Fejlett költségkontrollal lendületben – interjú Suhajda Tamással, a FERRO-SPED 2000 Kft. ügyvezető igazgatójával

Fejlett költségkontrollal lendületben – interjú Suhajda Tamással, a FERRO-SPED 2000 Kft. ügyvezető igazgatójával

E havi címlapsztorink egy családi vállalkozásról szól, ahol a fiú az édesapja nyomdokain, harmincas éveiben járó második generációs vállalkozóként egy 180 fős, prosperáló céget irányít és tart dinamikus, évente átlagosan 10 százalékos növekedési pályán, jelenleg túlsúlyos-túlméretes szállításokra fókuszálva, mostanában számos egyedi fejlesztésű digitális rendszerrel támogatva. A tavaly elért, csaknem 6,6 milliárd forintos forgalmukkal a hazai közúti fuvarozók toplistájának előkelő 21. helyét foglalják el. Suhajda Tamást a siker titkáról faggattuk.

– Majd’ 4 évvel ezelőtt, 2019 elején nyilatkozott lapunknak, arra az évre 5 milliárd forintos árbevételt célzott. Az elmúlt évek járvány- és háborúshelyzet-nehézségei láthatóan nem torpantották meg a cég növekedését. Minek köszönhető ez a siker?

– 2020-ban stagnáltunk 5,6 milliárd forintos forgalommal, de 2021-ben 18 százalékkal tudtunk bővülni, nagyjából változatlan létszám mellett, de egyre több alvállalkozóval. Fontosnak tartom a stabilitás szempontjából, hogy a FERRO-SPED hírneve és megítélése is jó. A fix körben lévők – akiket 8 napra fizetünk – a saját zászlónk alatt futnak. Ők a saját applikációnkat használják, azon kapják a megbízásukat, és küldik be az adatokat, és közéjük folyamatosan toborzunk embereket. A másik csoport, a spedíciós eseti alvállalkozók száma szépen emelkedik évről évre, velük tudjuk a piacon keletkező volumenhullámokat mérsékelni; őket 30 napra fizetjük ki. A sikerünk másik záloga véleményem szerint a túlméretes fuvarozási piacon egyedülálló eszközparkunk: a nyitott, nyerges szerelvényeink mellett 10 darusautónk és 70 olyan trélerünk van, amelyek különböző méretekre széthúzhatók, és vannak mélyágyas és bármilyen egyéb speciális felépítményű járműveink. A növekedésünk harmadik pillére az összárbevételünk harmadát kitevő külföldi túlsúlyos-túlméretes tevékenységünk a számunkra egyre erősebb osztrák és német piacon. A járványévek után idén helyeztünk nagyobb hangsúlyt a nemzetközi értékesítésre egy osztrák partnerünk közreműködésével, közvetlenül gyártók részére – sosem speditőrön keresztül –, ahol komoly piaci rést tapasztalunk. Ezenfelül belföldön is terjeszkedünk, folyamatosan új célokat keresve. Jelenleg annyi a munkánk Magyarországon, hogy nem tudunk több kapacitást tenni a nemzetközi fuvarokba. Bízunk benne, ez így is marad. Márpedig a mi célunk úgy növekedni külföldön, hogy idehaza is megtartjuk a pozíciónkat.

– Mit tart a cég erősségének?

– Belföldön és a külföldi piacokon is érvényes: egy helyszínen egyszerre több kocsival is ki tudunk állni, így képesek vagyunk megoldani olyan különleges fuvarfeladatokat, amelyekhez sok esetben több céget lenne szükséges bevonni. Mi az egyszeri nagy darabszámú kiállással költséghatékonyak lehetünk a megbízóink számára. Ugyanakkor megtartottuk az eredeti lábunkat, tehát változatlanul – nagyjából a forgalmunk 8 százalékában, és nem mellesleg ez a legnagyobb tétel az ügyfélkörünkben – acélt szállítunk a saját családi cégnek (ld. keretben a 8. oldalon. A szerk.). Ígéretes az elmúlt egy évben indított ömlesztett üzletágunk is: 14 szerelvénnyel ömlesztett vashulladék kiszállítása különböző MÉH-telepekről a külföldi kohókba és késztermék visszfuvarja, ezenkívül van több cement- és egy takarmányszállító autónk is. A 12 fős saját műhelybázisunk pedig teljesen önfenntartó: a saját rendszámainkon kívül mintegy 150 járművet javítunk szerződött partnerek részére, ami fedezi a kamionos szervizköltségünket, tehát nyereséges maga a műhely is.

– A mostani autópiaci fennakadások mellett napirenden van flottafejlesztés?

– A tervezett beszerzéseket elhalasztottuk, de szemfülesen felveszem a leeső morzsákat: a mások által megrendelt, de lemondott, át nem vett autók nálam landolnak. Hozzáteszem, hogy egy hagyományos fuvarozócég járművének 10–12 ezer kilométeres havi futásához képest a túlméret miatt a mi eszközeink átlagosan 7 ezer kilométert futnak havonta, így eddig könnyen tudtuk 3–4 évig értékállóan futtatni a kocsikat – a jelen helyzetben azonban valószínűleg átállunk az 5–6 éves kifutásra. Sokat számít, hogy tavaly tudtunk bevonni – életünkben először – uniós forrást, vissza nem térítendő támogatást mind a 10 darusautónk cseréjére. Ez szintén versenyelőnyt biztosít számunkra a honi és nemzetközi piacokon egyaránt.

– Hogyan alakul az idei év?

– Ebben az évben – akkor, amikor szerintem a legeslegnehezebb a piacon – már a 8 milliárd forintos árbevételi határt ostromoljuk, ezt elérve meghaladnánk a 20 százalékos éves bővülés mértékét. Ennek hátterében az áll, hogy az elmúlt időszakban fokozatosan leépítettük az ügyfeleink azon részét, akik nem fogadták el a költségnövekedésből adódó fuvardíjemelésünket. Mondhatni jól sikerült helyezkednünk, de mindenekelőtt bevezettünk egy roppant hatékony kontrollingrendszert, egyedi fejlesztéssel, mert a dobozos szoftverek az egyedi fuvarjainkra nem alkalmasak. Nagyjából 1,5–2 éve fogalmazódott meg a gondolat, hogy nagyon pontosan, minden egyes fuvar után kocsinként, körönként és fuvarszervezőkként kell látnunk a számokat a tervezéshez, és muszáj adat alapján döntenünk; a megérzések időszaka a múlté. Mivel 2022 elejére már előkészítettük, az év sikerét hozta el számunkra a bevezetése és éles használata akkor, amikor a piacon elszabadult az üzemanyagár, az árfolyamok és minden más – mi pedig játszi könnyedséggel ki tudtuk számolni, hogy pontosan milyen emelésre van szükségünk. Ez akkora segítség volt számomra a döntéshozatalban, hogy a kedvezőtlen, kifejezetten terhelt gazdasági helyzetben már látjuk, hogy 2022-ben meg fogjuk haladni a tavalyi nyereségünket; méltán vagyok büszke rá. Ráadásul hozzárendeltem egy remek motivációs rendszert is a kollégák számára, amellyel a fuvarok rakott/üres arányát is nagymértékben meg tudtuk emelni (és még további 2 százalék potenciált látok a rendszerben). Egy biztos: nálunk már nem kérdés, hogy megéri áldozni digitalizált megoldásokra. Ha csak annyit mondok, hogy az említett kontrollingrendszerrel nem kevesebb mint 9 százalékot javult a hatékonyságunk, és mindössze pár hónap alatt meg is térült a befektetés, az meglehetősen látványos eredmény, ami önmagáért beszél.

– Hogyan tovább 2023-tól?

– Most nagyon ambiciózus vagyok: több projektben is dolgozom, és nagyon sok tervem van. Van például egy szintén saját fejlesztésű applikációnk, a FerroApp, amit a mindennapi kommunikációban használunk akár időbélyeggel ellátott, elektronikus dokumentumok, engedélyek továbbítására is. Ez jelenleg az új vállalati rendszerünkkel együtt fejlődik, amely az eddigi manuális tevékenységeket automatizálja, időt, energiát és munkaerőt felszabadítva, a korszerű online összeköttetésekkel lehetővé téve, hogy szellemileg akár az ország különböző pontjain is dolgozhassunk. Őszintén szólva óriási potenciált látok abban, hogy ennek adottságait a szállítmányozási üzletágunk felfuttatásában is kihasználjam – és azt gondolom, hogy mindez még mindig csak a kezdet. Éppen egy olyan saját fuvarszervező szoftvert fejlesztünk immár egy éve, ami mesterséges intelligenciát is alkalmaz: a fuvarokat továbbra is a kollégák kombinálják körökké, de külső számítógépes segítséggel tudják majd megtalálni az optimális útvonalváltozatokat, az üres futások minimalizálásával. Nagyon sokat, legalább 3–4 százalékos hatékonyságjavulást várok ettől is, ami éves szinten százmillió forintos nagyságrendet jelent számunkra a tervezett januári start és a tavaszi bejáratás után.

 

NÉVJEGY

Suhajda Tamást, a fiút gyerekkora óta a fuvarozás érdekelte, aki a budapesti Általános Vállalkozási Főiskolán végzett 2008-ban, közgazdász-logisztika szakirányon. A diploma megszerzése után a családi vállalkozás műhelyében kezdett dolgozni a javítóbázis korszerűsítésén, néhány hónappal később viszont felkerült az irodába; ott volt rá nagyobb szükség, hiszen 2009 januárjában kompletten megállt a magyar gazdaság, két hónapon keresztül a járműflottájuk több mint a fele a telephelyen rostokolt, leestek a fuvardíjak, ezért szigorúan kellett figyelni a költségek alakulását. Három évig az édesapjával közösen irányították a konszolidációt, a cég átvilágítását, és keresték a válságból való kilábalás lehetőségét. Túlélve ezt az idegőrlő időszakot, 2012-től teljesen szabad kezet kapott, és ügyvezető igazgatóként immár minden döntés felelőssége az övé. Németül beszél, nős, két 9 éves ikerlánya van, akik imádják a kamionokat.

 

CÉGTÖRTÉNET

Suhajda Tamás, az édesapa egy kamionnal egyéni vállalkozóként kezdte a szakmát 1988-ban: vasat, betonacélt szállított építőipari cégeknek. Később a dabasi családi háznál volt a telephely, ahol időközben egy vastelepet is nyitott. A vaskereskedés és a belföldi fuvarozás jól megfért egymás mellett, egyik a másikat erősítette, így folyamatosan bővült a flotta, amely néhány kivételtől eltekintve a mai napig nyitott pótkocsikból áll, hiszen a vasat nem kell ponyvázni. A vállalkozás 1998-ban költözött a dabasi-sári ipari parkba, ahol ma már egy 10 hektáros területen működik a komplett cégcsoport, irodaházzal, műhellyel, üzemanyagkúttal, raktárakkal és acélmegmunkáló üzemmel. 1999-re akkorára bővült a cég, hogy a vállalkozó elérkezettnek látta az időt egy fuvarozással foglalkozó önálló cég megalapításának. Az ezredfordulón megalakult FERRO-SPED 2000 Kft. jól kihasználta az építőipari konjunktúrát, a járműparkját folyamatosan bővítette. A megreccsentő válság után a több lábon állás jegyében – az építőanyag-fuvarok megtartása mellett – elmozdult a túlméretes áruszállítások irányába, 2012-ben kilépett a nemzetközi piacra, és a tevékenységét 2015 óta szállítmányozással is gazdagítja. A válság 3 évét leszámítva dinamikusan növekszik, nyereséget termel a cég, idén már 8 milliárd forintos forgalmat vár az időközben a társaság élére került Suhajda Tamás, a fiú. Családi vállalkozásban egy másik társaságot is működtetnek: az édesapa és a testvér irányítja az acélgyártással, -kereskedelemmel és -raktározással foglalkozó Steel-Transz Kft.-t.

 

CSALÁDI CÉG, CSALÁDIAS ÉRTÉKEK

„Mindig elérhető vagyok mindenkinek. Szeretném megtartani a családias jelleget, de manapság nagyon nehéz a gyakorlatban is ápolni a kapcsolatokat. Bizony könnyebb volt régen, ellenben most különböző osztályok, különböző vezetők, piramisos hierarchia jellemzi a társaságot. A rendszeres csapatépítő programjaink mellett (például céges focikupát rendezünk minden évben) remek családi napot tartottunk nyáron a dabasi focipályán: 400-an voltunk az összes kollégával, a családjaikkal, sok gyerekkel. Fontosnak tartjuk a céges márka építését is: igyekszünk szerethetőek lenni, pályázunk családbarát munkahelyre, elnyertünk üzleti etikai díjat, és évek óta MagyarBrands-díjazottak vagyunk. Folyamatban van a szervezetfejlesztés is. Januárban pedig – két év járvány miatti kihagyás után – végre megtarthatjuk a szokásos évnyitó sofőrtalálkozónkat is, amelyen minden kollégánk részt vesz. De mindenekelőtt nagyon rugalmasak vagyunk, a családi vállalkozás erénye, hogy rendkívül gyorsan pörög az egész cég, bármi adódik, egy perc alatt döntünk róla” – összegezte az ügyvezető igazgató.

 

Varga Violetta