AkkuLog

„Az óriáshangár beüzemelése olyan volt, mintha mindig is velünk lett volna” – beszélgetés Keresztes-Tóth Norberttel, az Aeroplex hangárkarbantartási vezetőjével

„Az óriáshangár beüzemelése olyan volt, mintha mindig is velünk lett volna” – beszélgetés Keresztes-Tóth Norberttel, az Aeroplex hangárkarbantartási vezetőjével

A hangárkarbantartási üzletáguk a cég legnagyobb alappillére, így a hangárterület növelése és a kihasználtság maximalizálása elengedhetetlen ahhoz, hogy az Aeroplex továbbra is sikeres, növekvő pályán maradhasson, akárcsak az elmúlt 6 esztendőben, mondja Keresztes-Tóth Norbert, akivel az új hangár átadása óta eltelt néhány hónap tapasztalatairól beszélgettünk.

– Mi a jelentősége a társaság idén átadott új hangárjának?

– Az új széles törzsű hangár valódi mérföldkő volt az Aeroplex életében: ekkora léptékű bővítés nem volt az elmúlt 30 évben Magyarországon, de még a régióban is kiemelkedő építkezésnek számít. Az, hogy az új, 8 ezer négyzetméteres hangárral együtt megdupláztuk a korábbi kapacitásainkat, talán még nem is adja jól vissza, hogy ez valójában mekkora ugrás volt. Az új hangár nem csupán több helyet jelent, ahol elférnek a repülőgépek. Ehhez a feladathoz cégként is fel kellett nőnünk, át kellett alakítanunk a folyamatainkat, milliárdos nagyságrendben kellett beruháznunk új eszközökbe, illetve az extrakapacitást fel is kellett töltenünk megrendelésekkel. Büszkén mondhatom, hogy ezen szempontok alapján sikeres volt a felkészülésünk, és az óriáshangár beüzemelése olyan volt, mintha mindig is velünk lett volna. Az új létesítmény nemcsak a termelési kapacitások növelésében, hanem a portfóliónk szélesítésében is segít bennünket. Idén már volt olyan karbantartási projektünk, egy Airbus A330-as, ami a régebbi hangárakban nem fért volna el.

– Mennyivel nőtt az össz-hangárkarbantartási kapacitás, és ez hogyan realizálódik a bevételekben?

– A hangárkarbantartás a legfontosabb alaptevékenységünk. Ez az a folyamat, amikor a repülőgépet kiveszik a forgalomból, és néhány napos vagy akár többhetes ápolásnak vetjük alá. Ha több a hangárterületünk, akkor több projektet tudunk párhuzamosan végezni. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a korábbi 6–7 termelési vonal (vagyis egy-egy repülőgép-karbantartási projekt) helyett most 10–11 is fut egyszerre, ami európai viszonylatban is komolynak számít. A kapacitásnövekedéssel arányosan nőttek a bevételeink is. Tekintve, hogy a hangárkarbantartási üzletágunk a cég legnagyobb alappillére, így a hangárterület növelése és a kihasználtság maximalizálása elengedhetetlen ahhoz, hogy az Aeroplex továbbra is sikeres, növekvő pályán maradhasson, akárcsak az elmúlt 6 esztendőben.

– Van-e eltérés a széles törzsű és a keskenyebb repülőgépek javítása, szerelése között?

– Egyszerre van és nincs különbség. Példaként az Airbus A330-as karbantartását említhetem, ami nemcsak, hogy új típus volt az Aeroplex életében, amilyet korábban még nem szereltünk, de minden eddiginél nagyobb repülőgép volt, mint amekkora valaha is megfordult nálunk. Egy új típusra való felkészülés körülbelül egyéves folyamat, hiszen ki kell képezni a szakembereinket, meg kell szereznünk a hatósági engedélyeket, illetve be kell szereznünk sok új speciális eszközt és szerszámot, amivel az adott típuson dolgozhatunk. A széles törzsű repülőgéphez – akárcsak bármilyen új típushoz – szinte mindent az alapoktól kell kezdeni. A nagyobb repülőgép több munkát jelent egy-egy részfeladatban, hiszen sokkal nagyobb felületek és sokkal több alkatrész található benne. Több ideig tart a teljes átvizsgálás, illetve a magasabb felépítés miatt speciális létrákra és emelőkre is szükség van. Ugyanakkor az A330-as műszaki megoldásaiban, illetve a rendszerstruktúrákban sokszor visszaköszönt a más Airbus típusokon megismert filozófia. Hasonló módon összevethető két Boeing típus is.

– Humánerőforrás-oldalról hogyan birkóznak meg a megnövekedett kapacitás jelentette kihívásokkal?

– A korábban említett felkészülés, amit az új széles törzsű hangár beüzemelésével el kellett végezni, magában foglalja a létszámbővítést is. Sajnos az egész légi közlekedési iparágon belül – Magyarországon és külföldön egyaránt – súlyos a munkaerőhiány. Ez tehát nem az Aeroplexet érinti egyedül, az egész kontinensen küzdenek a megfelelő szakemberek megtalálásával és megtartásával. A nehézségek ellenére mi kedvezőbb helyzetből vághattunk neki az idei szezonnak, hiszen nagyon sok szolgáltatóval ellentétben nálunk egyáltalán nem volt leépítés a járványhelyzet miatt. Sőt, az Aeroplex az elmúlt két évben is növekedni tudott. A légi közlekedés más szegmenseihez képest ugyanakkor nálunk még az is kihívást jelent, hogy a repülőgép-karbantartáson nem dolgozhat akárki. A repülőgépek ápolása a híresen szabályozott légi közlekedésen belül is egy különösen szervezett és szigorú előírások szerint végzett tevékenység. Többéves tanulás és gyakorlati képzés szükséges ahhoz, hogy valakiből repülőgép-szerelő lehessen. Éppen ezért nálunk a munkaerő-bevonzás mellett a megtartás is nagy hangsúlyt kap. Az Aeroplex főbb értékei közé tartozik a stabilitás, amit közel 700 munkatársunknak tudunk nyújtani, és a családias környezet, amit a kollégáink nagyra értékelnek.

– A teljes évet tekintve a hangárkarbantartási üzletág hozza az elvárt eredményt?

– Minden nehézség, illetve a nemzetközi környezet bizonytalansága ellenére nemcsak elértük, de meg is haladtuk az idei kitűzött eredményt. A hangárkarbantartás nehéz, kompetitív iparág, ahol nem hazai versenytársakkal, hanem tőkeerős külföldi multinacionális nagyvállalatokkal vagyunk versenyben. Az Aeroplex azt az utat választotta évekkel ezelőtt, hogy felveszi a kesztyűt, és abban próbál a legjobb lenni, amiben mások nem tudnak. Egyebek mellett nagy előnyünk, hogy mi egy független szolgáltató vagyunk, vagyis nincs légitársasági hátterünk, ami megkötné a kezünket megrendelői vagy folyamatszabályozási oldalról. Így sokkal rugalmasabban tudunk reagálni a piaci környezet változásaira, illetve a megrendelőink igényeit is személyre szabottabban tudjuk kiszolgálni, amit partnereink egytől egyig nagyra értékelnek. Az Aeroplex tudatos, jól felépített stratégia mentén célozta meg a prémium légitársaságokat, amelyek amellett, hogy fizetőképesek, nagyon magas elvárásaik vannak a minőség és a határidők tekintetében. Büszkék vagyunk rá, hogy olyan légitársaságokat tudhatunk a visszatérő partnereink között, mint a DHL vagy a Ryanair. Mindehhez az is kellett, hogy a saját belső folyamatainkat megállás nélkül korszerűsítsük, a növekedéssel együtt formáljuk a szervezeti struktúránkat, így biztosítva azt, hogy az egyre több elvégzett projekt ellenére is ugyanazt a magas színvonalú szolgáltatást nyújthassuk a megrendelőinknek.

 

Dékány Zsolt