NavigátorVilág – Vasúti fuvarozás konferencia

Az akkumulátorok közúti szállításának kihívásai

Az akkumulátorok közúti szállításának kihívásai

A nátrium-ion-akkumulátorok elterjedésének perspektíváiról, új UN-számokról és szigorú európai uniós előírásokról is hallhattunk Sárosi György, a Hungária Veszélyesáru Mérnöki Iroda ügyvezetője, veszélyesáru-szakértő előadásában a KözútVilág Expón.

Nagyon gyengén indult az európai vegyipar számára az idei év, mind az EU-n belüli, mind az exportforgalom visszaesett 2022-höz képest. A trend azóta sem változott számottevően, az esztendő eddig eltelt időszakát tekintve is az látszik, hogy az uniós tagállamok vegyipari volumenei csökkennek, az európai vegyipar veszít a versenyképességéből a globális piacokon. Sárosi György szerint ez azért megdöbbentő, mert az ágazat 2022-ig világviszonylatban is meghatározó tényező volt, és tavaly fordult elő első alkalommal, hogy az import felülmúlta az exportot.

Mindeközben Magyarországon a forgalom jelentős növekedése tapasztalható az akkumulátorüzletben. 2019–2023 között majdnem a háromszorosára nőtt, az elmúlt 2 évet tekintve megduplázódott az akkumulátorküldemények konténeres forgalma, ami nagy távlatokat nyithat az ebben a szegmensben boldogulni kívánó fuvarozók előtt is.

A lítium-ion-akkumulátorok ára exponenciálisan csökken, ugyanakkor a gyártáshoz szükséges kurrens fémek csak korlátozottan férhetők hozzá, és drasztikusan drágulnak. Erre jelenthet megoldást az ipar részéről a hibrid akkumulátorcsomag, amikor a lítium-ion- és nátrium-ion-akkumulátort bizonyos arányban váltakozva egy rendszerbe integrálják. A nátrium-ion-technológia piaci növekedése jelenleg évi 27 százalék, előrejelzések szerint a következő 5 évben GWh teljesítményben hétszeresére nőhet a nátrium-ion-akkumulátorok gyártása.

Ehhez a folyamathoz igazodva a veszélyes áruk szállítására vonatkozó előírásokat is bővítik 2025-ig. Bevezetik az UN 3551 Nátrium-ion-akkumulátorok és az UN 3552 Nátrium-ion-akkumulátorok szállítása készülékben vagy készülékkel egybecsomagolva kategóriákat. További változás, hogy az eddigi 3171-es UN-számot – az elektromos jármű mint veszélyes áru azonosítószámát – nem lehet használni 2025-től, helyette 3 új UN-számot vezetnek be: UN 3556 Lítium-ion-akkumulátor meghajtású jármű, UN 3557 Fém-lítium-akkumulátor meghajtású jármű és UN 3558 Nátrium-ion-akkumulátor meghajtású jármű.

Az idén júliusban elfogadott és 2024. február 18-tól alkalmazandó 2023/1542/EU rendelet – konkrét célértékeket meghatározva – előírja a használt akkumulátorok visszagyűjtését és újrahasznosítását a fenntarthatóság, a körkörös gazdaság szempontjai szerint. Ez azt jelenti, hogy megnőnek az e termékekkel kapcsolatos szállítási igények, ugyanakkor a jogszabály szigorúan szabályozza (72. cikk és a XIV. melléklet) az akkumulátorszállítás minimumkövetelményeit, beleértve a gyártókra, forgalmazókra, importőrökre vonatkozó előírásokat is.

Rengeteg hamis akkumulátorcella van a piacon, ami nemcsak vámjogi szempontból aggályos, de a termékek minősége is megkérdőjelezhető, ami hatalmas kockázatokat hordoz, hívta fel a figyelmet a szakértő. Ezeket mérséklendő, 2027. februártól bevezetik az unióban az ún. akkumulátor-útlevelet: a minősített gyárakban készült összes akkumulátort egyedi útlevéllel látják el, egyedi azonosítóval és QR-kóddal, így kiszűrve a piacról a hamisítványokat. Az akkumulátor-útlevél a termék újrafeldolgozását követően szűnik meg. Az ügyeskedőkkel szemben drákói szigort ígérnek, a szankciós szabályokat jóval az útlevél bevezetése előtt, már 2025. augusztusig meg kell alkotni.

Mit tegyenek ebben a helyzetben a közúti fuvarozók? Sárosi György azt javasolta, hogy fejlesszék az akkumulátorlogisztikai rendszerüket, megfeleltetve az új kihívásoknak. Mivel speciális, veszélyesáru-szállításról beszélünk, speciális képzésre is szükség van. A hűtőlánchoz hasonlóan, illetve azzal párhuzamosan pedig megfelelő monitoring-, azonosító- és követőrend-szert kell bevezetni az akkumulátorokhoz a magas minőségű autóipari feltételek teljesítéséhez.