Vasúttársasági adatkommunikáció a pályavasúttal – régiós körkép

A vasútvállalatok adatcseréje a pályahálózat-működtetőkkel egyszerre kötelesség és lehetőség. Az alapvetően papíralapú kapcsolattartás digitalizációja régi igény, és nem valósulhat meg mindkét fél fejlesztései nélkül. A pályavasutak sem fejleszthetnek csak úgy, a saját ötleteik alapján, őket meg az európai uniós szabványok kötik, amelyek e téren is az egységesítésre törekednek. Nagy Zoltán, az OLTIS Hungária értékesítési vezetője ismertette a részleteket a NavigátorVilág – Vasúti fuvarozás konferencián.

Az OLTIS jelentős vasúti informatikai szolgáltató a régióban, az ügyfelei különösen aktívak a cseh, lengyel, szlovák és magyar vasúthálózaton. Az átjárhatóság okán nem érdektelen, hogy a régiós országok hol tartanak a vasút-üzem digitalizációjában, és milyen lehetőségeket adnak a vasútvállalatoknak a kapcsolattartásra. A kor igényeire válaszolva az OLTIS kifejlesztette az Oltis K-modult, ami a TAF TSI átjárhatósági szabványok alapján végez adatkommunikációt a pályavasutakkal, kiváltva az eddig használt, kevésbé átfogó RNE CI-n alapuló megoldást.

A cseh pályavasút három rendszerét kell párhuzamosan használnia annak a vasúttársaságnak, amelyik ott akar közlekedni. A KADR a menetvonalak kezelését végzi a TAF TSI szerint. Az Oltis EVAL és LWP rendszere adatkapcsolatban áll a KADR-rel. Az ISOŘ, a pályavasút üzemviteli információs rendszere a MÁV PASS2 rendszer IÜR alrendszeréhez hasonlóan tényadatokat szolgáltat a közlekedésről, és itt érhetőek el a vasúttársaságok által beküldött vonat-összeállítások és készre jelentések is. Az utóbbiak beadására azonban a COMPOST rendszer szolgál, amely szintén TAF TSI szerint működik. A másik kettőhöz hasonlóan ennek is van webes felülete, de azt a gyakorlatban senki sem használja, inkább adatkapcsolaton keresztül küldik be az adatokat a vasútvállalatok. A magyar folyamatokkal szemben Csehországban és Szlovákiában mindig a vasúttársaság küldi be a vonat-összeállítást például az EVAL vagy LWP rendszerekben rögzített kocsilisták alapján – nálunk a pályavasút is elkészítheti azt.

Szlovákiában két rendszert használnak. A KIS-MK egy viszonylag friss megoldás, idén április óta érhető el a menetvonalak igénylésére a TAF TSI sztenderd alapján. Eddig a vasútvállalatok csak telefonos és e-mailes kapcsolaton keresztül rendelhettek menetvonalakat, a KIS-MK bevezetése tehát már nagyon időszerű volt. A PIS rendszer az üzemvitel támogatását szolgálja, de nem annyira fejlett, mint a cseh társa. A vonat-összeállítás ugyan beküldhető az EVAL vagy LWP rendszerekből, nem TAF TSI szerinti módon, de a készre jelentés nem, mert azt a pályavasút nem tartja számon. A tényadatok letölthetőek ugyan, de ez se a TAF TSI szerint. Ezeken ebben az évben még változtatni szeretnének.

Lengyelországban szintén két rendszerrel találkoznak a vasútvállalatok. Az SKRJ menetvonal-igénylésre használható webfelületen vagy adatkapcsolaton keresztül, de nem TAF TSI sze-rinti formátumban. A SEPE az üzemvitelt támogatja, ebből nyolcféle interfésszel nyerhetőek ki a tényadatok – amelyek mind egy-egy igénylő számára készültek, és ezek egyike sem TAF TSI szerinti. A vonat-összeállítást még mindig papíron fogadják, az úgynevezett R7-es dokumentumon, de az idei év végére már webes és interfészes megoldás is lesz rá az ígéret szerint. Egyes vasúttársaságok között azonban működik a H30 szerinti adatcsere a vonat-összeállítások tekintetében. A lengyelek azonban így sem maradnak ki a nemzetközi adatcseréből, az RNE-TIS irányába már szolgáltatnak menetrendeket és tényadatokat.

Az Oltis K-modul, amely a TAF TSI sztenderd alapján biztosítja az adatkommunikációt a vasútvállalatok és a pályavasutak között, a cseh, szlovák, magyar és holland pályavasutakkal már működik, és a közeljövőben a lengyel, német és osztrák pályavasutakkal is fog. A K-modul kezeli a menetvonal-igénylést, a vonat-összeállítás beküldését, a készre jelentést és a tényadatok fogadását. Idén a cseh és szlovák, jövőre a magyar ügyfeleiket állítják át CI-ről a K-modulra, amivel a szolgáltatás hardverigénye a töredékére csökken. Tervezik a felhős változatot is kifejleszteni, ami a kisebb vasútvállalatok számára is megkönnyítené a TAF TSI-nek való megfelelést.

 

CÉGNÉVJEGY

Az Oltis csoport a tevékenységét még az 1990-es években kezdte meg, Csehországban szoftvereket fejlesztve a logisztikai szektor számára, közútra és vasútra egyaránt. A ma már közel 300 főt foglalkoztató cégcsoport magyar irodával is rendelkezik.