AkkuLog

„Szeretnénk az ajánlatadási képességeinket tovább gyorsítani” – beszélgetőtársunk Schlembach Péter, a Hunicorn Logistics alapítója, tulajdonosa és vezérigazgatója

„Szeretnénk az ajánlatadási képességeinket tovább gyorsítani” – beszélgetőtársunk Schlembach Péter, a Hunicorn Logistics alapítója, tulajdonosa és vezérigazgatója

Új, a korábbinál tágasabb irodába költözött 2023 nyarán a Hunicorn, így nem csupán kényelmesebben dolgozhatnak a munkatársak, hanem idővel bővülhet is a csapat, mert már közép- és hosszú távra is tervez Schlembach Péter alapító-cégvezető.

– A novemberben megjelent Magyar speditőr toplista 2022 adatait böngészve a Hunicorn Zrt.-t a 73. helyen találjuk, 5,4 milliárd forint értékesítési nettó árbevétellel. Ez 1,5 milliárddal több, mint 2021-ben. Az adózás előtti eredmény 432 millió forint, amellyel megduplázta az előző évi eredményét. Hasonlóan jó bevételre és eredményre számít 2023-ban is?

– Általánosságban is elmondható, hogy ebben az évben csökkent a szállított áruk mennyisége, és mivel drasztikusan mérséklődtek a fuvardíjak, ezért az árat és a nyereségességet illetően is természetes a csökkenés. Ez igaz mind a magyar, mind az európai piacra. De hogy a konkrét kérdésre válaszoljak: vannak olyan üzletágaink, amelyek idén is töretlenül tudtak tovább növekedni, vannak, amelyeknél kisebb megtorpanást tapasztalunk. Ami összességében az egész céget illeti, a csökkent fuvardíjak miatt a tavalyi árbevételt nyilvánvalóan nem fogjuk tudni megismételni, de reményeim szerint a profitabilitást igen.

– Melyek azok az üzletágak, amelyek hasonló módon teljesítettek idén, és melyek kevésbé?

– A légi és a közúti forgalom tudott tovább növekedni, a tengeri szállítmányozási ágazatban látjuk a növekedés megállását. De ez sem egységes, mert ez a forgalom is más-más képet mutat földrajzi viszonylatonként és attól függően, hogy exportról vagy importról beszélünk.

– A nemzetközi gazdasági és politikai helyzet, a feszültségek, a háborúk mennyire éreztették hatásukat a munkájukra közvetve vagy közvetlenül?

– Részben semennyire, mert nekünk például nem volt Oroszország irányába forgalmunk, amit a szankciók bevezetésével le kellett volna állítani. Inkább a magyar és az európai gazdaság lassulása, recessziója hatott a mi munkánkra is. A magyar GDP-adatokból is látszik, hogy idén csak a III. negyedév fordult át technikai növekedésbe, addig zsugorodást láttunk. Magyarországon a nagyon magas infláció, ezen belül az élelmiszer-infláció eléggé visszafogta az általános fogyasztást, ami hatott a kereskedők forgalmára, a megrendelt áruk töme-gére. Így kevesebbet kell szállítani, és a szállítmányozóknak is kevesebb konténer vagy gyűjtőküldemény jut. De ez is elsősorban az importirányra érvényes, az exportra nem annyira, a forgalom ebben az irányban sokkal kevésbé lassult le.

– Tavasszal azt nyilatkozta, hogy szeretnék tovább erősíteni a jelenlétüket Szlovéniában és a volt jugoszláv tagállamokban, továbbfejleszteni a klasszikus kikötői szállítmányozást, valamint a tankkonténer-forgalmat. Sikerült mindezeket megvalósítani?

– A szlovén terveinket mindenképpen, hiszen a koperi irodánkat sikerült erősíteni és növelni a forgalmat. Újabb nagy előrelépésre jövőre számítunk. Ami a tankkonténer-forgalmat illeti, különböző okok miatt sajnos nem sikerült azt a növekedési ütemet elérni, amit szerettünk volna.

– Az is a terveik között szerepelt, hogy továbbfejlesztik a szállítmányozási informatikai programjukat, és bevezetni kívánnak egy mobilalkalmazást is. Hol tart most ez a folyamat?

– Valóban zajlik a saját szállítmányozási programunk fejlesztése: jövőre új számlázási rendszert szeretnénk beindítani. A mobilapplikáció idén még nem valósult meg, reméljük, hogy jövőre ez is valósággá válik.

– Ha megvalósul, az mit jelent majd a gyakorlatban? Kik számára lehet hasznos, és miként működik majd?

– Sok elképzelésünk van, de ami a lényeg: elsősorban természetesen a megbízók számára lesz hasznos. Segítségével könnyebben lehet majd ajánlatot kérni, gyorsabban is tudunk majd akár ajánlatot küldeni. A küldemények útját a megrendelőink folyamatosan nyomon követhetik majd, csakúgy, mint a vámkezelési eljárás folyamatát.

– S melyek 2024-re a konkrét terveik?

– Reméljük, hogy a negatív nemzetközi környezet megváltozik, és nagyon bízunk abban is, hogy javulni fognak a magyar gazdasági körülmények is, amiknek következményeként mi is újra egy intenzívebb növekedési pályára tudunk állni. De természetesen nemcsak a külső körülmények javulását várjuk, hanem magunk is teszünk lépéseket a forgalom növelése érdekében, minden egyéb behatástól függetlenül, méghozzá úgy, hogy az már az összes fuvarágunkat magában foglalja majd. Az imént említett IT- és egyéb fejlesztések megvalósítása is a konkrét terveink közé tartozik. A szállítmányozáshoz kapcsolódóan egyéb üzleti elképzeléseink is vannak, de erről most még talán korai beszélni.

– Milyen további fejlődési lehetőségeket lát a vállalatban közép- és hosszú távon?

– Úgy gondolom, hogy még a vámszolgáltatások területén kell újabb szintre lépnünk. Ezt a lépést meg is fogjuk tenni, és nem adtuk fel a tankkonténeres üzletággal kapcsolatos terveinket sem. Örülök annak, hogy idén nyáron új, tágasabb, kényelmesebb, nagyobb irodába költöztünk, amellyel megteremtettük annak a lehetőségét, hogy ha idővel bővül a ma 21 munkatársból álló csapatunk, és további kollégák érkeznek, akkor mindenkinek lesz helye, közép- és hosszú távon egyaránt. Remélem, hogy a következő beszélgetésünk során majd további technológiai újításokról is be tudok számolni. De hogy már most említsek konkrétumot, szeretnénk az amúgy is gyors ajánlatadási képességeinket tovább gyorsítani, időben kitágítani úgy, hogy szinte mindig a megbízóink, ügyfeleink, partnerszállítmányozóink rendelkezésére tudjunk állni, Ázsiától Amerikáig.

– 1991 márciusában alapította meg a vállalkozását, amely a mai napig 100 százalékban magyar magántulajdonban van. Miként sikerült, sikerül megőrizni a cége és saját maga függetlenségét?

– Talán ez az egyik dolog, amire a legbüszkébbek vagyunk: ma is ugyanabban a formában, pusztán magyar tulajdonosi háttérrel rendelkezve tudunk működni és fejlődni. Amikor nem ment ennyire, vagy gödörben voltunk, akkor sem adtuk fel, akkor is ragaszkodtunk ahhoz, hogy a cég túlélje a nehézségeket, továbbhaladjon, megőrizze a nevét és megbízhatóságát. Emellett mi mindig nyitottak voltunk az újabb lehetőségek iránt, az újabb kapcsolatok kialakítására. Törekedtünk arra, hogy kiszolgáljuk a megbízóink igényeit – ők azok, akik az elmúlt 32 évben lehetővé tették és teszik számunkra a folyamatos munkát.

– A logisztikai iparágban 32 éve van jelen. Miként látja a speditőrök, a szállítmányozási szakma helyzetét, jövőjét?

– Nagyon nehéz kérdés. Ha 10–20 évre visszatekintünk, akkor azt látjuk, hogy a klasszikus nemzetközi szállítmányozást végző cégeknek sokkal kiterjedtebb lehetőségeik voltak mind a magyar, mind az európai vagy a világpiacon. Azonban az e-kereskedelem fejlődésével – ugyan nem mindenkinél és nem egyforma mértékben – szűkülnek a lehetősé-gek. A logisztika területén egyes hajós- vagy légitársaságok jelentős térnyerésével is tovább csökkennek a lehetőségek a szállítmányozók szá-mára. Azért pozitívumként úgy gondolom, hogy van és a mi kategóriánkban mindig is lesz igény arra a munkára, amit végzünk egy meglehetősen széles kereskedői, gyártói, forgalmazói ügyfélkör részére.

 

Falus Tamás