NavigátorVilág – Vasúti fuvarozás konferencia

Dekarbonizációs alternatívák

Dekarbonizációs alternatívák

A hosszú távú célként kitűzött karbonsemlegesség felé vezető út elején járva számos kecsegtető megoldás merült fel. Ezekről a fuvarozók számára is elérhető kibocsátáscsökkentő lehetőségekről adott helyzetjelentést Bors András, a Shell Hungary zRt. közép-kelet-európai LNG-fejlesztésekért felelős menedzsere a KözútVilág Expo konferencián, Budapesten.

A világ károsanyag-kibocsátásának csaknem 10 százalékáért a közúti fuvarozás felelős, ezért kiemelten fontos, hogy ez az iparág mennyire veszi ki a részét a dekarbonizációból. – A Shell maximálisan elkötelezett ennek elősegítésében – szögezte le előadásának elején Bors András. – A jelenleg elérhető alternatívák közül a Shell portfóliója mindegyiket tartalmazza, mivel úgy gondoljuk, nem egyetlen jó megoldás létezik, hanem a rendelkezésre álló lehetőségek mozaikjában kell megtalálni a legmegfelelőbbet az adott tevékenységhez. Mindemellett vitathatatlan a dízel szerepe, ami velünk volt, velünk van, és egy darabig még velünk is lesz. Viszont vannak más opciók, amelyek jelen állás szerint is használhatók.

Az elektromos hajtás a személyautók esetében egyre nagyobb népszerűségnek örvend, viszont jelenleg csak azoknál a rövid távú fuvarfeladatoknál lehet jó alternatíva, ahol van lehetőség a járművet megfelelő ideig tölteni. – A Shell elsődleges célja, hogy eDepokban biztosítson töltési lehetőséget az olyan logisztikai parkoknál, ahol erre a legnagyobb igény van – jegyezte meg a menedzser. – Ez persze egy folyamatosan fejlődő ágazat, de az infrastruktúra jelenlegi helyzete miatt nem jelent biztos megoldási lehetőséget a szállítmányozási szektorban a káros-anyag-kibocsátás csökkentésére.

A hidrogénhajtás lehetőségéről Bors András úgy vélekedett, hogy a jelenlegi állás szerint a rövid és középtávú fuvarok esetében lehet létjogosultsága, ám jelenleg ez sem kínál széleskörű megoldást. Az elérhetősége ugyanis napjainkban korlátozott, az ára magas, ahogy a hidrogénhajtású járműveké is. Ráadásul a valódi karbonsemlegességhez megújuló erőforrásokból előállított zöld hidrogénre van szükség.

Kézenfekvő alternatíva lehet a biodízel, mivel ez a jelenlegi flottával is elérhető megoldás anélkül, hogy külön beruházást igényelne. – Sokat hallani manapság a hidrogénezett növényi olajról (HVO), amely növényi alapú olajok és hulladékok hidrogénezése révén készülő, lényegében 100 százalékos biodízel – részletezte Bors András. – Nyugat-Európában egyre több helyen elérhető, de még így sem hozzáférhető mindenhol, ráadásul az ára ennek is igen magas, ezért a Shell ezt is csak egy alternatívának tartja a sok közül.

– Az LNG-t, illetve a BioLNG-t nem véletlenül hagytam a végére, mert ez az a technológia, amely jelenleg a leginkább elérhető, és mind a hálózat, mind pedig az előállítási lehetőségek adottak arra, hogy ezzel a megoldással már akár a mai napon elkezdhessük a károsanyag-kibocsátás csökkentését – folytatta a Shell menedzsere. – Jelenleg az európai piacon 700 LNG-kút érhető el. Ez még csak körülbelül a 70 százaléka az ideális lefedettségnek, mégis a legfejlettebb alternatívája a károsanyag-kibocsátás csökkentésének hálózat és termékelérhetőség szempontjából. A Shellnek 68 saját üzemeltetésű állomása van, és több mint 150 helyen fogadják el a Shell-kártyát, de törekszünk arra, hogy a lehető legrövidebb időn belül Európát teljes egészében le tudjuk fedni. Ennek részeként áprilisban megnyitottuk Magyarországon és Ausztriában az első LNG-töltőállomásunkat. Szlovákiában és Csehországban a jövő év elején fogunk kutakat nyitni, Szlovéniában pedig a jövő év végén, így hazánkból kiindulva, Nyugat-Európába tartva teljes mértékben elérhető lesz Shell-kártyával az LNG. Emellett célunk, hogy a jövőben a BioLNG is minél több helyen hozzáférhető legyen.

Az organikus hulladékból előállított, nem fosszilis tüzelőanyag leghatékonyabb alapanyaga a trágya, de ké-szülhet még az élelmiszerből származó organikus, illetve a mezőgazdaságban keletkező hulladékból. Mivel mind a jelenlegi töltőállomások, mind a forgalomban lévő autók alkalmasak arra, hogy LNG-vel vagy BioLNG-vel tankoljuk meg őket, ez az alternatíva a leghozzáférhetőbb jelenleg. Térnyerésének elősegítésére a Shell csaknem két évvel ezelőtt Hollandiában megnyitotta az első BioLNG-üzemét, amelyben Amszterdam és környékéről az éttermekből és a boltokból begyűjtött organikus hulladékból készít biogázt. Németországban még ebben az évben megnyitják Európa legnagyobb cseppfolyósítóját, amelyben szintén BioLNG-t fognak előállítani. Emellett felvásárolták a Nature Energy-t, Európa legnagyobb megújuló gázokkal foglalkozó cégét, így ezen üzemanyag elterjedése felgyorsulhat.