Tavaly is bővült a konténerforgalom Koperen keresztül a magyar relációban – interjú Andrej Cahhal, a Koperi Kikötő intermodális vezetőjével

Tavaly is bővült a konténerforgalom Koperen keresztül a magyar relációban – interjú Andrej Cahhal, a Koperi Kikötő intermodális vezetőjével

A Koperi Kikötő az áruforgalom szempontjából is hektikus tavalyi évet mindössze 1,5 százalékos volumencsökkenéssel vészelte át, idén pedig magasan a bázis felett vannak már az I. negyedévben is. Márciusban közel 100 ezer TEU-t kezeltek a konténerterminálon, amire még nem volt példa a kikötő történetében.

– Mi az intermodális vezető feladata a Koperi Kikötőben, mely területekért felelős?

– A kikötőt működtető társaság igazgatóságának tanácsadója vagyok a multimodális szállítások terén. A legfontosabb feladatom üzleti koordináció a logisztikai lánc résztvevői között, vagyis a hajóstársaságok, vasúti operátorok, vasúttársaságok és közúti fuvarozók, valamint szállítmányozók között. Folyamatos kommunikációval érhető el, hogy a terminál a lehető legjobb szolgáltatási szintet biztosítsa a kikötőnkben. További célom, hogy új tengeri és vasúti kapcsolatokkal bővüljön a kikötőnk hálózata, valamint feladatom a konténerterminál értékesítési csoportjának támogatása. Részt veszek az üzletfejlesztésben és a cégünk stratégiai üzleti terveinek elkészítésében is.

– A járvány hatására hektikussá vált a konténerforgalom és így a fuvardíjak is. Kihatott ez a kikötői munkafolyamatokra is?

– A Koperi Kikötő a nehézségek ellenére a járvány ideje alatt is rendesen működik, minden szolgáltatását nyújtva az ügyfeleinek. A megelőző intézkedések időben történő bevezetése, valamint a kikötő területén dolgozó munkatársaink fegyelmezettsége és elkötelezettsége miatt, együttműködve minden érintett féllel, Szlovénia és a hátországok igényeihez igazodva biztosítani tudtuk az ellátási lánc zavartalan működését. Ehhez különösen a járvány kezdetén sok koordinációra és új intézkedésre volt szükség. Mostanra, egy év után már megszoktuk az új valóságot. Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy sikerült a kikötőnket folyamatosan működőképes állapotban tartva nagy forgalmat bonyolítani. Az elmúlt időszakban egyre nagyobb árumennyiségeket kezelünk, ami bizakodóvá tesz bennünket az év hátralévő részére vonatkozóan.

– A Koperi Kikötőnek jelentős piaci versenyben kell helyt állnia, már nemcsak adriai, de görög kikötőkkel is megmérettetve. Mi szól Önök mellett?

– Azt gondolom, hogy megbízhatóság, rugalmasság és hatékonyság terén egyaránt jól teljesítünk a hajók, vonatok és teherautók rakodási műveletei során. Az átrakási tevékenységen felül további kiegészítő szolgáltatások is elérhetőek. Ezek egy része újszerű, mint például a Container Freight Station (CFS), ahol kisméretű küldeményeket gyűjtünk össze, illetve adunk ki a hajóstársaságok megbízásából, az e-kereskedelem felfutásához kapcsolódóan. Ilyenkor egy konténerbe több tucat feladó áruja is kerül, vagyis így még a jellemzően speditőrök szervezte LCL- és FCL-küldeményeknél is kisebb volumenek konszolidálhatók intermodális forgalomra. A szolgáltatások másik része régebbi, mint mondjuk a Pre Trip Inspection (PTI), ami leggyakrabban a hűtőkonténerek műszaki berendezéseinek vizsgálatát és tesztelését jelenti – amelyekhez természetesen javítási, (után)töltési szolgáltatásokat is kínálunk. A legnagyobb versenyelőnyünk talán a kiterjedt tengeri és kapcsolódó szárazföldi hálózatunk. Napi rendszerességű tengeri kapcsolatunk van a mediterrán kikötőkkel, hetente pedig közvetlen távol-keleti hajójáratok szerepelnek a portfóliónkban. A Távol-Keletről érkező direktjáratok számára mi vagyunk az elsőként kiszolgált kikötő az Észak-Adrián, ami az importforgalomban elérhető legjobb tranzitidőben is tükröződik. Rendszeres vasúti összeköttetésben állunk a régió legfontosabb kereskedelmi központjaival: Koperből körülbelül 25 úti célt szolgálnak ki a vasúti operátorok Közép- és Kelet-Európában. A koperi kikötői közösség egyik további versenyelőnyét a vám- és más állami hatósági eljárások rendkívüli gyorsasága jelenti, köszönhetően annak, hogy az év minden napján éjjel-nappal dolgoznak.

– Milyen beruházások vannak folyamatban a konténerterminálon?

– A Koperi Kikötő legfontosabb beruházása a konténerterminál mólójának bővítése, ami tavaly kezdődött, és kulcsfontosságú befektetés az ugyanazon piacokat kiszolgáló többi kikötői konténerterminállal való versenyben elért volumenünk fenntartásához és esetleges tovább növeléséhez. Az első fázisban csaknem 100 méterrel növeljük meg a rakpart hosszát. Ez már közel van a megvalósuláshoz, 2021 júniusában ott is meg tudjuk kezdeni rakodást. A mólón kialakítandó további rakodási területek 2022 közepére készülnek el. Közbeszerzési eljárást írtunk ki két „super post-panamax” méretű bakdaru beszerzésére és felállítására az új rakparton. A konténerterminál vasúti vágányait immár egy negyedik bakdaru is kiszolgálja, ezzel akár napi 32 vonat rakodása is megoldható. Ezen túlmenően további fejlesztéseket hajtunk végre a vasúti vágányhálózatunk és a hatékonyabb munkavégzés lehetősége érdekében, így biztosak vagyunk abban, hogy készen állunk a volumen további növekedésére. Már a következő hetekben megnyílik egy új, harmadik kikötői bejárat, kifejezetten a konténereket szállító teherautók részére, amelyek a kikötői tehergépjármű-forgalom több mint felét teszik ki. Az új, 2×2 sávos bejárat gyorsan, könnyen megközelíthető az autópályáról, amihez egy, a járművezetők részére kialakított, 49 kamiont befogadó pihenőhely is kapcsolódik.

– Hogyan változott a forgalom az elmúlt időszakban? Milyen várakozásaik vannak a közeljövővel kapcsolatban?

– A Koperi Kikötő konténerterminálján kezelt volumen a tavalyi év során nagyon ingadozott, összhangban a járványnak a világgazdaságra és az áruáramlásokra gyakorolt hatásával. Az év végére azonban remek eredményt értünk el, mivel csupán 1,5 százalékkal volt alacsonyabb az éves forgalmunk a bázisnál. Ez annak tükrében különösen figyelemre méltó, hogy számos autógyártónak és elektronikai vállalatnak vagyunk az európai kapuja, amelyeket a világjárvány első hónapjai különösen sújtottak. Így nagyon elégedettek voltunk a tavalyi eredménnyel, különösen, hogy a legtöbb európai kikötői konténerterminál sokkal nagyobb volumencsökkenést szenvedett el. Az idei I. negyedévben a konténermennyiség jelentős növekedésének lehetünk szemtanúi, annak ellenére is, hogy a hajóstársaságok szolgáltatásaiban milyen jelentős turbulenciák voltak, amelyek globális léptékben jelentkeztek, de a kikötőket is nagy kihívás elé állították. Márciusban minden eddigi rekordot megdöntve 97 101 TEU-t kezeltünk vízi oldalon, így az első három hónapot 12 százalékos növekedéssel zártuk a tavalyi évhez képest. Annak ellenére, hogy a hajózási és a gazdasági környezetben továbbra is magas szintű bizonytalanság van, nagyon optimisták vagyunk. Biztosak vagyunk abban, hogy nem törik meg a tendencia, és jobb eredményeket fogunk elérni, mint tavaly.

– Hogyan változott a magyar reláció forgalma az utóbbi időben?

– A tavalyi évben a távol-keleti konténerforgalom enyhén bővült a Koperen keresztüli magyar forgalomban. Adataink szerint ugyan ez a növekedés mindössze 2 százalékos volt, de a járvány kaotikus első évében, a régió kikötői konténertermináljainak fokozódó versenyében ezzel az eredménnyel nagyon elégedettek vagyunk. A nem konténeres forgalmakat tekintve is stabil volt a magyar piac. A projektrakományok száma és az ömlesztett áruk volumene is növekedett, de különösen a műtrágya importja ugrott meg. A kész gépjárművek exportforgalma 2019-hez képest csökkent az új autók alacsonyabb értékesítési volumene és az autógyárak ideiglenes bezárása miatt.

– Mennyire jelentős a kikötőhöz kapcsolódó vasúti árufuvarozás?

– A kikötő összes szárazföldi oldali forgalmának 58 százaléka a vasúti forgalom és 42 százaléka a teherautós, a konténerterminál esetében 50–50 százalék ennek aránya. Ez egy nagyon jó aránynak számít nemzetközi összehasonlításban. A Koperi Kikötő logisztikai kapcsolathálója jó példa lehet mindenki számára a károsanyag- és széndioxid-kibocsátás csökkentésére. Tavaly közel 20 ezer tehervonatot kezeltünk különféle rakományokkal a kikötőnkben, beleértve naponta átlagosan 24 konténerszállító irányvonatot is. A vasúti kapcsolatok gyakoriságának és a célállomások számának bővülése lehetővé tette a kikötői konténerforgalom növekedését és olyan új, távolabbi piacok versenyképes áron és tranzitidővel való elérését is, mint Csehország, Lengyelország és Bajorország. Nagy örömünkre szolgál, hogy a sok bizonytalanságot követően az új Koper–Divača közötti vasútvonal építése terv szerint halad, és a legfontosabb következő feladatokra már aláírták a kivitelezési szerződéseket is. Így az új vasútvonal 2025 végére elkészülhet, és 2026-tól már hosszabb és nehezebb vonatokat fogadhatunk a kikötőben, ami jelentősen növeli majd a vasút versenyképességét.

 

NÉVJEGY

Andrej Cah, a Koperi Kikötő intermodális területért felelős igazgatósági tanácsadója a felsőfokú tanulmányait a trieszti egyetem közgazdasági karán folytatta, majd a szlovéniai Bledben tanult menedzsment tudományt (MBA). A fiatal közgazdász 1998-ban kezdte pályafutását a Koperi Kikötőben, az értékesítési és marketingigazgatóságon mint elemző és az üzletpolitikai kedvezmények felelőse. Azóta számos beosztásban bizonyíthatta rátermettségét a cégen belül, volt sales manager az általános (general cargo) terminálon, a konténerterminál igazgatója, a kikötő üzemeltetési vezetője, értékesítési és marketingvezető és multimodális vezető, mielőtt az igazgatóság tanácsadójaként az intermodális terület felelőse lett.