NavigátorVilág – Vasúti fuvarozás konferencia

Jogszabályváltozások és támogatások

Jogszabályváltozások és támogatások

„A jogi szabályozás 99 százalékban a változásokra reagál, de problémamegoldásra kevés esetben alkalmas” – ezzel a mondattal indította előadását dr. Rácz Gábor, az Innovációs és Technológiai Minisztérium Vasút Szabályozási Osztályának vezetője a NavigátorVilág – Vasúti fuvarozás konferencián, aki ismertette a vasúti árufuvarozási szektor által is üdvözölt jogszabályi módosításokat, és magyarázatot adott nagyon várt, de elmaradó intézkedésre.

Tavaly év végén jelent meg a vasútegészségügyi rendelet módosítása, amelyet az európai uniós rendelet, az OPE TSI váltott ki, ami azt a meglepő változást hozta, hogy az érzékszervi követelményeket a vonatszemélyzet esetében leszállította egy „átlagos középiskolai történelemtanár” színvonalára, ami a váltókezelőkre vonatkozó követelményekhez képest aránytalan volt. Ezért a vasútegészségügyi szervezettel, illetve hatósággal egyeztetve egységesítették az elvárásokat az egész vasúti szakma számára. A hallási követelmények is egyszerűsödtek az uniós szabályozásban, így a hazaiban is: az alkalmasság megállapításánál az alkalmassági vizsgát végzők tapasztalt kezébe adták a döntést.

A vasúti képzési rendelettel kapcsolatban sok minden változott, és még fog is, mivel nagyon komplex szabályozásról van szó. A szektor javaslatait a HUNGRAIL fogta össze, ezekből emelte ki a minisztérium a valóban csak jogszabályi módosítást igénylő kérdéseket. Ilyen volt például a 2013-ban kitalált elővizsga-rendszer, amelyet szeretnének átalakítani, remélve, hogy pozitív változást hoz majd a vasúti árufuvarozás életébe.

A vasúti szakma komoly munkaerő-hiányának kérdését is elővették. Úgy találták, hogy ennek egyik oka az, hogy amikor a középiskolából kijönnek azok a fiatalok, akik nem kívánnak továbbtanulni, az egyébként sem túl izgalmasnak tűnő vasútszakma nem tudja őket megfogni és beiskolázni a jogszabályi életkori korlátok miatt. Habár uniós szabályozás tiltja, hogy 20 éves kor alatt valaki mozdonyt vezessen, azt viszont nem, hogy elkezdje a képzést.

Öt-hat évvel ezelőtt elkezdték tervezni a vasúti járművekre szerelt kazánok és nyomástartó edények engedélyezéséről, a kazánbiztosok képzéséről szóló új miniszteri rendelet módosítását. Az elhúzódó változtatás egyik oka a IV. Vasúti Csomag, amely jelentős mértékben átalakította a teljes vasúti járművekre vonatkozó engedélyezési rendszert. „Előbb meg kellett várni, hogy kiderüljön, ez hogy működik, milyen feladatai vannak a hatóságnak. Így most tudtuk újra elővenni, és úgy gondolom, idén, legkésőbb jövőre sikerül elkészíteni az új tervezetet, amely illeszkedik majd a jelenlegi engedélyezési IV-es csomaghoz, illetve a hatósági és képzési rendszerhez. Terveink szerint véleményeztetésre ezt is kiküldjük majd a szakma számára a HUNGRAIL-en keresztül. Annyit leszögezhetek: nem tervünk további adminisztratív terhekkel sújtani a vasúti szakmát” – magyarázta dr. Rácz Gábor.

A jogi szabályozásokhoz kapcsolódva az osztályvezető felhívta a figyelmet, hogy mivel a vasúti jármű karbantartásáért felelős szervezeti (ECM) rendelet kiterjesztette hatáskörét a tehervagonokon kívül a személyszállító és vontató járművekre, valamint mozdonyokra is, azoknak az árufuvarozó vasúti társaságoknak, amelyek rendelkeznek ilyenekkel, a tanúsításukat legkésőbb 2025. június 16-ig aktualizálni kell.

A támogatásokról és költségcsökkentési lehetőségekről szólva a szaktárca képviselője elmondta: ha az állam támogatást ad, vagy a hálózat-hozzáférési díjakról lemond, akkor az komoly kiadás számára, és arról sem szabad megfeledkezni, hogy a pályahálózat-működtetőt attól még finanszíroznia kell, amelynek mikéntje és mértéke szintén EU-s szabályozás alá esik.

Az egyeskocsi-támogatással kapcsolatban ki lehetett volna dolgozni olyan támogatási formát, hogy ezt közvetlenül a minisztérium intézze és pályáztassa, de a humánkapacitás hiánya miatt erre nem volt lehetőség, ezért intézi a MÁV – indokolta az osztályvezető. Jó hír viszont, hogy az ez évi forrásokat már megkapta a minisztérium a kiegészítő forrásokkal együtt, így azokat hamarosan ki tudják adni a MÁV részére, így a teljes, a kormányhatározatban szereplő 6,4 milliárd forint rendelkezésére áll majd.

Emellett előkészítés alatt vannak a kombinált fuvarozás, irányvonat stb. kapcsán tervezett támogatások is. A vasúti vontatási villamosenergia áremelése kurrens téma és probléma, amivel a szaktárca is szembesül, ugyanakkor van néhány apró, de nem megkerülhető, például műszaki probléma, amely bizonyos, látszólag egyszerű megoldásokat megnehezít vagy igen költségessé tesz.

A vágányzár-egyeztetésről beszélve az osztályvezető kifejtette, hogy amikor az egységes európai térségről szóló irányelv megszületett, az kimondta, hogy a nemzeti pályahálózat-működtetőknek az uniós szabályozásnak mindenben megfelelő vasúti határforgalmi egyezményeket kell létrehoznia. Ez a feladat így főként a MÁV-ra hárul, nem a minisztérium hatásköre, mivel az uniós jogszabályok mára lefedték a korábban államközi megállapodásokban rendezett kérdéseket.