Szállítmányozás 2021

Folyamatos fejlődésre alapozva – beszélgetés Árva Attilával, az Aeroplex Kft. forgalmi karbantartás üzletágának vezetőjével

Folyamatos fejlődésre alapozva – beszélgetés Árva Attilával, az Aeroplex Kft. forgalmi karbantartás üzletágának vezetőjével

Az Aeroplex forgalmi karbantartás üzletágának eddigi klasszikus rendszereit az idei évtől ki kellett egészíteni a Wizz Air speciális igényeivel, mert február óta az Aeroplex szolgálja ki a légitársaságot a forgalomban. Az üzletág régi partnerei is megmaradtak, sőt, a légi közlekedés újbóli fellendülésével bővülhet a számuk. A forgalmi tevékenység fajsúlyos terület a társaság életében, amelynek részleteiről Árva Attila üzletágvezetőt kérdeztük.

– Miként épül fel az Aeroplex forgalmi karbantartás részlege?

– Az általam vezetett terület 6 műszakból áll. Az egyes, kettes, hármas, négyes foglalkozik a tranzit, tehát az ide leszálló és innen induló repülőgépekkel. Az ötös és hatos műszakban dolgozó kollégák végzik a magyar légikikötőt bázisként használó repülőkkel – például a Wizz Air járataival – kapcsolatos, nagyobb beavatkozást igénylő javítási feladatokat, ami elsősorban éjszakai munkavégzést jelent. A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér légi forgalmának kétharmadát mi szolgáljuk ki karbantartói oldalról, és igyekszünk tovább növelni partnereink számát.

– Ausztráliában sajátította el a szakmát (ld. keretben. A szerk.). Lát-e különbséget az ottani és a magyar szakképzés, illetve repülőgép-karbantartási gyakorlat között?

– Az oktatásban nagyobb hangsúlyt fektetnek a klasszikus inasképzésre. Úgy kerültem a repülőgép-szerelés közelébe, hogy megkerestem néhány karbantartócéget. Az egyiktől vissza is válaszoltak, felvettek állományba, és beírattak egy szakiskolába. Munka mellett tanultam, és 4 év után repülőgépszerkezet-javítóként végeztem. Magyarországon sajnos nincs ilyen szakma, bár korábban a Kossuth Lajos Kéttannyelvű Gimnáziumban indult kifejezetten szerkezetjavítókat képző tanfolyam, de tudomásom szerint csak pár évig tartott. Ma csak repülőgép-szerelő, illetve repülőgép-műszerész technikusokat képeznek. Itthon akinek például van fémipari alapképzettsége, és érdeklődik a repülőgép-javítás iránt, eljön hozzánk, és lassan, lépésről lépésre kitanulja a szakmát.

– Milyen szolgáltatásokkal állnak a partnereik rendelkezésére?

– Forgalmi karbantartási szervezetünk a világ minden tájáról érkező légitársaságoknak nyújt szolgáltatásokat a flottájuk időben történő kiszolgálása és problémamentes üzemeltetése érdekében (napi rutin karbantartások, időszakos vagy ciklus / repült óra alapján, Return to Service, Enter into Service stb.). A leszálló repülőgépeket a földi kiszolgáló szakemberek mellett a műszaki kollégáink fogadják, akik szigorúan szabályozott protokoll alapján végzik a munkájukat. Minden landolás után körbejárják a repülőket, megnézik például, hogy a testen van-e valamilyen sérülés, ellenőrzik a kerekek állapotát. Ha a személyzet rendellenességet jelez, akkor felmennek a gépre, és azonnal elkezdik a hibaelhárítást a fedélzeten, de akár a pilótafülkében is, legyen az bármilyen navigációs vagy elektronikus probléma. A repülés világában az angol a hivatalos nyelv, ezért a forgalmi karbantartó kollégáknak is alapszinten kell tudni angolul írni, olvasni és kommunikálni. Legtöbbször két szerelő megy ki a gépekhez, de ez attól is függ, hogy milyen szolgáltatásra szerződtünk a partnerrel. Egyes légitársaságok kifejezetten az adott repülőgéptípus javítására feljogosított szerelőt igényelnek, aki a hibát nemcsak megállapítja, de ki is javítja. Van olyan eset, amikor elegendő, ha egy kollégánk körbejárja a gépet, és ha beavatkozásra okot adó hibát talál, akkor kérik a típus javítására jogosítással rendelkező szakembert annak elhárítására.

– Előfordult már, hogy leszállt egy repülőgép, és a szerelők olyan hibát fedeztek fel, ami miatt nem javasolták, hogy folytassa az útját?

– A különböző meghibásodásokat „osztályozzák” a kollégák, ha komolyabb a hiba, akkor természetesen nem szállhat fel a gép. A mi feladatunk, hogy minél gyorsabban orvosoljuk a problémát, hogy tovább tudjon repülni a partner. Lehetnek olyan hibák is, amelyek nem befolyásolják a repülés biztonságát, ezért tovább lehet engedni a repülőgépet, ilyenkor azonban kötelező beírni a hibát a gép technikai dokumentációjába, hogy a következő nagyjavításon a szakemberek tudják, hogy azt a hibát mindenképpen orvosolni kell. De mielőtt a repülőgép nagyjavításra megy, az adott hibát a műszaki dokumentáció szerint meghatározott ciklusonként, illetve üzemóránként ellenőrizni kell.

– A cargocégek munkáját mivel segítik?

– Az áruszállító gépekhez köthető karbantartási tevékenység mintegy kétharmadát az Aeroplex végzi a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. A cargoszegmens szereplői közül partnerünk a UPS, a FedEx, a CARGOLUX, a Cargo Air és az Air Bridge Cargo, nekik ugyanazokat a szolgáltatásokat nyújtjuk, mint a többi légitársaságnak.

– A világjárvány hogyan hatott az üzletágra?

– Az elmúlt 18 hónap megviselte a teljes légiközlekedési iparágat, de a körülményekhez képest – a repülőgépek 90 százalékát földre kényszerítette a koronavírus – a forgalmi karbantartás üzletágunk igyekezett tartani egy kimagasló teljesítményt. Állományunkat ebben az évben sikerült megduplázni, jelenleg már majdnem 100-an dolgozunk ezen a területen, annak ellenére, hogy jól képzett repülőgép-szerelőket nehéz találni a piacon, főleg olyan embereket, akik rövid idő alatt el tudják sajátítani a mi rendszereinket. Szerencsére a szakembertoborzásban sikeresek voltunk az elmúlt időszakban. A létszámnövelést elsősorban a Wizz Airrel kötött partneri szerződésünk tette szükségessé, amelynek értelmében idén februártól mi látjuk el a fapados légitársaság mindkét magyarországi bázisán, Ferihegyen és a Debreceni Nemzetközi Repülőtéren is a Wizz Air repülőgépeinek forgalmi karbantartását. A humán erőforrás bővítésének másik oka, hogy igyekeztünk előre felkészülni a légitársaság-dömpingre, amikor ismét visszaáll a légi közlekedés volumene a pandémia előtti időszakra. A központi irodaépülettől kissé távolabb, a 2-es Terminál előtti „konténervárosban” található a bázisunk, irodákkal és tárolóhelyiségekkel, amelynek alapterülete a létszámbővüléssel párhuzamosan szintén legalább a kétszeresére nőtt.

– Van olyan géptípus, amelyiket csak az Aeroplex javítja Magyarországon?

– Néhány évvel ezelőtt társaságunk volt az első cég a régióban, amely a megfelelő jogosítással rendelkező szakemberállománnyal ki tudta szolgálni a B747-8 típusú repülőgépeket, amire nagyon büszkék vagyunk. Ezzel is azt szeretném aláhúzni, hogy mindig nyitottak vagyunk az új dolgokra és a fejlődésre. Ebben az iparágban folyamatosan fejlődni kell; ha nem fejlődünk, akkor stagnálunk, a piac pedig nagyon gyorsan elmegy mellettünk. Mi azonban meg akarjuk őrizni az elmúlt években a menedzsment és a munkatársaink kemény, áldozatos munkájával elért előkelő pozícióinkat.

– Tehát nincs megállás, mindig csak előre?

– Valóban, ahogy már említettem, a folyamatos fejlődésre alapozzuk az üzletpolitikánkat, és nemcsak az azonnali igények ellátása miatt, hanem hogy bizonyítsuk a jelenlegi és jövőbeli megrendelőinknek, hogy a változó és a járvány által megtépázott piac ellenére maximális teljesítményt, minőségi szolgáltatásokat tudunk nyújtani hosszú távon is. Szeretnénk bővülni Budapesten, illetve a régióban tervezzük újabb forgalmi karbantartó bázisok felépítését. Mi az Aeroplexnél bízunk a jövőben, ezért is vágtunk bele az új hangár építésébe akkor, amikor más karbantartócégek leépítésbe kezdtek. A beruházás megvalósításával társaságunk azon cégek szűk körébe fog tartozni a régióban, ahol széles törzsű repülőgépek karbantartását is el tudják majd látni, és ez a mi szakterületünknek is lehetőséget adhat a további bővülésre.

 

NÉVJEGY

Árva Attila Ausztráliában nőtt fel, a 2000-es sydney-i olimpia évében érettségizett. Négy évig hivatásos katona volt, majd a leszerelését követően szakmát tanult. Repülőgép-karbantartó szakon végzett 2008-ban, Sydneyben. (Édesapja és nagyapja vadászpilóta volt, a bátyja ma is kereskedelmi pilóta Ausztráliában.) Iskolai évei alatt, egészen 2009-ig a Hawker Pacific-nél és a Qantas Defence Services-nél dolgozott repülőgépszerkezet-javítóként. 2009 végén hazaköltözött Magyarországra, egy repülőgépek karbantartásával foglalkozó cégnél helyezkedett el, ahol tovább bővítette a szakmai tapasztalatait. 2012–2013 között az észak-amerikai Boeing gyárban szerzett tapasztalatokkal tért haza újra Magyarországra. 2021. április eleje óta dolgozik az Aeroplexnél mint a társaság forgalmi karbantartás üzletágának vezetője.

 

Dékány Zsolt