Már az inflációt is túlszárnyalja a közúti fuvarozás díjainak emelkedése, és nincs még vége a közúti rallynak

Már az inflációt is túlszárnyalja a közúti fuvarozás díjainak emelkedése, és nincs még vége a közúti rallynak

Az októberi 21,1 százalékos hazai infláció mértékét is meghaladja a közúti fuvarozás költségeinek emelkedése a III. negyedévben, derül ki a DigiLog Consulting által negyedévente publikált Közúti Fuvarozási Árindexből.

A költségek növekedését a harmadik negyedévben is elsősorban az üzemanyagárak és a gépjárművezetők bérköltségének dinamikus emelkedése hajtotta. Egyre markánsabban jelenik meg a járművek beszerzési és finanszírozási költségének emelkedése is, mely mögött a kamionok árának megugrása és a jegybanki alapkamat intenzív emelkedéséből következő lízingkamat növekedése áll. Fontos tényezővé vált az „egyéb költségek” emelkedése, mivel a tartósan kétszámjegyű infláció szinte minden „egyéb” fuvarozási költséget érint (irodai dolgozók bére, iroda, szerviz, gumi, telephely, őrzés-védés stb.).

A forint gyengülése az euróval szemben jelentősen segítette a nemzetközi fuvarozókat, de csak kismértékben tudta tompítani a költségek növekedését és a hatékonysági mutatók enyhe romlását. A belföldi fuvarozókat nem segített a forint gyengülése, azonban a tartós kapacitáshiány jó hatással volt a termelékenységükre, ami kompenzált néhány százalékot az elszálló költségek áremelő hatásából is.

A Közúti Fuvarozási Árindex aktuális értéke 2022. III. negyedévre vonatkozóan, 2021 teljes évhez viszonyítva (2022. VI–IX. hó/2021. I–XII. hó):

nemzetközi fuvarozás esetén: 122,3 százalék,

belföldi fuvarozás esetén: 128,3 százalék.

Ezek az értékek azt jelentik, hogy a 2022 első fél évében jelentkezett összes gazdasági hatás okozta költségnövekedést a nemzetközi fuvarozás esetében 22,3 százalékos, a belföldi fuvarozás esetében 28,3 százalékos díjemelés kompenzálná (a 2021-es díjszinthez viszonyítva). Ehhez képest a fuvarozók nemzetköziben 20,6 százalékos, belföldön pedig 21,7 százalékos díjemelést értek el. Ebből az látható, hogy a nemzetközi fuvarozók szinte teljesen érvényesíteni tudták a költségeik növekedését, míg a belföldi fuvarozóknak még 6–7 százalék hiányzik!

„A közúti költségek és díjak rallyja még egyáltalán nem ért véget – figyelmeztet Lajkó Ferenc, a DigiLog Consulting ügyvezetője –, mivel az energiaválság tartósan magasan tarthatja a gázolaj árát, az általános kétszámjegyű infláció pedig az összes költséget felfelé fogja nyomni az év hátralévő részében. Mindezek figyelembevételével, a 2022 végére vonatkozóan 30 százalék körüli költségemelkedést és ebből következő szükségszerű díjemelést mutatnak az előrejelzéseink. A 30 százalékos díjemelés pedig már inflációt generáló hatással jár, hiszen a közúti fuvarozás díja szinte minden ipari és fogyasztási termékben jelentkezik majd” – zárta tájékoztatóját a szakember.