NavigátorVilág – Vasúti fuvarozás konferencia

Mérföldkő a Budapest–Esztergom vasútvonal fejlesztésében

Mérföldkő a Budapest–Esztergom vasútvonal fejlesztésében

2018. április 9-étől korszerű, villanyvontatású FLIRT motorvonatokon közlekedhetnek az utasok a teljes 2-es vonalon

A Rákosrendező–Esztergom közötti 2. számú vasútvonal villamosítási és kapcsolódó építési munkálatai 2016 nyarán kezdődtek. A beruházás keretében 51 km hosszan valósul meg a vasútvonal villamosítása, a teljes szakaszon kiépítik a kiegészítő biztosítóberendezéseket, valamint a kapcsolódó építési munkálatokat is elvégzik.

A teljes vonalon befejeződött a felsővezeték kiépítése, és üzembe helyezték az új D55 típusú biztosítóberendezéseket Leányvár, Esztergom-Kertváros és Esztergom állomásokon, ezeknek köszönhetően a teljes vonal alkalmassá válik a villamos vontatásra. Április 9-től a menetrend még nem változik, az eddigivel azonos időpontokban közlekednek majd a vonatok, azonban a dízel járművek helyett többnyire villamos motorvonatok közlekednek. A menetrend változása késő tavasszal várható.

A villamosítási és kapcsolódó építési munkákat magába foglaló beruházás befejezése 2018 őszén várható. A felsővezeték építésén túl már befejeződtek Istvántelek alállomás bővítési munkái, átépült Angyalföld állomás vágányhálózata, elkészült Angyalföld–Újpest között a második vágány és a Rákosrendező–Angyalföld közötti vágány építése is. Tavaly december óta használhatják az utasok a Béke úti aluljárót, ami könnyebb átszállási lehetőséget teremtett a vonat és a 12-es, 14-es villamosok között, hozzájárulva így az agglomeráció és a IV. és XIII. kerület kapcsolatának fejlesztéséhez.

Dorogon megépült a második vágány, a beruházás befejezéséig a vontatási alállomás, valamint az autóbusz-forduló és hozzátartozó megközelítő utak építési munkáival is elkészül a kivitelező.

A vonal korszerűsítésével egyidejűleg Esztergom állomás is átépült. Még zajlik a buszforduló és hozzátartozó megközelítő utak, a Baross utca és az állomási előtér átépítése, továbbá két új körforgalom is elkészül a következő hónapokban.

A kiegészítő biztosítóberendezési munkálatok külön projekt keretében, de a villamosítással összhangban valósulnak meg. Leányvár, Esztergom-Kertváros és Esztergom állomások új D55 típusú biztosítóberendezésének telepítését és üzembehelyezését követően az angyalföldi és a dorogi biztosítóberendezés telepítése is megkezdődik, ezeket a tervek szerint 2019 januárjában helyezik üzembe. Várhatóan jövő tavasszal telepítik majd az utastájékoztatási berendezéseket, ezzel fejeződik be teljesen a 2. számú vasútvonal korszerűsítése.