Cargo on the Danube Conference

Telematikai megoldások a vasúti fuvarozásban

Telematikai megoldások a vasúti fuvarozásban

A világjárvány alatt a fuvarozói iparágak közül 2 nyertes volt: a vízi és a vasúti fuvarozás. Az utóbbi versenyképességének megtartását elősegíthetik a mozdonyokba telepített telematikai eszközök. Az iData Kft. iTrack rendszere nemcsak a közúti és vízi fuvarozásban kínál megoldásokat, hanem a vasúti szektorban is piacvezető fejlesztésekkel járul hozzá a cégek működésének javításához. Egyebek mellett erről tartott prezentációt a Vasúti fuvarozás online konferencián Joó Hajnalka, az iData Kft. kiemelt ügyfélmenedzsere.

A mozdonyokkal kapcsolatos iTrack szolgáltatásokat a vasúti cégektől érkezett igények alapján alakították ki, a partnerekkel közösen egyeztetve és megtalálva a megoldásokat. A valós idejű nyomkövetésen kívül népszerű az üzemóra- és az ütközésfigyelés vagy akár a mozdonyvezetők azonosítása. A villanymozdonyok esetében folyamatosan monitorozzák az áramfelvételt, míg a dízelmozdonyoknál a szondás üzemanyagmérést használják a pontos üzemanyag-elszámoláshoz, illetve az esetleges visszaélések kiszűrésére.

A szondás üzemanyag-figyelés esetében például egy saját fejlesztésű kapacitív szondát építenek be, amely több mint 99 százalékos pontossággal mutatja a tényleges üzemanyagfogyást, a teljes tank méretéhez viszonyítva. A szonda továbbítja a frekvenciajeleket, az üzemanyagtank kalibrálása során a mért adatokkal rögzítik a tank karakterisztikáját, és egy interpolációs képlet segítségével átalakítják literben látható formába. Fontos megemlíteni, hogy a REST API integráció segítségével a vállalatirányítási rendszerekbe át tudják adni a következő paramétereket: vontatójármű-adatok, pozícióadatok, fontos pont (POI) műveletek, útvonalak, törzsadatok.

Természetesen nemcsak mozdonyokra, hanem a vasúti vállalatoknál használt egyéb járművekre is fejlesztett megoldásokat az iData. A targonca felfüggesztésének hidraulikájába például elhelyeztek egy nyomásmérő műszert, amely kiszűrte a kiugró nyomástüskéket, ezáltal kimutatva a nem megfelelő sebességválasztást a rosszabb útminőséghez képest és az ebből következő milliós károkat – említette a konferencián Joó Hajnalka. Egyedi kérések alapján a gyújtásérzékeléstől vagy a fordulatszám-visszajelzéstől kezdve, az üzemanyagszint-, átfolyás-, hidraulikus és pneumatikus nyomásmérésen át szinte bármilyen működési paraméter figyelése és rögzítése lehetséges.

Az említett megoldások mindegyike megjeleníthető riport formájában, illetve riasztások kérhetőek, amelyek a nem üzemszerű működésre hívják fel a figyelmet. A vasúti fuvarozásban a legnépszerűbb kimutatások a különféle üzemanyagriportok, a feszültséggel kapcsolatos adatok, a munkavégzéshez, üzemórához kapcsolódó kimutatások, a sebességtúllépési elemzések és az ütközésriasztások.

„A kapott visszajelzések alapján az ügyfeleink azzal, hogy a vasúti járműveiket iTrack telematikai rendszerrel szerelték fel, költséghatékonyabbá és versenyképesebbé váltak. A szállítás és a rakodás hatékonyságát tovább tudták növelni, az üzemeltetési és karbantartási költségeik pedig csökkentek. Az üzemszerű működési paraméterek mellett a rendellenes események is kiértékelhetőek lettek, a mozdonyokra és a mozdonyvezetőkre vetítve, de a legfőbb eredmény, hogy ezek a nem üzemszerű működésből eredő tevékenységek elkerülhetőekké váltak” – összegezte az iData kiemelt ügyfélmenedzsere.

 

Közút helyett vasút

A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének legfrissebb elemzése szerint 2020-ban a vasúti áruforgalom volumene (50,5 millió tonna) 3,2 százalékkal csökkent, ezzel szemben a tonnakilométer-teljesítmény (11,1 milliárd tonnakilométer) 4,9 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest. A belföldi forgalomban a járvány miatt a tonnakilométer-teljesítmény 10,5 százalékkal csökkent, miközben a fuvarozott volumen még ennél is nagyobb mértékben, 19,4 százalékkal esett vissza. Nemzetközi viszonylatban azonban a volumen 3 százalékkal, míg a teljesítmény 7,9 százalékkal nőtt 2019-hez képest. Főként a nagytávolságú fuvarozás esetében ment át a forgalom közútról vasútra, amiben jelentős szerepet játszott az egyes fuvarozók által leállított gépjárművek nagy száma is. A vasúti fuvarozás ugyanis kevésbé érzékeny a határzárakra, a torlódásokra, és esetében kisebb a fertőzésveszély is. A vasúti fuvarozási ágazaton belül a hazai intermodális forgalom stabilan tartja a 20 százalék fölötti részarányát.