Az ÖBB Rail Cargo Group növeli szerepvállalását az ukrán áruk vasúti továbbításában

Az ÖBB Rail Cargo Group növeli szerepvállalását az ukrán áruk vasúti továbbításában

Az ÖBB Rail Cargo Group (RCG) készen áll arra, hogy tovább növelje szerepvállalását az ukrán export-import vasútforgalomban – erről egyeztetett Ukrajnában az ukrán állami vasútvállalat, az Ukrzaliznica (UZ), az UZ lembergi leányvállalata és az UZ CTL leányvállalata menedzsmentjével augusztus 26-án Kovács Imre, az ÖBB RCG Igazgatóságának tagja, az RCH Igazgatóságának elnöke és Körös Norbert, az RCH Igazgatóságának tagja, CEO.

A tárgyaláson a felek megállapodtak az együttműködés további erősítéséről, az ukrán áruk továbbításának gyorsítását szolgáló intézkedésekről, valamint a közlekedést segítő állandó kétoldalú munkacsoport felállításáról. Többek között egyeztettek az adatcsere-forgalomról szóló együttműködési megállapodás kibővítéséről, valamint a fuvarozási volumenek tervezési rendszerének egységes elektronikus felületre történő átállításáról. Mindezek a lépések elősegítik majd az úton levő küldemények ütemezett, az aktuálisan szabad átrakókapacitásokhoz igazított átadását, a határátmenetek menetvonalainak hatékonyabb kihasználását.

Az RCG a háború kezdete óta kiemelten azon dolgozik, hogy az ukrán áruk eljussanak rendeltetési helyükre. A vállalatcsoport minden uniós határon jelen van, és biztosítja a gabona mellett más ukrán áruk eljutását célállomásukra: Magyarországra, Olaszországba, Németországba, Ausztriába, Szlovákiába és Szlovéniába.

A vállalatcsoport az érintett magyar, szlovák és lengyel határállomásokról 2022. március elejétől 430 ezer tonna gabonát fuvarozott Ukrajnából, és ezekre a forgalmakra irányítja gabonás kocsiflottájának jelentős részét, azért, hogy az árufolyam továbbításához biztosítani tudja a szükséges kapacitást. Az RCH az év eleje óta közel 390 ezer tonna gabonát fogadott Eperjeskén és Záhonyon keresztül.

Az Ukrajnából érkező valamennyi küldeményt tekintve 2022 első 7 hónapjában 1,9 millió tonna áru lépett határt az RCH-val, ebből 1,7 millió tonnát továbbított vasúton a társaság. A záhonyi körzetet tradicionálisan a konvencionális tömegáruk kezelésére alakították ki, ezek dominanciája máig megmaradt, jellemző, hogy a belépő áruk 70 százaléka vasérc. Az energiahordozók (szén, koksz) jelenléte mellett a szóródó termékek közül a só, a cement és a műtrágya belépése jellemző. Az idei év meghatározó árucsoportja a gabonafélék és a növényolaj, kukoricából már több mint 200 ezer tonna érkezett.

A vállalatcsoport folyamatosan innovatív technológiai és alternatív fuvarozási megoldásokat fejleszt a küldeménytovábbítás hatékonyságának és volumenének növelésére.

A Rail Cargo Logistics – Hungaria egy rendhagyó új technológia alkalmazásával optimalizálja a szemes termény fuvarozását, amelynek köszönhetően az árut Ukrajnából rövidebb idő alatt nagyobb mennyiségben lehet eljuttatni felvevőpiacaikra. A gabonát Ukrajnában szabványos konténerekbe rakják, amelyeket normál nyomtávú kocsikra helyezve szállítanak Magyarországra, egy nyírbátori silóba. A megoldás feleslegessé teszi a széles nyomtávú gabonakocsik átrakását, így ezzel a technológiával az elkövetkező időszakban több tízezer tonna termény fuvarozását tervezik.

Az RCH emellett a forgalmak gyorsítása érdekében ismét alkalmazza a vasúti kocsik tengelyének átszerelési technológiáját, mivel az ukrán széles nyomtávú vagonok nem alkalmasak az európai normál nyomtávú közlekedésre.

Továbbá tekintettel arra, hogy a blokkolt fekete-tengeri kikötőkből nem lehet elszállítani az ukrán konténereket, a Rail Cargo Operator – Hungaria (RCO-HU) új, korábban ebben a viszonylatban nem használt útvonalat nyitott meg az ukrán áruval töltött konténerek adriai kikötőkbe történő eljuttatása érdekében. A társaság által kezelt vonatokon április óta Eperjeskéről a Rail Cargo Terminal – BILK, illetve a Budapesti Szabadkikötő érintésével összesen 1350 egységkonténer (TEU) érkezett Koperbe, további 120 pedig Triesztbe, ahonnan az ukrán árukat hajókon továbbítják különböző, tengeren túli desztinációkba. A vállalat szerelvényei egyúttal üres konténereket is juttatnak vissza Ukrajnába. Legújabban pedig az Ukrajnába irányuló rakott konténerforgalom is megindult a Távol-Keletről, így az RCO-HU szervezésében jutnak el az ukrán gazdaság működtetéséhez szükséges áruk az adriai kikötőkből ukrán ipari körzetekbe.

A megnövekedett fuvarigények gördülékeny teljesítésén túl az ÖBB és a Rail Cargo Group törekszik arra is, hogy a nehéz sorsra jutott ukrán polgárok számára segítséget nyújtson: az ÖBB térítésmentesen biztosítja a menekültek utaztatását, a Rail Cargo Group pedig díjmentesen továbbít segélyszállítmányokat Ukrajnába, amelynek részeként a Rail Cargo Hungaria 2022 első fél évében a Záhonyba kamionban érkező adományokat fuvarozta Csopra. A vállalat emellett augusztus végén az ukrán vasutasok számára egyéni védőeszközöket – bakancsokat, sisakokat, láthatósági mellényeket és kesztyűket –, valamint a Kárpátaljai Katolikus Karitász Szervezet részére műszaki eszközökből, használati cikkekből és textíliákból álló csomagot juttatott el.

Az RCG és az UZ delegációi méltatták az együttműködés eddigi tapasztalatait, és a tárgyaláson feltárt lehetőségeket összegezve azok közös kiaknázásában állapodtak meg.