Részlegek között és felett a szolgáltatás-színvonal együttes emeléséért – interjú Kerepesi Veronikával, az Airmax Cargo minőségirányítási vezetőjével

Részlegek között és felett a szolgáltatás-színvonal együttes emeléséért – interjú Kerepesi Veronikával, az Airmax Cargo minőségirányítási vezetőjével

Az Airmax alapítójának, Turu Gábor vezérigazgatónak kezdettől fogva az a célja, hogy a szolgáltatás minősége legyen az a tényező, amely megkülönbözteti a vállalatot a versenytársaktól. Ennek biztosítására nagyon nagy hangsúlyt fektet a vevők igényeinek való azonnali megfelelésre. Kezdetben, kis létszám mellett könnyedén folyt a szervezeten belül a minőségi szolgáltatásnyújtáshoz szükséges kommunikáció, és egyszerűen lehetett szabályozni a folyamatokat. Az elmúlt 2-3 évben azonban olyan ütemben és mértékben növekedett a dolgozói létszám, hogy a minőségirányítási területen szükség lett egy mindenkitől független munkakörre, amely kizárólag a vezérigazgatónak felel.

– Hogyan fogadták a kollégák az új munkakört és benne az Ön személyét?

– Az ilyen jellegű szervezeti változások eleve szülhetnek egyfajta természetes ellenállást, ráadásul a minőségirányítási vezető pozíció általában eleve egy hálátlan feladat, hiszen a mindennapi munkában egy „ellenőr” jelenléte igazán nem kívánatos. Ennek ellenére kijelenthetem, hogy a munkatársaim mindegyike nagyon nyitottan és együttműködően állt a változáshoz tavaly januárban, amikor a céghez érkeztem: belátták a feladatkör szükségességét, mert a korábban jól bevált kommunikációs és szabályozási módszerek már nem voltak hatékonyan alkalmazhatóak a különböző osztályok működésében. A folyamatok javításának és a szolgáltatás színvonalasabbá tételének lehetőségét látják a szerepemben, nem pedig az ellenőrt. Úgy gondolom, ez jórészt a megfelelően kommunikált érveknek köszönhető, amiben oroszlánrésze volt a vezérigazgató támogatásának, hiszen egy szervezet minőséghez való hozzáállása a vezetőségen áll vagy bukik. Tehát most én gondoskodom a folyamatok központi szabályozásáról és azok kommunikálásáról, oktatásáról olyan eszközökkel és módszerekkel, amelyek egy 130 fős szervezet esetén is hatékonyak, és biztosítani, sőt fokozni képesek a szolgáltatásunk minőségét.

– Miként hatott a változás a mindennapokra?

– A tevékenységünk minden egyes folyamata szigorúbban szabályozott lett a korábbi gyakorlatnál. A munkatársaim mindennapjait valósággal felforgatta a minőségirányítási szemlélet meghonosítása: számos új, addig még nem végzett feladatot és tevékenységet kellett beépíteniük az egyébként is sűrű munkanapjaikba. Gondolok itt például az útvonal kockázatelemzésére a gyógyszerszállítmányok elindítását megelőzően és ennek megbízók felé történő kommunikálására, vagy a napi ellenőrzések elvégzésére és dokumentálására, a nem-megfelelőségek kezelésére és azok helyesbítési, fejlesztési lehetőségeinek meghatározására. Ugyanakkor az elmúlt 27 évben alkalmazott ügyfélkezelés tudatosan változatlan maradt, hogy a megbízóink semmit ne érzékeljenek a belső szabályozások és folyamatfejlesztések bevezetéséből. Hozzáteszem: a mai napig ennek biztosítása jelenti az egyik legnagyobb kihívást számomra.

– Hogyan telik egy átlagos napja?

– Nagyon változatos a munkaköröm, hiszen egyelőre egy személyben látom el a cég mindennemű minőségirányítási tevékenységét. Már kezdetben is többféle feladatot vállaltam magamra, a IATA CEIV Pharma tanúsítvány megszerzése ugyanis alig 4 hónappal az érkezésem után sikerült, amivel már a felkészülés véghajrájában és az eredményes audit után is nagyon sok teljesen új folyamat alakult ki; ezek az induló feladatkörömet is kibővítették kissé. Egyébként személyesen is komoly sikerként és egyben motivációként éltem meg, hogy – a legnagyobb meglepetésemre – hibapont és feljegyzés nélkül zártuk ezt az auditot. Jelenleg sok időt töltök a munkatársak és az alvállalkozóink oktatásával: gyakorlati megközelítésű tudásanyagokat készítek a folyamatszabályozásainkból, megtartom az oktatást, és annak hatékonyságát mindig teszttel ellenőrizzük, amit a minőségirányítás egyik legfontosabb eszközének tartok. Napi feladatom az esetleges reklamációk és hibák kivizsgálása, gyökérok-elemzése a teljes folyamaton, házon belüli ellátási láncon, valamint azok fejlesztési folyamatba való beillesztése és kidolgozása. Amikor ugyanis megállapítjuk, hogy mi okozhatta a fennakadást, tűzoltásként nemcsak azonnali megoldást, helyesbítő intézkedést keresünk rá, hanem megelőzésképpen gondoskodnunk kell arról, hogy hasonló se forduljon elő többet. Az ilyen esetek nagyon szoros közös munkát igényelnek az egyes osztályok vezetőivel és munkatársaival, ami jótékonyan erősíti a csapatszellemet is. Természetesen a belső ellenőrzés is a mindennapok része, amelynek során azt szemlézem, hogy a kollégák és az alvállalkozóink munkája milyen mértékben felel meg a folyamatszabályozásoknak: ismerik-e az airmaxos előírásokat, és azok szerint végzik-e a tevékenységüket. Ez nemcsak papírmunkát jelent, hanem helyszíni ellenőrzést is, akár házon kívül is, hiszen az alvállalkozóinkat a saját telephelyükön auditáljuk. Olykor – legnagyobb örömömre – műszaki vonatkozású feladatok is megtalálnak, mint például a tehergépjárművek vagy a gyógyszerraktárunk hőtérképének elkészítése annak érdekében, hogy az áruszállítási hűtőlánc ne szakadjon meg.

– Mire a legbüszkébb az elmúlt 1,5 évből?

– Ez az időszak rendkívül mozgalmasan telt, számos sikerélménnyel, így nehéz kiemelni kizárólag egy dolgot. Ha mégis kellene, akkor első helyen mindenképpen a IATA CEIV Pharma tanúsítvány megszerzését említeném. Második helyen a belső és alvállalkozói oktatási tevékenységünket emelném ki, amelyről a gyógyszeripari ügyfeleink szakemberei és független auditorok is elismerően nyilatkoztak. Ezenkívül büszkeséggel tölt el, hogy olyan műszaki feladatokat, amelyeket eddig alvállalkozóval végeztettünk (például az említett hőtérkép-készítés) ma már házon belül oldjuk meg, tökéletesen a saját igényeinkhez és a munkarendünkhöz igazítva.

– Mit tervez a jövőre?

– Mindenekelőtt szeretnénk tovább bővíteni a minősített alvállalkozói körünket főként nemzetközi viszonylatban. Valamennyi általunk használt modalitásban (közúti, légi és tengeri fuvarozásban) egy olyan megbízható, minősített alvállalkozói kör kialakítását célozzuk, amelyre mindenféle szállítmány és mindenféle helyzet esetén számíthatunk az Airmax által elvárt minőségben, hiszen mi speditőrök vagyunk, az ő tevékenységük pedig minket is tükröz. Igaz, nemritkán érvelnünk kell a minőségirányítási szempontok bevezetése mellett, amelyeket nemcsak mi követelünk meg, hanem piaci előnyt kovácsolhatnak belőle maguk is – ez roppant időigényes feladat számunkra, de jó úton haladunk! Emellett a folyamatok további szabályozása és a kiépített rendszer működtetése a jövőre vonatkozó terv, ami magába foglalja a fejlesztéseket a folyamatosan változó piaci és jogszabályi követelményeknek való megfelelés érdekében.

 

Névjegy

Kerepesi Veronika 2016-ban élelmiszermérnökként végzett a Budapesti Corvinus Egyetemen, ahol MSc-szinten folytatva élelmiszerbiztonsági és minőségi mérnök diplomát szerzett 2018-ban, 2021-ben pedig egy minőségügyi szakmérnöki oklevelet a Budapesti Műszaki és Közgazdasági Egyetemen. Pályáját a szakmai gyakorlati helyén, egy kémiai vizsgálati laboratórium minőségirányítási részlegén kezdte, ahol a gyakorlatban is megtanulta az alapokat, majd 4 év elteltével, 2022 januárjában az Airmax Cargóhoz igazolt egy újonnan alakult munkakörbe, minőségirányítási vezetőnek.