NavigátorVilág – Vasúti fuvarozás konferencia

„Optimista vagyok az idei évet illetően” – interjú Bagyó Dáviddal,a Ford Magyarország Ford Pro üzletágának igazgatójával

„Optimista vagyok az idei évet illetően” – interjú Bagyó Dáviddal,a Ford Magyarország Ford Pro üzletágának igazgatójával

Ebben az évben jól teljesíthet a hazai haszongépjármű-piac, köszönhetően annak, hogy a gyártók mostanra képesek úrrá lenni a chiphiány miatti késedelmes szállításokon – véli Bagyó Dávid, a Ford Magyarország Ford Pro üzletágának igazgatója, akivel a márka idei haszonjárműves újdonságairól és az elektromos Transit sikeréről beszélgettünk.

– Milyen volt 2022 a Ford számára a haszonjárművek piacán?

– Egy olyan kihívásokkal teli környezetben, mint amilyen a tavalyi év volt, sikerült piacvezetőként zárnunk 26 százalékos részesedéssel. Ez azt jelenti, hogy ebben a kategóriában legalább minden 4. eladott autó Ford emblémát visel. Az elmúlt évben jelentős szerződésállományt építettünk ki. Az, hogy ezt a mennyiséget még nem tudtuk átadni 2022 végén, annak köszönhető, hogy az elmúlt időszakban még előfordult, hogy kiesett gyártási kapacitás. Mindent összevetve 2021–22-ben piacvezetők voltunk, és optimista vagyok ezen a téren az idei év vonatkozásában is.

– Melyek voltak a legnépszerűbb Ford haszonjárművek tavaly Magyarországon?

– A húzóerőt nagyjából 3 autó adja. A Transitból a 2 tonnás szegmensben több mint 1300 darab kelt el tavaly. A Transit Customból pedig csaknem 3 ezer darabot értékesítettünk. A Ranger is sikeres modell volt, mivel több mint 1500 darabot regisztráltunk belőle itthon. Az utóbbi kettő kategóriája piacvezetője lett tavaly, a Transit Couriernél és a Connectnél pedig 2022-ben először sikerült megszerezni az 1. helyet.

– Milyen trendek várhatók idén a magyarországi haszonjárműpiacon?

– Ez összetett kérdés. Mivel még mindenki azt gyártja le, amit korábban a chiphiány miatt nem tudott, ezért általánosságban nem számítok visszaesésre. Nyilván a vásárlóerő megfogyatkozása és a finanszírozási lehetőségek a korábbiaknál sokkal kedvezőtlenebb helyzete éreztetni fogja a hatását. A haszonjárműveknél még viszonylag jobb a helyzet, mert most még rendelkezésre áll a Széchenyi Hitel Program a nagyon kedvező, 5,5 százalékos kamattal, de a pickup ebből már kikerült, ezért abban a szegmensben a legjobb esetben is 11,5 százalékos finanszírozással érhető el mondjuk egy Ranger. Az idei év januárja gyenge volt, a február még inkább éledezett, és a március mondható újra olyannak, ami korábban jellemezte ezt a kategóriát. Én úgy látom, hogy amennyiben idén nem jelentkezik semmilyen komolyabb fennakadás a gyártásban, akkor a 2023-as piac erősebb lehet a tavalyinál, azonban a 2024-es évet az fogja eldönteni, hogy milyen lesz az általános pénzügyi helyzet Magyarországon, ami alapvetően befolyásolja azt, hogy mennyi megrendelést tudunk felvenni vásárlóinktól 2023 folyamán.

– Milyen tevékenységeket foglal magában a Ford Pro üzletág?

– A Ford Pro a Ford új stratégiájának részeként egy olyan új piaci megközelítés, amelynek a zászlajára a produktivitás van tűzve, minden a termelékenység körül forog. Legfőbb célunk segíteni a vállalkozókat a haszonjárműveik minél teljesebb rendelkezésre állásában. Egy haszonjármű akkor hasznos, ha termel. A Ford Motor Company mindent megtesz annak érdekében, hogy a vállalkozások munkaeszköze, az adott haszonjármű a lehető legkevesebbet álljon meghibásodás miatt, és ennek érdekében egy meglehetősen komplex rendszert állítottunk össze. Ennek része például a Ford Live Center: ha menet közben történik egy meghibásodás, akkor a gépjármű tud kommunikálni a Ford-központtal, ahol a hiba diagnosztizálása után a központ értesíti a flottapartner márkaszervizét, sőt a megfelelő alkatrészeket is megrendeli. Így amikor a jármű beérkezik a műhelybe, akkor már egyből a polcon várja a szükséges alkatrész. A Ford Pro része még az elektromos haszonjárművek töltésének menedzselése, valamint a flottakezelés szoftveres támogatása és a megfelelő finanszírozás megtalálása is.

– A Ford E-Transitot tavaly vezették be a magyar piacon. Milyen volt a fogadtatása?

– A modellt szeptember óta forgalmazzuk, és azóta már sikerült feljönni vele a 2. helyre az elektromos áruszállítók szegmensében, azaz 4 hónap alatt tudtunk legalább annyit regisztrálni belőle, mint amit az ebben a kategóriában piacvezetőnek számító német versenytársunk 12 hónap alatt. Tény és való, hogy ma Magyarországon még nehéz megtalálni azt a vásárlói réteget, amely fogékony rá, mert a modell bekerülési költsége nyilván még a dízelmotorosok feletti. Azoknak éri meg igazán az E-Transit, akik kedvezményesen tudják igénybe venni a töltési lehetőségeket. Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy a garanciális időnek számító 5 év alatt az E-Transit gyakorlatilag nem kér enni, köszönhetően az alapfelszereltségként kínált teljes körű szervizcsomagnak. A megrendelők emellett számtalan többletszolgáltatást vehetnek igénybe a Ford Pro szolgáltatások keretében: a FordPass Pro alkalmazás célja, hogy a kkv-k nyomon tudják követni a flottájukban dolgozó Fordok üzemeltetési adatait, amelyek információkat adnak a sofőrök vezetési stílusáról, beállítható benne akár egy területi határ, amit az autó nem léphet át, távolról ellenőrizhető, hogy az autó visszérkezett-e a telephelyre a nap végén stb. Ezek segítenek a vállalkozás hatékonyságának növelésében, hiszen a sofőrök képzésével – a vezetési stílust javítva – 2 hónap helyett inkább 2 évente kell például fékbetétet cserélni.

– Milyen újdonságokkal készülnek a Ford haszonjárművek háza táján?

– Az 1 tonnás, törökországi Kocaeliben készülő áruszállítónkból, a Ford Customból egy teljesen új fejlesztésű változatot fogunk bemutatni idén, amitől sokat várunk. A jelenlegi modell piacvezető Európában, ami a mostani legújabb termékünkkel egy kötelezően megőrzendő pozíció.  A gyártása augusztusban kezdődik Magyarországra, és már most látjuk, hogy rengetegféle változatban lesz elérhető. A belső égésű motorokat, illetve az automataváltót megtartja a cég, és az év vége felé már konnektoros hibridként is elérhető lesz, illetve teljesen elektromos verzió is készül belőle. A Fordnak pont az a legnagyobb erőssége, hogy nem nagyon van olyan szegmens, ahol ne tudnánk jó minőségű, megfizethető árú haszonjárművet kínálni. Nagyon sokan úgy döntöttek, hogy akár már középtávon csak az elektromos hajtásra koncentrálnak, mi viszont mindenre közép- és akár hosszabb távon is nyújtunk megfelelő alternatívát. Ha valaki flottában gondolkodik, akkor nagyon egyszerű válaszokat és megoldásokat kap egy Ford márkakereskedőtől.

– Mi várható a pick-up kategóriában?

– Az egyik legfontosabb hír, hogy már elérhető V6-os benzinmotor a Rangernél. Úgy látom, hogy a pick-up esetében idehaza összemosódik a luxusterepjáró és a haszonjármű szegmens, mivel ezek az autók nemcsak tökéletes munkagépek, hanem nagy elismerést kiváltó státusszal is rendelkeznek. Úgy vélem, hogy valójában ezért sem véletlen, hogy a kormány kivette az 5,5 százalékos finanszírozhatósággal rendelkező autók köréből. Mindezek ellenére a Rangerre kötött megrendelések egy rendkívül jelentős része még a 3000 köbcentis bi-turbó benzinmotoros verzióból születik, 2000-es bi-turbó dízelből ennek nagyjából az egytizedét adjuk el jelenleg. Aki szereti a benzingőzt és a klasszikus, nagy amerikai autókat, az csak bemegy a kereskedésbe, és megrendeli a benzinmotoros pick-upot; náluk nem kérdés az ár, csak megveszik. Számukra jó hír lehet továbbá, hogy május környékén – a most beérkező Raptorok mellett – beérkeznek az országba az első Wildtrak és Platinum kivitelű új Rangerek.

– A Ford legkisebb puttonyosa is megújul idén.

– Újdonságként érkezik az új Ford Courier, amely már nem lesz olyan nagyon kicsi. Ez teljes egészében Ford fejlesztés, és ár/érték arányban a legjobbnak ígérkezik a saját kategóriájában. Bár B-platformra (kisautós alvázra) épül, a méreteit tekintve abszolút korrelál a jelenlegi rövid tengelytávolságú Connecttel, amely alsó középkategóriás alvázra épül. Így nagyjából egy 3 köbméteres raktérrel rendelkező haszonjármű lesz. A Ford korábban erős volt egyterűben, és az ezzel kapcsolatos tapasztalatait nem engedi el, hanem integrálja a haszonjármű-platformjaiba, az új Courier ugyanis egy tágas egyterű formájában személyautóként is elérhető lesz.

– Sokat kell most várni az új járművekre?

– A Fordnál mi közvetlenül gyártásból rendeljük a járműveket, nincs regionális készletünk, amihez bármikor hozzá lehetne nyúlni. A rendelésnél mindig az akkori legjobb tudásunknak megfelelően adjuk meg a szállítási határidőt. Van, amikor nincs egy márkakereskedőnél egy adott verzióból jármű, de ezeket a helyzeteket nagyjából mindig megoldjuk. Az előfordulhat, hogy bizonyos járműveknél, ahol hatványozottabb a kereslet – mint például a bi-turbó benzines Raptoroknál –, ott hosszabb szállítási határidő jelentkezik, pont azért, mert elég nagy a rendelésállományunk.

 

NÉVJEGY

Bagyó Dávid 2010-ben végzett a Budapesti Gazdasági Főiskolán. A Ford Közép- és Kelet-Európai Értékesítő Kft.-nél 2012-ben kezdett dolgozni haszonjármű-árazási specialistaként. Feladata volt a belga és lengyel piacon a haszonjárművek pozícionálása/árazása és az autók hosszú távú nyereségtermelő képességének vizsgálata. Ezt követően a Ford Transit Connect vezető árazója volt, 20 uniós tagállamban felügyelte e típus árazását. Három év múlva átkerült a magyar szervezethez, ahol flottaértékesítéssel foglalkozott. Itt a legnagyobb sikert 2016-ban érték el, amikor az E.ON-tender keretében mintegy 300 kishaszonjárművet adtak át 3 hónap alatt a megrendelőnek. 2017 októbere óta a Ford haszongépjármű-menedzsere, majd a Ford Pro üzletág igazgatója: a teljes Ford Pro üzletágáért felel Magyarországon.

 

Aranyi Péter