NavigátorVilág – Vasúti fuvarozás online konferencia

„A koronavírus árnyékában is zökkenőmentesen szolgáltatunk” – interjú Potvorszki Zoltánnal, a VTG Rail Logistics Hungaria ügyvezető igazgatójával

„A koronavírus árnyékában is zökkenőmentesen szolgáltatunk” – interjú Potvorszki Zoltánnal, a VTG Rail Logistics Hungaria ügyvezető igazgatójával

Története legjobb évét zárja 2019-ben a VTG. A globális sikerek mellett regionális változások is jöhetnek: a magyar vasúton fuvaroztatók érdeklődéssel tekintenek a VTG többségi tulajdonszerzésére a szlovákiai bejegyzésű CARBORAIL vasútvállalatba, amely 25 mozdonyával és 150 fős mozdonyvezető-állományával a cseh és szlovák piacok mellett a magyaron is aktív szereplő (fióktelepet működtetve). Az akvizíciót még a versenyhatóságoknak is jóvá kell hagyni, így várhatóan az év második feléig a VTG még nem szólhat bele sem a vasúttársaság stratégiájába, sem az üzemeltetésébe.

– A VTG szép tavalyi számaihoz a magyar leányvállalat is hozzá tudott járulni?

– A 2019-es év nem volt rossz a piacon (terv feletti eredményt várunk), jól ment a gazdaság legtöbb iparágának, így a magyar piac is eredményes helyszín volt számunkra. A vegyiáru, gabona és acélipari szegmensek elég jól teljesítettek, a tranzitforgalmak bázis körül alakultak – normális év volt, kiugró történetek nélkül.

– Milyen várakozásokkal kezdték 2020-at?

– Az idei évre optimistán fordultunk, nem kisebb elvárással, mint amilyen a bázisév volt. Sejtettük, hogy a kínai vírus globális járvánnyá nőheti magát, de hogy ez ilyen gyorsan történik meg, illetve ilyen társadalmi és gazdasági hatással jár, azt talán kevesen gondolták. Az egyes EU-s tagállamok egyedi intézkedései miatt vannak lokális akadályok a termelésben és a fuvarozásban, emiatt pedig visszaesés, így minket is érint a válság. Mi akkor tudunk szállítani, ha van mit. A Kínából érkező forgalom volumenének csökkenése volt az elsődleges koronavírus-hatás, majd a kijárási korlátozások és a légiforgalom leállása miatt az olajtermékek szállítására is csökkenni kezdett az igény, drasztikus visszaesésről összességében azonban még nem beszélhetünk. Az autóipar és ezzel összefüggésben a nehézipar történései mindenki számára követhetők, de mi nem dolgozunk nagy volumenben nekik.

– Elhúzódó stagnálásra vagy gyors kilábalásra számíthatunk inkább?

– Mi azzal számolunk, hogy az élet inkább előbb, mint utóbb beindul, és a gazdaság visszajön egy elfogadható szintre. Azt még nem tudjuk, ez mikor lesz, de országonként várhatóan más és más időpontban. Több ország már újraindítana és könnyítene, a normalitáshoz közelítve. Országonként ennek sebessége más és más lesz, de meg fog történni. A leállt iparágak lassan indulnak újra, kisebb volument kibocsátva, mint korábban, de legalább termelnek. Ezek hatása a végső számokban meglátszik majd.

– Hogyan hatott a VTG működésére a járvány?

– A legfontosabb számunkra a dolgozók biztonsága és a szolgáltatásaink teljes lefedése volt. Az üzleti tevékenységünket távmunkába, home office-ba szerveztük át, így a teljes szolgáltatási palettánk folyamatosan elérhető és működő maradt. Egy héten belül alkalmazkodtunk az új helyzethez, és azóta is így dolgozunk. De nemcsak alkalmazkodtunk, hanem fejlődtünk is, így minden funkció és eljárás le van fedve, egyáltalán nem sürgős számunkra a visszatérés az irodákba. A digitalizáció korábban is fontos célunk volt, mára a teljes üzletmenet papírmentessé vált. Minden adatot elektronikusan kezelünk, pont került e folyamat végére. A cégszerű aláírás még néhány esetben elvárás tőlünk, a dokumentumok ekkor gyorspostával jutnak el az aláírásra jogosultakhoz, akikből szerencsére több is van, így ez sem okoz problémát. A hatályos törvényi előírásoknak megfelelően az eredeti példányokat a veszélyhelyzet lefutása után elegendő eljuttatni oda, ahova kell, de talán a (bevált) technológiai lehetőségekhez igazodnak hamarosan a jogszabályok is.

– Ön személy szerint hogyan éli meg ezt a helyzetet?

– Mivel a kollégáim mentálisan és egészségileg is jól vannak, ezért nyugodtan, türelmes várakozással nézek előre, hogy hol milyen intézkedések lesznek. Új menedzsmentkihívás és új irányítási forma ekkora cégeket otthoni dolgozószobákból irányítani. Szinte egész nap rajtam van a headset, és a gép előtt ülve dolgozom. Ezzel azonban nőtt a hatékonyság, intenzívebb lett a munka, így megmutatta a krízis, hogy az irodáktól távol dolgozva, utazások nélkül is irányíthatók akár multinacionális cégek is. A VTG-s csapat jól felkészült, a munkatársaink tapasztaltak, rugalmasak, kreatívak – ezért ebben a helyzetben is jók vagyunk, jól működünk.

– A vasúti logisztikai szolgáltatások mindegyike elérhető maradt a válság alatt?

– Vasúti tehervagon-bérbeadóként nagyon fontos számunkra, hogy a teherkocsi-javító műhelyek többsége már Európa-szerte üzemel. A személyszállítás csökkenése miatti többlet-pályakapacitások okán pedig még a menetrendszerűség is javult, így összességében stabil és jó színvonalú szolgáltatás biztosítható a vasúti árufuvarozásban. Mivel a közúti fuvarozás talpra állásának tempója kérdéses, ezért onnan terelhető még át további forgalom vasútra, ha képesek a vasúti operátorok rövid idő alatt felépíteni az ehhez szükséges intermodális (terminálok közötti irányvonatos) viszonylatokat.

– Hogyan változik meg az üzletkötés a távolságtartás miatt?

– Az ügyfelekkel most egyáltalán nem találkozunk személyesen, de a velük zajló kommunikáció intenzitása nem változott, csak a platformja. Tenderek a krízis alatt is vannak, olykor ez most hosszabb folyamat, mint korábban, de nem álltak le. Mindenki megszokja lassan az új körülményeket.

 

A VTG tavalyi teljesítménye

A VTG csoportszintű árbevétele 14 százalékkal, 1,22 milliárd euróra nőtt, amiben meghatározó szerepe volt a Nacco csoport VTG-be integrálásának és a tankkonténeres üzletág felfutásának. Az értékcsökkenési leírás előtti eredmény (EBITDA) 47 százalékkal, 512 millió euróra nőtt – a részvényesek nagy örömére.

 

traigo: a VTG teherkocsiéletút-követő alkalmazása

A traigo a VTG teljes körű digitális átállásának egyik mérföldköve. A digitális flottamenedzsment alkalmazás számos módon könnyíti meg a tehervagon-üzembentartók életét a teljes vasúti logisztikai szektorban. A VTG új megoldása egyedülálló a vasúti szektorban, amivel új szintre emelhető a vasúti árufuvarozás digitalizáltsága. A traigo a fejlesztők reményei szerint alkalmas arra, hogy a felhasználók elsődleges adatbázisa és információforrása legyen a flottamenedzsment során. A VTG évek óta sokat tesz a működése digitalizálásáért, felismerve, hogy a vasúti árufuvarozás csak akkor lehet hosszú távon versenyképes a közúti fuvarozással szemben, ha a teljes vasútlogisztika átláthatóbbá, hatékonyabbá és az ügyfelek számára könnyen hozzáférhetővé válik. A traigoban ennek szellemében többféle digitális termék érhető majd el, ahol a szerződés adataitól kezdve a vagonok kiválasztásán, aktuális műszaki állapotának figyelemmel kísérésén, tartózkodási helyének valós időben való követhetőségén át a teljesen digitalizált karbantartás-menedzsmentig érhetők el platformok, digitálisan teljesen leképezve a VTG jelenlegi szolgáltatási portfólióját. A milliónyi azonosíthatatlanná tett fuvaresemény alapján a folyamatosan tanuló szoftver képes lesz előrejelzések készítésére a vasúti rakományok várható érkezési időpontjára (amit folyamatosan aktualizál majd), így automatikus értesítéseket is tud küldeni késés vagy más váratlan esemény esetén – ami teljesen új, korábban sosem látott felhasználói élményt jelent a vasúti árufuvarozásban. A traigo nemcsak egy új termék vagy szolgáltatás, de egy teljesen új megközelítés is az ügyfelekkel és a teljes vasúti logisztikai szektorral való együttműködésre, hiszen egy szereplő (ha mégoly jelentős is, mint a VTG) nem tudja megváltoztatni a teljes rendszert, az csak az összes szereplő együttműködésével képzelhető el. A VTG ezért hív mindenkit, hogy próbálja ki az alkalmazását és ötleteikkel, észrevételeikkel segítsék annak fejlesztését. A VTG ügyfelei a VTG-s kapcsolattartójukon keresztül is kérhetnek hozzáférést a traigohoz, de a traigo.com oldalon is kezdeményezhető a regisztráció bárki számára.

 

Andó Gergely