jómagam a csoport vezetéséért felelek. Az importcsapatnál különösen fontos, hogy maximális legyen az ügyfél-elégedettség. Nekünk mint szolgáltatónak az a legnagyobb elismerés, ha az ügyfelek kedvezően nyilatkoznak rólunk, és a következő szállításukkal is minket bíznak meg. Mind szakmailag, mind emberileg úgy állunk a mindennapi feladatokhoz és az ügyfelekhez, hogy a kéréseknek, a felmerülő igényeknek maximálisan eleget tudjunk tenni.

 

NÉVJEGY

Majoros Ferenc 10 éve dolgozik a logisztikai szakmában. Tanulmányait a Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar ellátásilánc-menedzsment mesterképzési szakán végezte, majd a pályafutását a Kühne + Nagel Kft. légi osztályán kezdte. A szakember 2021 óta irányítja az Airmax Cargo légiimportcsapatát.

 

Falus Tamás