NavigátorVilág – Vasúti fuvarozás online konferencia

Elindultak Kínába az első magyar árukkal rakott konténervonatok

Az „Egy övezet, egy út” miniszterelnöki csúcstalálkozó alkalmából a budapesti Rail Cargo Terminal – BILK-ről útnak indult az első két, közép-európai árukkal megrakott konténervonat Kínába. A XiangOuExpress 45 konténerben többek között hazai élelmiszert, háztartási kisgépeket, autóipari alkatrészeket visz transzkontinentális útvonalon Hunan tartomány Csangsa városába, Kínába. Ezzel egyidőben a COSCO konténervonat hasonló összetételű és mennyiségű áruval a görög Pireusz kikötőjébe indult, ahonnan a konténereket hajóval viszik tovább Kínába.

Az esemény jelentőségét méltatva dr. Mosóczi László, közlekedésért felelős helyettes államtitkár beszédében rámutatott: a konténervonatok útnak indításával egy újabb felívelő szakasz veszi tehát kezdetét a Közép-Európa és Távol-Kelet közötti kereskedelmi, logisztikai kapcsolatokban. A magyar-kínai kereskedelmi kapcsolatokról szólva elmondta, hogy a hazai kivitel tavaly megközelítette a 2,25 milliárd dollárt, a 2016-os teljesítmény minden idők legjobb adatának számít. Az élelmiszerexport 2015-höz képest több mint másfélszeresére nőtt. Az idei első nyolc hónap adatai szerint 2017 újabb, több területen ismét kétszámjegyű bővülést hozhat.

A most útnak induló két transzkontinentális konténervonat és későbbi követői magyar és más közép-európai gyártók, mezőgazdasági termelők produktumait viszik el Kínába.

Az eseményen felszólalt Xu Xiagping, Hunan tartomány Kereskedelmi Hivatalának főigazgatója. Emlékeztetett arra, hogy mindössze félévvel ezelőtt indult útjára Csangsa városából Európa irányába a rendszeres vasúti árufuvarozás, a mai napon pedig visszafelé is megkezdődött a termékek szállítása. A XiangOuExpress indítása nagyon fontos lépés és jelentős hozzájárulás a Selyemút által érintett országok hatékony összekötése, a gazdasági kapcsolatok fejlődése szempontjából. Hangsúlyozta, hogy a fordított irányú fuvarozás megkezdése erősíti Hunan tartomány és Magyarország kapcsolatait is. A főigazgató végezetük elmondta, hogy a szakemberek jelenleg azon dolgoznak, miként lehet javítani a vasúti fuvarozás minőségét ezen az útvonalon Kína gazdasági együttműködését közép-kelet-európai országaival.

Drs. Erik Regter, a Rail Cargo Austria igazgatósági tagja a transzkontinentális útvonalon Csangsába induló vonatról szólva elmondta, hogy annak sikere megerősíti abban a meggyőződésében, hogy a cégcsoport jó úton jár. Fontos, hogy utakat építsünk egymás gazdaságának jobb, gyorsabb megközelítése érdekében. Emlékeztetett arra, hogy nemrég Kínában arról tárgyalt hét, az útvonal által érintett vasúttársasággal, hogy milyen módon lehet lerövidíteni a szállítási időt. A pireuszi útvonallal kapcsolatban kitért arra, hogy évekig tartó előkészületek után gyümölcsöző együttműködés alakult ki a COSCO vállalattal, amelynek eredményeként jó eredmények születtek.