Rugalmas raktári megoldások – beszélgetőtársunk Fehér Anett, az Airmax Cargo raktárvezetője

Rugalmas raktári megoldások – beszélgetőtársunk Fehér Anett, az Airmax Cargo raktárvezetője

A csaknem 5 ezer négyzetméteres raktárbázisában normál árukat és ellenőrzött hőmérsékleti viszonyokat igénylő árukat is kezel az Airmax Cargo teljes körű szolgáltatások keretében, jól működő logisztikai háttérrel, optimalizált folyamatokkal, raktárlogisztikai szakemberekkel. Ahogy maga a cég, úgy a kiszolgáló raktári részleg sem multikultúrájú, jellemzőbben az egyedi elvárások specialistája, igazodva a megbízói igényekhez.

– Tombolt a világjárvány, amikor 2020-ban az Airmaxhoz érkezett. Milyen kihívást jelentett a rendkívüli helyzet?

– Szigorúan betartottuk az előírásokat, fertőtlenítettünk, maszkot hordtunk, de a műszakoknak üzemelniük kellett, hiszen a forgalom óriási volt. Az Airmax más szolgáltatásaiban is, így a raktárlogisztikai üzletágában is előnyösen aknázta ki a megnövekedett piaci igényekben rejlő lehetőségeket. Számos raktártechnikai folyamatunkat meg kellett újítani, de mindenre találtunk megoldást, hogy működjön a rendszer.

– Hogyan épül fel az ügyfélportfóliójuk?

– Most nagyon változatos: a 18–20 partner között vannak nagy és kisebb raktárkészlettel rendelkezők. A készlet mérete befolyásolja a készletek kezelésének gyakoriságát és típusát. Rugalmasan kezeljük a megbízóink igényeit, ez jelentős versenyelőny a piac többi szereplőjével szemben. Kész szolgáltatáscsomagok helyett az ügyfél határozza meg, hogy milyen hozzáadott értékeket (címkézés, átcsomagolás stb.) szeretne, és utána szoros együttműködésben alakítjuk ki a folyamatainkat, amelyek így – partnertől függően – teljesen különbözhetnek egymástól. Egy biztos: mindig megkeressük a megfelelő megoldást a partnereink raktározási igényeire. Büszkék vagyunk, hogy az elmúlt években minden helyzetre és kérésre megtaláltuk a megoldást. Még nem fordult elő olyan, hogy valamit ne tudtunk volna elvégezni.

– Milyen infrastruktúrával szolgálják ki az eltérő igényeket?

– Három nagyobb részre osztható a csaknem 5 ezer négyzetméter területű, 10 méter magas raktárunk. A 435 négyzetméteres, szigorúan szabályozott működésű gyógyszerlogisztikai központunkban magas infrastrukturális biztonság mellett hőmérséklet-érzékeny humán és állati gyógyszerek, gyógyszeralapanyagok, gyógyhatású készítmények, illetve egyéb orvostechnikai eszközök raktározására, komissiózására és szállítására van mód a több mint 27 éves gyógyszerlogisztikai tapasztalatunkkal. Az Or-szágos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet (OGYÉI) által rendszeresen auditált helyszínen 15–25 °C szobahőmérsékletű és 2–8 °C-os hűtött áruk raktározhatók. Az árukezelési folyamataink és előírásaink (SOP) teljes mértékben teljesítik a GDP (Good Distribution Practice) és a hatályos jogszabályok idevonatkozó mindenkori, legaktuálisabb feltételeit. Különösen büszkék vagyunk rá, hogy a magyar tulajdonban lévő cégek közül elsőként szereztük meg a IATA CEIV Pharma tanúsítványt. Fontos kiegészítés: friss és fagyasztott élelmiszerek számára is zavartalan hűtőláncot tudunk biztosítani a szabályozott hőmérsékletű tárolási kapacitásunkkal és a speciális hőtartó csomagolási megoldásainkkal. A másik részlegen, a normál raktárunkban a hosszú távú, szerződött partnereink áruit kezeljük, a harmadik, cross-docking raktárban pedig a légi és tengeri osztályok áruit tároljuk ki és be, ami gyorsan forgó, egyben kiszámítható technológia.

– Megvan a szükséges létszám a folyamatokhoz?

– Majdnem egy éve állandó a stábunk, viszont nagyon nehéz megtalálni és megtartani a jó munkaerőt, ráadásul rengeteg raktár van a környéken. A HR-osztályunk dolgozóijólét-programja által igyekszünk jó munkakörnyezetet teremteni az itt dolgozóknak, de nyilván lépést kell tartanunk a piaci kínálattal.  Raktárunkban normál nappali műszakban tudunk dolgozni, ami rendkívül vonzó a dolgozók számára. Szerintem ez a legfőbb tényező, az egyébként versenyképes fizetés és csomagok mellett. Az sem mellékes, hogy nem multicéges, személytelen a munkakultúránk: kollégaként kezelünk mindenkit, jól ismerjük a dolgozókat, odafigyelünk egymásra.

– Elegendő-e a jelenlegi raktárkapacitásuk, vagy esetleg látszik, hogy érdemes bővíteni?

– Mindig kínálkoznak a piacon új lehetőségek, de egyelőre nem látjuk indokoltnak a kapacitásfejlesztést. A reptér közelsége miatt az annak kiszolgálásához kapcsolódó, átmeneti raktározási folyamatokat kell tudnunk jól ellátni. Megpróbáljuk maximálisan kihasználni a rendelkezésre álló helyet, aminek összetétele egyébként folyamatosan változik is.

– Milyen irányban fejlesztik a tevékenységüket?

– Mi pont abban a szállítmányozási szegmensben dolgozunk, ahol nagyon változatos az áru, még a hosszú távú logisztikában is; ezt egy automatizált rendszerrel hatékonyan kiszolgálni szinte lehetetlen. A rugalmas alakíthatóság miatt – amikor igény szerint átméretezzük, esetleg átgerendázzuk az állványokat – számunkra most megfelelő a jelenlegi statikus raktár. Ugyanakkor szoftveroldalon fejlesztjük a raktárirányítási folyamatainkat. Most vezetünk be egy új vállalatirányítási rendszert, amelynek raktármodulja nagyban támogatja a termékek nyomon követését, ezáltal a raktárosok munkáját is. Az új vonalkódos rendszer alkalmazásától sokat várunk: a hatékonyság és a pontosság növelését, hiszen a vonalkódok ellenőrzésével kevesebb lesz a hibázási lehetőség. A raktárban már mindannyian nagyon várjuk az új rendszer indulását. Az idei év fő feladata a részlegünk számára – a négyzetméterek megtöltése és a munkatársak megtartása mellett – megtanulni, finomítani, majd tökéletesen működtetni ezt az új rendszert.

 

NÉVJEGY

Fehér Anett 2001-ben diplomázott a Budapesti Műszaki Egyetem Közlekedésmérnöki Karán, logisztika szakon, raktártervező mellékszakon. 2002 óta raktárvezetőként dolgozik különböző cégeknél, mindig újabb és újabb területeken elmélyítve tudását. Kiskereskedelmi logisztikai területen kezdett, majd a Rauch Hungária Kft.-nél gyártási logisztika területén tevékenykedett, ahol értékes tapasztalatokat szerzett raktári automatizálásában és új vállalat-, illetve raktárirányítási rendszer bevezetésében. Később megfordult több multinacionális cégnél raktárvezetőként. 2020-tól vezeti az Airmax Cargo raktárközpontját és kis híján 20 fős raktári csapatát.

 

Szolgáltatási paletta

  • 2422 m² szabadpadlós raktár
  • szobahőmérsékletű (15–25 °C) és hűtött (2–8 °C) raktár
  • hosszú távú raktározás
  • cross-docking rendszer
  • teljes körű adminisztráció
  • vámkezelés, átmeneti megőrzési raktár
  • komissiózás, gyűjtődobozolás, raklapépítés
  • átcsomagolás másodlagos és harmadlagos csomagolásig
  • courier kiszolgálás
  • szállításra váró élő állat biztonságos elhelyezése tiszta, fertőtlenített, légkondicionált, szellőzőrendszerrel ellátott és hangszigetelt helyen
  • gépi anyagmozgatás
  • FIFO/FEFO rendszerű kiszolgálás
  • ütemezett rendelések kiszolgálása
  • naprakész tranzakciókövetés
  • egyedi árujelölés és címkézés
  • regionális raktárközponti és disztribúciós szolgáltatások
  • egyedi igényekhez alakított logisztikai szolgáltatások (egyedi palettázás, fóliázás, pántolás, dobozolás)
  • speciális csomagolások kivitelezése
  • hűtést igénylő áru kezelése
  • szárazjég biztosítása
  • veszélyes áru kezelése
  • törékeny áru csomagolása, kezelése
  • friss és fagyasztott élelmiszerek kezelése

 

Varga Violetta