NavigátorVilág – Vasúti fuvarozás konferencia

Telematika a vasúti közlekedésben

Telematika a vasúti közlekedésben

Az ügyfelekkel való együtt gondolkodás, az egyedi telematikai megoldások szoftveres fejlesztése és a szükséges hardverek saját gyártása jellemzi az iDatát. Az elmúlt év legújabb termékeiről és a vállalat életében bekövetkezett változásokról Joó Hajnalka kiemeltügyfél-menedzser beszélt a NavigátorVilág – Vasúti fuvarozás konferencián.

Az iData több mint 15 éve van jelen Magyarországon, ezalatt 4800 ügyfél 37 ezer követett gépjárműve (személygépjárművek, tehergépjárművek, kisáruszállítók, mozdonyok, munkagépek, mezőgazdasági gépek, hajók) a bizonyíték szakértelmükre. Folyamatos fejlődésüknek köszönhetően már 8 országban értékesítenek, közép-kelet-európai leányvállalatok és disztribúciós egységek révén. Nagyon büszkék arra, hogy termékeik – beleértve a fedélzeti eszközeiket – saját gyártásúak, ahogy szoftvereik is saját fejlesztésűek.

Közel 120 fős vállalati háttérrel dolgoznak, hogy egyedi megoldásokat tudjanak partnereiknek nyújtani. Ennek magasabb szintre emelésére nyílt új lehetőség 2021 augusztusában, amikor a norvég Norbit cég tulajdonába került az iData Kft. Hozzájuk hasonlóan ez a vállalat is egyedi megoldásokat nyújt ügyfeleinek három üzletágában.

Az Oceans üzletág főleg szélessávú többsugaras szonárokat tervez és fejleszt vízrajzi és előretekintő alkalmazásokhoz, valamint tenger alatti szivárgások érzékeléséhez. Olajkutakon működtetett radaralkalmazásuk képes jelezni és riasztani, ha a kút környezetében olaj kerül a tengerbe, hogy a veszélyhelyzetet mielőbb el tudják hárítani. Emellett, ha bármilyen baleset folytán emberek kerülnek a vízbe, a testhőmérsékletük alapján rangsorolja őket, hogy a segítők tudják, milyen sorrendben mentsenek.

A Norbit másik üzletága a Production Innovation & Realization, ahol az autóipari, gyógyszeripari, energiaipari, hadiipari, tengeri és mélytengeri piacok számára kínálnak hardveres és szoftveres megoldásokat, a piaci résekre fókuszálva.

A harmadik, úgynevezett Connectivity üzletág Smart Data részlege lett az iData. A norvég egység már korábban is gyártott útdíjszedésre alkalmas kamerákat és útdíj-fizetésre alkalmas eszközöket egyedi ügyféligények alapján személyautók és tehergépjárművek számára, különböző országok részére. Az iData integrációjával telematikai szolgáltatással tudta tovább bővíteni a portfólióját a Norbit. A felvásárlás ellenére, a hasonló üzletszemlélet okán az iData munkamódszere nem változott: új ügyfeleikkel mindig leülnek személyesen beszélni, bemutatják eddigi megoldásaikat, s megkérdezik, ők mit és hogyan szeretnének látni, mire van szükségük.

Így valósult meg például a villamos- és dízelmozdonyok esetében a saját gyártású fedélzeti egységük révén a nyomkövetés és a mozdonyvezető-azonosítás. Az utóbbi rádiófrekvenciás azonosításon (RFID) alapul. A mozdonyvezető lehúzza a kártyáját, és amíg egy másik vezető nem használja a sajátját, addig az ő nevéhez rögzíti az adatokat a rendszer.

Az üzemóra-figyelés mérésére kétféle lehetőséget is kifejlesztettek: motorjárás alapút (akár az ügyfél által kiválasztott fordulatszám feletti értéktől) és gyújtásalapút, amikor is a gyújtási időadatokat hasonlítják össze. Az ütközésfigyelést szintén ügyféligényre építették be, ahogy a szondás üzemanyagmérést is. Ehhez a tank felmérését követően az iData által gyártott szondákat helyezik el a tankban. A dízelmozdonyok tankjának nagyságától függően akár 3-4 szonda elhelyezését is javasolják, hogy meglegyen a teljes tank méretéhez viszonyítva 1 százalékos üzemanyagmérés. Az adatok felhasználásával speciális riportokat tudnak készíteni ügyfeleik számára, akár mozdonyonként vagy mozdonyvezetőnként, vagy bármilyen igény alapján.

A legújabb fejlesztésük szintén egy partnerük kérése alapján indult el. Ennek a cégnek vasúti munkagépei vannak, amelyek nem üzemelnek folyamatosan, és a sok állás miatt gyorsan lemerül az akkumulátoruk, így a fedélzeti egység sem tud működni és információkat továbbítani. „Az ötletelés során eszünkbe jutott, hogy napelemek segítségével orvosolható lenne a probléma, így megkezdtük a termék fejlesztését” – vázolta a megoldási lehetőséget a kiemeltügyfél-menedzser.