NavigátorVilág – Vasúti fuvarozás konferencia

A fejlesztés: befektetés, stabilitás, növekedés

A fejlesztés: befektetés, stabilitás, növekedés

Habár az IFA teherautó a múlt, a jövő pedig az elektromos járműveké, a mai magyar kkv-k digitális felkészültségét inkább az előbbi jellemzi. Szerencsére ez a helyzet változni látszik, és egyre több vállalkozás dönt a digitalizáció mellett. E nyitó hasonlattal a fejlődés fontosságáról és előnyeiről beszélt Rack-Rácz Ildikó, az Innomedio Kft. üzletfejlesztési vezetője a KözútVilág Expón.

Egy tavaly készült felmérésben a digitális felkészültséget vizsgálták hazánkban. A válaszok alapján létrehozott digitális versenyképességi mutatóból kiolvasható, hogy egy vállalat milyen szinten van digitálisan felkészülve, mivel ez meghatározhatja, hogy a saját iparágában mennyire versenyképes. „Az eredmény nem lett túl rózsás: a magyar kkv-k épphogy csak belefogtak a digitalizációba” – osztotta meg a konklúziót Rack-Rácz Ildikó.

A felmérés során több mindent vizsgáltak: a digitális mindennapokat, jelenlétet, értékesítést, marketinget, IT-biztonságot és pénzügyeket. Utóbbi az, amelyet a vállalatok is a legfontosabbnak tartanak, ezzel foglalkoznak először és a legtöbbet a digitalizálás tekintetében. De vajon mi a helyzet a vállalkozásvezetéssel? Habár ebben benne vannak a pénzügyek is, érdekes módon e téren nem állnak jól a kkv-k. A felmérés azt mutatja, a cégek a teljes folyamatot komplexitásában nem akarják vagy nem tudják, hogyan is akarják látni.

Nagyon sok helyen semmilyen rendszer sincs, máshol innen-onnan összeszedett megoldásokat használnak. Ilyen például a Microsoft Excel, ami noha nagyon jó program, arra soha nem lesz képes, hogy egy vállalat teljes működését vezetni lehessen benne. Sok helyen pedig van valamilyen rendszer, amit megszoktak vagy megörököltek, és aztán szájhagyomány útján terjedő instrukciók segítségével használnak – de ez nem éppen a legideálisabb.

Az Innomedio Kft. „régi” jól ismert rendszere az innoSped, amely egy felhőalapú online integrált vállalatirányítási rendszer. Egy helyen kínál megoldást a partnerkezeléstől (CRM) kezdve a fuvarszervezésre, számlázásra, kimutatások készítésére. „Ennek fejlesztésekor azt szerettük volna, hogy ha a vállalatot kihívás elé állít akár egy megbízó, akár az iparági változások vagy egy új törvényi szabályozás, akkor is hátra tudjon dőlni, mert az általa használt rendszer ilyenkor is helytáll” – számolt be a célokról az üzletfejlesztési vezető.

Ebben a jól kiforrott alkalmazásban közel 10 ezer felhasználó tapasztalata és javaslata, illetve megközelítőleg 8 ezer tehergépkocsi feldolgozott adata alapján az összes korábban felmerült problémára találtak megoldásokat. Ennek ellenére azt érezték, hogy nekik is kell fejlődni, mivel az iparág is folyamatosan változik. Minthogy az ügyfeleik érzik leginkább, hogy mik a piaci igények, milyen tendenciák vannak, ezért folyamatosan kommunikálnak velük. „Ezek alapján pedig úgy láttuk, hogy egy egyre szélesedő integrációs lehetőségre van szükségük a vállalatoknak, hogy több rendszerrel kommunikálva végül egyben összpontosulva lehessen az adatokat kezelni. Ha pedig nemcsak a saját dolgozóinak az életét könnyíti meg ezzel a cég, hanem a megbízóét is, akkor lépéselőnyre tud szert tenni a versenytársakhoz képest” – vont mérleget az előadó.

A másik megfogalmazott igény a korlátok nélküli döntéshozatal lehetősége: amennyiben váltani kellene, ezt bármikor megtehessék. Az innoSped hosszú évekig egy telematikával volt integrálva, de az említett ügyféligény miatt megnyitották a kapukat, és a régi együttműködés mellett ma már több lehetőséget is tudnak nyújtani. Az új rendszer új nevet is kapott: innoTMS. Mivel a külföldi piacok felé is nyitnak, a TMS rendszerek révén a név alapján mindenki számára egyértelmű, milyen alkalmazást kínálnak.

A hazai kkv-szektor nagy része ugyan még épphogy csak belefogott a digitalizációba, viszont a tapasztalatok szerint az elmúlt 1,5 évben kialakult helyzet miatt kezdik felismerni a cégek, hogy egy jó szoftveres megoldás nem egy szükséges nyűg. Nem egy költségtételként gondolnak erre, hanem mint befektetésre ahhoz, hogy ha kihívás elé kerülnek, fel tudják venni a versenyt és meg tudják oldani a rendszeren belül. Erre energiát és időt kell szánni. Mert egy rosszul megválasztott rendszer lehet akadálya a fejlődésnek, míg egy megalapozott döntés utáni rendszerválasztás lehet kulcsa a növekedésnek, a stabilitásnak és egy vállalat további sikereinek.