AkkuLog

„Két–három éven belül az ezres létszámot is elérjük!” – interjú Csepei Norberttel, a BHS Trans HR-vezetőjével

„Két–három éven belül az ezres létszámot is elérjük!” – interjú Csepei Norberttel, a BHS Trans HR-vezetőjével

A magyarországi közúti fuvarozók között a BHS Trans a tavalyi év során, a járványidőszakban is 2,86 milliárd forinttal tudta növelni a nettó árbevételét. Ezzel a kiadónk által készített Magyar közúti fuvarozói toplistán a 7. helyet foglalta el. 2021-ben már 15 milliárd a cél. A folyamatos fejlődéshez évről évre újabb munkavállalókra van szükség – és olyan HR-szervezetre is, amely segít lépést tartani e fejlődéssel. A mikéntre kértünk feleletet Csepei Norberttől, a BHS Trans HR-vezetőjétől.

– Rohamos fejlődés jellemzi a társaságot. Kiforrott HR-szervezete sem volt a vállalkozásnak, amikor 2019 tavaszán a céghez igazolt. Pedig a 2011-ben alakult kft. akkor már több mint 8 milliárd forintos bevételnél járt, további, nagyratörő tervekkel. Miért jelentkezett a céghez, és milyen feladatok várták?

– Érkezésemig társaságunknál a HR-vezetői pozíciót nem töltötték be, a HR-munkatársak és az egyes üzletágak – logisztika, raktározás, fuvarozás – vezetői voltak felelősek a felvételi folyamatokért, a megfelelő dolgozók kiválasztásáért. Elsődleges feladatomként kaptam az akkori rendszer átszervezését, a teljes stratégia átgondolt kialakítását. 2019-ben alig több mint 200 személlyel végezte tevékenységét a BHS Trans, ám olyan léptékű célok szerepeltek a vezetők elképzelései között, amelyekhez szervezetten és tervezetten kellett felépíteni a munkaerőszerzéssel összefüggő folyamatokat. Megteremtődött az igény ránk, HR-szakemberekre, hiszen a cég a fejlődésében eljutott odáig, hogy már meg is tehette profi HR-esek alkalmazását. Csaknem tízéves HR-tapasztalattal a hátam mögött találkoztam 2019-ben a társaság ügyvezetőjével, aki felvázolta számomra, hogy jelenleg hol tart, s hová szeretne eljutni a vállalkozás, és ehhez milyen HR-támogatásra van szüksége. Már a megbeszélés alkalmával éreztem, hogy mekkora lehetőség rejlik e munkakörben, mire van szükség, és mit tudok hozzátenni a jövőbeni tervekhez, hiszen egy hatalmas fejlődés előtt álló társaság része lehetek, amit nem szerettem volna elszalasztani! A HR-szakma egyik, ha nem a legszebb része, amikor új dolgok részesei lehetünk: építkezünk, és láthatjuk ennek eredményét!

– Milyen kihívásokkal nézett szembe a kezdetekben?

– Az utóbbi 2,5 évben közel háromszorosára nőtt a vállalat létszáma, vagyis a növekvő feladatokhoz megfelelő minőségű szakemberekre volt szükségünk, nemcsak a HR-, de a többi területen is. Érkezésemkor hamar befogadtak a társaság vezetői, mivel saját bőrükön érezték, hogy a kitűzött célok megvalósításához szükség van a már meglévő HR-szervezet további fejlesztésére. Az elmúlt időszakban a létszámbővítésen túl feladatom volt a már működő folyamatok és az ehhez szükséges szervezet átszervezése, aminek részeként a jelenlegi HR-szervezet is elnyerte a mostani formáját. A BHS Trans-nál az irányításom alá tartozik többek között a toborzási csoport, a bérszámfejtési és a munkaügyi csoport, valamint a társaság marketing-megjelenésekért felelős szervezete, amelynek szerves részét képezi a közösségimédia-felületek koordinálása is.

– Hogyan tudta hasznosítani a multiknál szerzett korábbi tapasztalatait, és milyen újdonságokkal találkozott, amelyekre előre nem lehetett felkészülni?

– Korábban nagy, multinacionális szervezeteknél dolgoztam és szereztem tapasztalatot; az ott kialakult folyamatokból, rendszerekből sokat merítettem, és próbáltam kiválasztani, mit lehet sikeresen a BHS arculatára szabva implementálni. Ezt megelőzően a karrierem során ilyen méretű és komplexitású logisztikával nem foglalkoztam, így az első időszak során sokat kellett tanulnom a speciális működésünkről és folyamatainkról, ami mind a mai napig tart.

– A kiváló eredmények eléréséhez jó üzletpolitika, fuvarszerzés, megfelelő gépjárműpark, a feladatok tökéletes elvégzése, a jó hírnév kialakítása szükséges, de az egyik legfontosabb a kellő számú és színvonalas gépjárművezetői állomány kialakítása. Hogyan változott a számuk az elmúlt években, hányan vannak napjainkban?

– Munkatársaink körülbelül 85–90 százaléka a fizikai állományba tartozik. Járművezetőink létszáma folyamatosan növekszik, 2019-hez képest mára már háromszorosára növekedett az állományuk, még úgy is, hogy Magyarországon ez hiányszakmának számít. A helyzetünk speciális, mivel a logisztikai szegmens minden részét lefedő divíziókkal rendelkezünk, így kínálunk nemzetközi, belföldi és napi bejárós munkaköröket is a 3,5 tonnás furgontól egészen a 40 tonnás kamionokig. Idén a „legkisebb” és a „legnagyobb” járművek esetében is jelentős mértékű fejlesztéseink voltak, hiszen a 3,5 tonnás járművek számát megdupláztuk, és 102 darab Mercedes Benz Actros-t vásároltunk a Pappas Autótól, amelynek köszönhetően a BHS Trans Kft. büszkélkedhet Magyarország legnagyobb Mercedes-flottájával.

– Nem jelent túl nagy elszívóerőt a nagyvilág? Különösen Nagy-Britannia, ahol a Brexit miatt egyre nagyobb a sofőrhiány, és egyre vonzóbb kereseteket, munkafeltételeket ígérnek, hogy megfordítsák az elvándorlási folyamatot és elejét vegyék a mindennapi közellátási gondoknak?

– Nem hiszem, hogy nekünk Nagy-Britannia konkurenciát jelentene ebből a szempontból, bár tény, hogy nagyon csábító fizetéseket ígérnek. Véleményem szerint a magyar gépjárművezető számára, aki Magyarországon szeretne dolgozni, kiváló körülményeket nyújtunk. Piacvezető bért kínálunk, a piacon lévő legjobb járművekkel dolgozunk, folyamatosan karbantartjuk őket. Ilyen fiatal flottával nem sok logisztikai cég büszkélkedhet, különösen ilyen mértékű növekedéssel párosulva. A fent említett kimagasló körülményeken túl különféle rendezvényeket, családi napokat, csapatépítőket szervezünk dolgozóinknak, akik így érzik, hogy törődünk velünk. Mindezeket figyelembe véve Magyarországon egyedülálló körülményeket biztosítunk minden jelenlegi és leendő munkatársunk részére.

– Akkor nincs is sofőrhiányuk?

– Folyamatosan fejlődünk, vásároljuk az új gépjárműveket, a jövőt készítjük elő. Úgy látjuk, hogy társaságunk is, mint az egész logisztikai szegmens, nyertesei vagyunk a világjárványnak, bőséggel van feladat, és keressük az újabbnál újabb lehetőségeket is. Ilyen mértékű fejlődésnél mindig szükségünk van és lesz is új munkatársakra, új gépjárművezetőkre – akiket rendre sikerül is megtalálnunk. Mindezek fényében mi nem sofőrhiányról beszélhetünk, hanem folyamatos fejlődésről!

– Az imént említette, hogy egy munkatársa csak a közösségi médiával és az ehhez kapcsolódó marketinggel foglalkozik. Ennyire fontosnak ítéli meg az újfajta médiát?

– Elértük azt a szintet, hogy nem elég a szép kamion, a szép iroda, kell a hovatartozás élménye is. Ezért idén úgy döntöttünk, hogy a BHS Trans-ból Magyarország vezető logisztikai márkáját építjük fel. Ennek jegyében igyekszünk a marketingtevékenységünket is a legmagasabb szintre emelni, amelynek részeként szakmai fórumokon, különböző online és offline médiumokban, valamint a közösségi felületeken is aktívan jelen vagyunk! Ma már mindenki a közösségi médiából informálódik, „ott éli az életét”. Mi is stratégiai tervet dolgoztunk ki ezekre a platformokra, s mindenhol jelen vagyunk, ahol el tudjuk érni munkatársainkat, leendő dolgozóinkat, ügyfeleinket: mind a Facebookon, mind a LinkedInen, az Instagramon és a Tik-Tokon is. Büszkék vagyunk arra, hogy az eltelt tíz hónap alatt hétszeresére tudtuk növelni a követőbázisunkat, amellyel mára már a magyarországi logisztikai szegmensben a közösségi médiának is megkerülhetetlen, piacvezető szereplői vagyunk.

– Herbszt Gábor, a kft. ügyvezető igazgatója nemrégiben elárulta a NavigátorVilágnak adott interjújában, hogy 2021-ben már 15 milliárd forintra nőhet az árbevételük. Egy ilyen fejlődés további járműpark-fejlesztést és létszámbővítést igényel. Vagyis a HR-osztály feladata is csak nő és nő?

– Már csaknem 1000 rendszámmal büszkélkedhetünk, amit továbbra is évről évre százas nagyságrendben szeretnénk bővíteni. A járműbeszerzések mellett 2021-ben 4 új telephellyel gazdagodott társaságunk Magyarországon, és a jövőben további bővítéseket tervezünk belföldön és külföldön egyaránt, ami előrevetíti a megnövekedett HR-feladatokat.

– Amikor 2019 márciusában a BHS Trans-nál elkezdte a munkát, gondolta, hogy 2021 végére itt tart a cég?

– Nem, nem gondoltam! Azt tudtam, hogy egyedülálló növekedést érünk el a megfogalmazott terveknek és a céltudatos munkatársaknak köszönhetően, de ilyen léptékű fejlődésre nem számítottam. Ám ma már tudom, hogy nem lehetetlenek a céljaink, csak rajtunk múlik, hogy meg tudjuk-e valósítani őket. A jövőben is nagy feladat hárul a HR-szervezetünkre, de bízom a mögöttem álló csapatban, és hiszem, hogy néhány év múlva büszkén beszélhetünk arról, hogy megvalósultak a ma kitűzött céljaink.

 

NÉVJEGY

Csepei Norbert (37) a Debreceni Egyetem elvégzését követően 2010-ben egy több ezer fős állami intézményben helyezkedett el, ahol a HR-szervezet irányítása és egy új bérprogram bevezetése volt az egyik fő feladata. 2013-tól Magyarország vezető olajipari társaságának adminisztrációs és elszámolási szakértőjeként felelt a magyarországi alkalmazottak havi elszámolásáért, majd a csoportszintű HR-részlegénél dolgozott, ahol a cég nemzetközi tevékenységeit is alaposan megismerhette. 2015-ben a piacvezető söripari FMCG-vállalathoz csatlakozva folytatta karrierjét, a HR-szolgáltatásokért felelős vezetőként. 2019 márciusában csatlakozott a BHS Trans Kft.-hez mint a cég teljes körű HR-tevékenységéért felelős vezető. A Behaviour HR-magazin által meghirdetett „Az év HR-vezetője” verseny közönségszavazásán 2021-ben a középvállalati kategóriában az élen végzett.

 

Falus Tamás