Kimagasló energiahatékonyság

Kimagasló energiahatékonyság

A Rail Cargo Hungaria (RCH) a működéséhez felhasznált energia hatékonyságának folyamatos növelésével fokozza versenyképességét. Az árufuvarozó vasúti társaságok energiaszükségletének 98 százalékát a mozdonyok vontatásienergia-felhasználása teszi ki. Az ebben elért legkisebb megtakarítás is sok száz millió forintban és az emberi környezet olyan mértékű megóvásában mérhető, amelynek értéke pénzben ki sem fejezhető.

A vasúti infrastruktúráján a vontatási energiát kizárólagosan forgalmazó MÁV Zrt. (MÁV) legfrissebb kimutatása szerint az utóbbi 7 évben az RCH csaknem megduplázta a hálózatba vontatójárműveivel visszatáplált energia arányát, és 14 százalékkal a felhasznált zöld energia hányadát.

Az RCH mozdonyai a közlekedésük során 2024-ben a MÁV pályahálózatán több mint 90 millió kWh áramot fogyasztottak, de a felhasznált erőforrás több mint 11 százalékát a fékezési energiájuk hasznosítása révén visszatáplálták a hálózatba. Az elmúlt évben a társaság mozdonyai ezzel a technológiával annyi áramot takarítottak meg, amennyi mintegy 4 ezer család éves átlagos fogyasztásának felel meg. A társaság ezekkel az értékekkel kétszer jobban teljesít, mint a Magyarországon üzemelő valamennyi vasúttársaság. A MÁV legutóbbi kimutatása szerint az RCH szén-dioxid-megtakarítása – az energiahatékony, villamos vontatású mozdonyai közlekedésének köszönhetően – a 9-szerese a Magyarországon közlekedő vasútvállalatok átlagos megtakarításának.

A fenntarthatóság és energiahatékonyság jegyében az RCH arra törekszik, hogy tevékenységeihez eleve kevesebb energiát használjon fel. Ezért a képzési programjában hangsúlyt fektet arra is, hogy a mozdonyvezetői a pályageometria, a lassújelek és más egyéb tényezők figyelembevételével képesek legyenek a közlekedés során látványosan, akár 40 százalékot lefaragni az energiafelvételből.

Az RCH segítséget nyújt a speditőröknek abban, hogy a fuvarjaik vasútra terelésével energiamegtakarítást érjenek el, amit az Energiahatékonysági Kötelezettségi Rendszer (EKR) keretein belül pénzre válthatnak. A dokumentált energiamegtakarítás a piaci helyzet függvényében pénzügyi előnyt hozhat a fuvaroztatóknak, amikor az áru továbbítását a kamionos szállításról átirányítják energiahatékony és környezetkímélő vasúti fuvarozásra. Mivel ezt a modalitásváltást a félpótkocsik vasúti fuvarozására is alkalmazni lehet, az önmagában évente akár 50 ezer kamionnyi forgalomcsökkenést eredményezhet a magyarországi utakon az EKR-nek köszönhetően. Napjainkban, amikor az ESG-törvénynek való megfelelés komoly kihívást jelent, a környezeti terhelés csökkenése piaci és versenyelőnyt, valamint pozitívabb megítélést hozhat az érintett vállalatok számára.

Bár az RCH nem EKR-kötelezett, ez a rendszer arra ösztönzi a vállalatot, hogy a saját energiamegtakarítási potenciáljait is felmérje és energiahatékonyságot célzó projektek révén ki is aknázza azokat.

Ha az RCH által 2024-ben elfuvarozott mennyiséget kamionokkal kellett volna eljuttatni célállomásaikra, az további 187 394 tonna szén-dioxiddal terhelte volna a környezetet. Ekkora mennyiségű üvegházhatású gázt 750 négyzetkilométer nagyságú, vagyis egy Ceglédnyi város teljes területének háromszorosával megegyező méretű, összefüggő tölgyfaerdő lenne képes megkötni.

 

NEMZETKÖZI ÖSSZEFOGÁS AZ EGYESKOCSI-FORGALOM MEGMENTÉSÉÉRT

Megkongatták a vészharangot az egyeskocsi-forgalom felett a Rail4Regions (R4R) projektben részt vevő 9 közép-európai ország – osztrák, német, lengyel, cseh, szlovák, szlovén, horvát, olasz és magyar – minisztériumainak, vasútvállalatainak, regionális fejlesztési ügynökségeinek képviselői, akik tavaly, év végén Budapesten, Ljubljanában, Zsolnán és Krakkóban értékelték a program eddigi eredményeit. Az elvégzett kutatás szerint a térségben folyamatosan csökken az egyes kocsis fuvarozási mód versenyképessége: minden országban rendező pályaudvarokat zárnak be, sorra felszámolják az iparvágányokat, magasak a pályahasználati díjak, és a klímacélok megvalósítását kikényszerítő intézkedések sem elég hatásosak. Spanyolországban, Lengyelországban, Dániában, Olaszországban és Görögországban már meg is szűnt ez a vasúti szolgáltatás. Ezért a lengyel, szlovák és szlovén szakemberek az RCH koordinálásával javaslatokat dolgoztak ki e forgalom megszűnésének megakadályozására, amelyeket az R4R eljuttat az EU közlekedési biztosához is.