Ígéretes piacon, úttörőként – interjú Czifrik Szabolccsal, a DPD Hungary Kft. ügyvezető igazgatójával

Ígéretes piacon, úttörőként – interjú Czifrik Szabolccsal, a DPD Hungary Kft. ügyvezető igazgatójával

„Nagyon biztatóak a kiscsomagszállítás kilátásai a következő egy évtizedre” – fogalmazza meg az ígéretes piac jövőképét Czifrik Szabolcs. A francia érdekeltségű DPDgrouphoz tartozó DPD Hungary Kft. a világszínvonalú beruházásai révén felkészült a bővülő piac fenntartható kiszolgálására, habár a magyarországi kiscsomagpiac nem összemérhető a nyugat-európaiakéval.

– Mekkora a DPD Hungary szerepe a hazai piacon?

– A magyar piacon megkerülhetetlen szolgáltatók vagyunk, a harmadik helyen állunk, de minőségben a legjobbak közé tartozunk. Célunk, hogy ügyfélélményben mi nyújtsuk Magyarországon a legjobbat. Elindítottuk egyedülálló #azénkedvencfutárom programunkat, amely a legmagasabb szintű címzetti elégedettség elérését célozta meg. Iparági specialitásunk, hogy nincs járműparkunk, dedikált alvállalkozókkal dolgozunk. Éves árbevételünk 2021-ben 15,8 milliárd forint volt. Azon dolgozunk, hogy tovább növeljük a piaci részesedésünket.

– Elsősorban magyarok vagy külföldiek a megrendelőik?

– A csomagszállításunk 80–90 százaléka Magyarországon belüli, 10–20 százalékban nemzetközi. Idehaza túlnyomórészt nagy nemzetközi vállalatok megbízásából végezzük a szállításokat, jóval kisebb arányú a magyar tulajdonú cégek csomagszáma. De ennél fontosabb az a tendencia, hogy az elmúlt pár évben megváltozott a piac szerkezete itthon és Európában is: eltolódott a B2C irányába. Ezt egyébként a világjárvány hihetetlen mértékben felgyorsította. Bár B2B-ben is volt pár százalékos növekedésünk, de ezt a B2C arányaiban messze meghaladja. A gerincet az online értékesítéshez kapcsolódó szállítások jelentik. Ugyanakkor a magyar internetes áruházak többsége nem versenyképes, a térségben a lengyel és a cseh webshopok uralják a piacot.

– A járvány megváltoztatta ezt a helyzetet?

– Egyáltalán nem. Amikor itthon magyar nyelvű webshopokban vásárolnak az emberek, sokan nem is tudják, hogy azok többsége nem hazai tulajdonban van. Azt látjuk, hogy a nagy nemzetközi webáruházak sokkal versenyképesebbek, és sokkal nagyobb forgalmat bonyolítanak le Magyarországon. Logisztikai szempontból minden vállalat próbálja optimalizálni a szállításait. A címzettekhez gyakran regionális központokból szállítanak ki, vagyis nem magyarországi raktárakból, hanem külföldről érkeznek azok a termékek, amiket kiszállítunk.

– Ez inkább jó önöknek, vagy kevésbé szerencsés?

– Nekünk jó, mert erősségünk, hogy határokon átívelő szolgáltatást nyújtunk, teljes átláthatósággal. Magyarországról Európa minden országát egy zárt rendszeren keresztül vagyunk képesek elérni. Ez számunkra a piacon versenyelőnyt jelent, mert ebben a főbb piaci szereplők közül messze mi vagyunk a legjobbak. Egész Európát lefedjük a közúti kiscsomagszállítás üzletágban. Bármely országból bármely országba tudunk garantált, ellenőrzött határidőn belül, átláthatóan csomagot kézbesíteni. Ebbe természetesen Magyarország is beletartozik, 100 százalékos kontrollal és információval, mind a feladók, mind a címzettek számára. A teljes transzparencia pedig azt jelenti, hogy a DPD kínálta technikai lehetőségek révén a teljes szállítási folyamat minden egyes szakaszában pontosan látja a címzett, éppen merre jár a csomagja. Az egyedülálló Predict szolgáltatásnak köszönhetően nem kell egész nap a csomagra várni, mert a DPD megad egy 1 órás időablakot, amikor a futár kézbesíti a küldeményt. A felvétel napján a címzett e-mail értesítőt kap, hogy csomagja a DPD-hez került. Amennyiben szükséges, lehetőség van az értesítőben szereplő leírás alapján a kiszállítási dátum vagy cím egyszeri módosítására a myDPD webes felületén, ahol regisztrált felhasználói fiókkal rendelkezve minden csomag egy helyen kezelhető.

– A járvány ideje alatt megváltozott termékvásárlási és -fogadási szokások megmaradnak a jövőben is?

– A pandémia sok olyan folyamatot indított el, amely amúgy is végbement volna a piacon, de így pár hét, néhány hónap alatt lezajlott az, amit a piaci szereplők esetleg csak évek vagy akár egy évtized alatt vártak volna. A home office általánossá válásával elsősorban otthoni címekre kell szállítanunk. Most, a járvány nagyfokú visszaesésével azért tapasztalunk némi visszarendeződést, újra megindult a csomagszállítás Budapest belvárosába. De a csomagok szerkezetéből, mennyiségéből mégis azt látjuk, hogy sok helyen megmaradt a távmunka. Azt szoktuk kérni, mindenki azt a címét adja meg, ahol tartózkodni fog. Vagyis, ha valaki az irodában, a munkahelyén lesz, ne az otthoni címére kérje a csomagot, mert a DPD mindenhová el tud jutni. Komoly technikai megoldásaink vannak, így a címátirányítást, időpontmódosítást is jól tudjuk kezelni.

– Amikor 2020 őszén megnyílt új központjuk Budapesten, a XV. kerületben, úgy fogalmazott, hogy az új válogatóközpont a céget a kőkorszakból az űrkorszakba repítette. Ez azt jelenti, hogy ennyire le voltak maradva, és most egyszerre elérték a világszínvonalat?

– Igen, sokéves lemaradásban volt az infrastruktúránk Magyarországon, és azt a döntést hoztuk, hogy nem egy nagyon jó, hanem a világon elérhető legjobb technológiát kívánjuk behozni: egy egyedülálló automata szortírozórendszert. Az volt a célunk, hogy azt az innovációt, technológiai erőt, amit a DPDgroup képvisel Európában, elhozzuk Magyarországra is. Az új, cross-belt technológiai eljárás lényege, hogy a csomagot a kiszállító autóból való kivételtől kezdve, egészen a szortírozási folyamat végéig automatizáltan, teljes kontroll alatt tartjuk. Sehol sem sérül a csomag: nem löki, nem üti meg semmi, nem billen, nem zuhan, és csaknem 100 százalék szortírozási pontosság mellett jut el az adott kijárathoz. Ráadásul nem állunk meg a beruházásokkal, még az őszi Black Friday időszak előtt tervezzük átadni az új, legnagyobb budapesti depónkat, ahová szintén nagyon magas szintű technológiát fogunk felszerelni, mert mind a kapacitásainkat, mind a minőségünket tovább akarjuk növelni.

– Az elosztóközpont mitől környezetbarát?

– A beruházáskor figyelembe vettünk mindent, ami környezetterhelő lehet, és igyekeztünk olyan döntéseket hozni, hogy az a lehető legkisebb legyen. A szortírozórendszer kis energiafogyasztású, a zajszennyezése minimális. A külső területet parkosítottuk, növényeket, fákat telepítettünk. Mindez teljes mértékben összhangban van a vállalatcsoport filozófiájával és elköteleződésével a fenntarthatóság iránt. A DPDgroup küldetése, hogy nemzetközi szinten referenciaszereplő legyen a fenntartható kiscsomagszállításban. E cél teljesítése mögött környezetvédelmi, fenntarthatósági programok állnak, amelyekkel mintát szeretnénk nyújtani a logisztikai, de akár az összes iparág számára is. 2016 óta mi vagyunk az ágazatunkban az egyetlen karbonsemleges szolgáltató. 2025-ig az egy csomagra jutó károsanyag-kibocsátásunkat 30 százalékkal kívánjuk csökkenteni. 2030-ig – elsőként az iparágban – szeretnénk a Net Zero Carbon Development Plan Document programunkat megvalósítani, vagyis a kibocsátott károsanyag kompenzálásán túl teljes mértékben semlegesíteni akarjuk a környezeti lábnyomunkat.

– Folytatódik a sikersztori?

– Mi, a magyarországi menedzsment – az európai menedzsment bizalmával a hátunk mögött – hisszük, hogy folytatódni is fog. Azt érzékeljük, hogy kedvező piaci helyzetben vagyunk, és nagyon biztatóak a kiscsomagszállítás kilátásai a következő egy évtizedre. Minden olyan lépést megtettünk és megteszünk, amelyek a folyamatos fejlődésünket biztosíthatják a következő esztendőkben.

 

NÉVJEGY

Czifrik Szabolcs (46) előbb a Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Főiskolát, majd a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemet végezte el. Azóta a teljes szakmai életútja a logisztikához köthető. A nemzetközi szállítmányozással először a MASPED Triásznál ismerkedett meg. Néhány év elteltével már a Liegl&Dachsernél találta magát: előbb operatív, majd üzletágvezető lett. 2011–2013 között a Rabennél már ügyvezetőként tevékenykedett, de visszatért a Liegl&Dachserhez, ügyvezetői pozícióba. 2018 áprilisa óta vezeti a DPD magyarországi leányvállalatát.

CÉGNÉVJEGY

A DPDgroup németországi gyökerekkel rendelkezik, az 1970-es években logisztikai szolgáltatók, nagy szállítmányozók alapították. Napjainkban ezt a piacot már a nagy posták uralják, a DPDgroup ma a francia La Poste-hoz tartozik. A francia posta az elmúlt húsz évben építette fel kiscsomag-szállítási hálózatát Európában, amelyet DPD néven egységesített. A vállalatcsoport a világ összes kontinensén jelen van. Éves árbevétele 14,7 milliárd euró, szállítási szakértőinek száma 120 ezer. Egy évben több mint 2 milliárd csomagot kezel, amivel Európában élen jár. Minden európai piacon az első három hely valamelyikét foglalja el, egyes országokban piacvezető. A határokon átívelő csomagszállításban stabilan az első számú szolgáltató.

A DPD Hungary Kft. – még DPD Hungária Kft. néven – 2003-ban kisvállalkozásként alakult, és folyamatosan fejlődött. Mára Magyarországon egy szortírozóközponttal és 24 depóval rendelkezik. Az európai DPD-hálózat szerves részeként kapcsolódik be a nemzetközi forgalomba. A romániai, a bulgáriai, a balkáni és a délszláv régió felé konszolidációs pontként is működik.

 

Falus Tamás