NavigátorVilág – Vasúti fuvarozás konferencia

Szintet léphet a fuvarozás

Szintet léphet a fuvarozás

Egyre hatékonyabbá válnak az alternatív hajtásláncú járművek, a Waberer’s Csoport pedig már hidrogénüzemű vontatót is tesztel a flottájában. A Mobility & Innovation Production s.r.o. által kifejlesztett jármű mérföldkőnek számít a környezetbarát szállítmányozásban. A Waberer’s az elmúlt években már több célt is megfogalmazott a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére, valamint a flotta üzemanyag-használatára vonatkozóan, így jelenleg a vállalatcsoport működteti Magyarországon az egyik legnagyobb alternatív hajtásláncú teherautó-flottát.

A Waberer’s Csoport már évek óta kiemelten foglalkozik a fenntartható szolgáltatás-portfóliójának kialakításával. A cégcsoport 2023-ban bemutatott ESG stratégiájának egyik fontos pillére a fenntarthatóság és a környezetbarát logisztikai szolgáltatások megteremtése. Kiemelt szerepet kapott az alternatív hajtásláncú járművek használatának növelése, így például az elektromos könnyű- és nehéz-tehergépjármű flotta bővítése, az alternatív üzemanyagok használatának növelése, valamint a vasúti és a közúti szállítás kombinálása.

A Waberer’s működteti jelenleg a régióban az egyik legnagyobb alternatív hajtásláncú teherautó-flottát, és tervezetten idén megkezdi az első hidrogénmeghajtású vontató hosszabb távú tesztelését is, amelyet egy hazai sajtónyilvános eseményen mutattak be a Mobility & Innovation Production s.r.o. partnercéggel együtt.

„Jelenleg 25 alternatív meghajtású járművel rendelkezünk, amelyek között vannak elektromos furgonok, teherautók és vontatók, valamint LNG üzemű vontatók is. Ez a flotta eddig mintegy 3 millió megtett km-rel több mint 400 tonna káros anyag kibocsátását előzte meg. 2025-ben tovább bővítjük elektromos flottánkat, amivel 30-ra növekszik a rendelkezésre álló alternatív hajtásláncú járműveink száma, és emelkedik az elektromos töltőpontok száma is. A jelenlegi portfóliónkat továbbá olyan innovatív alternatívákkal szeretnénk kiegészíteni, amelyek nemcsak a fenntarthatóság szempontjából számítanak mérföldkőnek a szállítmányozásban, hanem technológiailag is egyedülállók Európában” – mondta Erdélyi Barna, a Waberer’s Csoport igazgatósági tagja.

A szakember hozzátette, hogy ugyan az elektromos hajtásláncú járművek városi és elővárosi feladatokban jól használhatók, de az akkumulátorok töltési ideje és az elérhető hatótávok egyelőre limitálják a használati értéküket. A gyors technológiai fejlődésnek köszönhetően azonban egyes hajtásláncok egyre hatékonyabbá válnak, valamint olyan új típusú járművek kerülnek piacra, mint például a hidrogénüzeműek. Az üzemanyagcellás járművek töltési ideje ugyanis a megfelelő infrastruktúra esetén töredéke egy elektromos hajtásláncú járművekének, jóval kevesebb akkumulátor szükséges a működésükhöz, valamint jelenleg nagyobb hatótáv érhető el ezzel a technológiával.

A zéró emissziós hajtások és rendszerek fejlesztésével foglalkozó Mobility & Innovation Production s.r.o. ezért dolgozik a Ford Trucks-szal együttműködve hidrogénüzemű nehéz-tehergépjárműveken. „Mi vagyunk az első vállalat, amely sikeresen szabványosította a hidrogénüzemű nehéz-tehergépjárműveket az európai piacon. A vontató olyan úttörő technológiákat használ, amelyeket még soha nem integráltak kereskedelmi forgalomban kapható járművekbe, és megfelelnek a legszigorúbb európai előírásoknak” – jegyezte meg Onódi János, a Mobility & Innovation Production s.r.o. vezérigazgatója.

A hidrogénüzemű jármű 600–750 km-es hatótávval, 100 kilométeren 8–9 kg-os H2-fogyasztással és 45 tonnás szerelvényössztömeg-engedéllyel rendelkezik, miközben csupán vízgőzt bocsát ki magából. A vontató első prototípusa minden terhelés- és törésteszten jól vizsgázott.

A Waberer’s az alternatív meghajtású flottája mellett a hagyományos dízelüzemű vontatói esetében is tesz a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése érdekében. A vállalat az egyes nemzetközi operációiban 2023 óta használja a HVO 100-at, mint második generációs bioüzemanyagot, amely a piacon az egyik legfenntarthatóbb, növényi és állati eredetű hulladékból készült üzemanyag. A dízelüzemű járművekkel kompatibilis és akár 90 százalékkal kevesebb szén-dioxid-kibocsátást generál a hagyományos dízel üzemanyaghoz képest.