Úton a karbonsemleges jövő felé

Úton a karbonsemleges jövő felé

Hogyan teljesítheti a közúti közlekedés a 2050-re előírt karbonsemlegesítési célokat? Milyen megoldást kínál ehhez a Shell? Hol nyitotta meg az első LNG-töltőállomását Magyarországon, és a környező országokban hol kínál majd LNG üzemanyagot az energiaipari óriás?

A kamionokkal végzett közúti szállítmányozás a globális ellátási lánc legszem-betűnőbb része: gyakorlatilag teherautók szállítanak szinte mindent, ami a modern társadalom mindennapi életéhez szükséges. Különböző tanulmányok megállapították, hogy az ipar-ág a globális szén-dioxid-kibocsátás 9 százalékáért felelős. A közúti áruforgalom iránti kereslet 2050-re várhatóan megháromszorozódik, ezzel egyidejűleg az iparágnak teljes mértékben karbonsemlegessé kell válnia. Mindez arra utal, hogy sürgős cselekvésre van szükség a Párizsi Megállapodás céljainak eléréséhez.

A Shell már több mint egy évszázada nyújt magas színvonalú szolgáltatásokat a közúti szállítási szektor szereplőinek. A vállalat Powering Progress stratégiájának célkitűzéseként 2050-re nettó nulla kibocsátású vállalattá kíván átalakulni, igazodva a változó társadalmi igényekhez. Ennek érdekében az üzletmenetüket átalakítják, és együttműködnek ügyfeleikkel a karbonkibocsátás csökkentéséért.

A közúti áruszállítás növekvő igényeinek kielégítéséhez nagymennyiségű energiára van szükség. A karbonsemleges jövő felé vezető út különböző szakaszaiban a megoldások mozaikjára van szükség. Már jelenleg is több alacsony és nulla károsanyag-kibocsátású lehetőség áll rendelkezésre, de mindegyik a kereskedelmi felkészültség különböző szakaszában van.

Ma a mozaik egyik fontos darabja a cseppfolyósított földgáz (LNG), amely teherjárművekben használva hozzájárulhat az üvegházhatású gázok kinyeréstől tankolásig, azaz well-to-wheel kibocsátásának csökkentéséhez a dízelüzemű tehergépjárművekhez képest. Ezenfelül az LNG használata kisebb motorzajjal jár, miközben a motorteljesítmény a dízelmotorokhoz hasonló.

Április közepén a Shell megnyitotta első LNG-töltőállomását Magyarországon (képünkön. A szerk.), az M0 körgyűrű 19. kilométerszelvényénél. Az állomás az autópálya mindkét irányából megközelíthető. A Shell az utóbbi időszakban komoly felújításokat hajtott végre, hogy a létesítmény megfeleljen minden olyan magas szin-tű minőségi és biztonsági elvárásnak, amit a vállalat támaszt töltőállomásaival szemben Európa-szerte. Az állomást Shell-LNG, illetve partnerhálózatban alkalmas kártyákkal rendelkező ügyfelek vehetik igénybe.

Az európai közúti folyosókat összekötő M0 autóút melletti állomás LNG üzemanyaggal látja el a kamionokat Magyarországon, és egyben támogatja a más országokba, például az Ausztriába, Csehországba, Németországba, Romániába, Szlovéniába vagy Szlovákiába irányuló áruforgalmat is.

Hogyan tovább?

„A közúti közlekedés szén-dioxid-mentessé tétele globális kérdés, ezért még ebben az évben a szigetszentmiklósi után újabb LNG-állomásokat nyitunk szomszédos országokban: Ausztriában, Csehországban és Szlovákiában. Középtávon pedig célunk, hogy országos lefedettséget biztosítva kulcsfontosságú szállítmányozási útvonalak és nemzetközi közlekedési folyosók mentén építsük ki a magyarországi LNG-töltőállomás-hálózatunkat”– mondta Bors András, a Shell közép-kelet-európai LNG-fejlesztésekért felelős menedzsere.