Személyszállítási szegmensben a Waberer’s – interjú Németh Tamással, a Pannon-Busz-Rent társügyvezetőjével

Személyszállítási szegmensben a Waberer’s – interjú Németh Tamással, a Pannon-Busz-Rent társügyvezetőjével

A Waberer’s több évvel ezelőtt célul tűzte ki, hogy a közúti portfólió bővítése érdekében szándékában áll megjelenni az autóbuszos személyszállítás piacán, kihasználva a területi szinergiák lehetőségét, hiszen a cégcsoport jelentős, már kiaknázott jármű-üzemeltetési tapasztalata átültethető az autóbuszos feladatokra, ezáltal növelve a hatékonyságot. A másik oldalon a Pannon-Busz-Rent Kft. megbízói állománya már meghaladta a klasszikus magánszektori működési modellt, ezért a további fejlődéshez elengedhetetlenné vált egy nagyvállalati szemlélet és struktúra beépítése. A megfogalmazott közös érdekek összehangolása során jött létre az akvizíció május végén, és vált a buszos cég 51 százalékos tulajdonosává a Waberer’s.

– Hova pozicionálja magát a Pannon-Busz-Rent jelenleg a hazai piacon?

– A piac a megrendelési állomány miatt a vezető személyszállító társaságok közé sorolja a Pannon-Busz-Rentet. Jelenleg 170 autóbuszt üzemeltetünk, és további 50–70 jármű biztosít személyszállítási feladatot alvállalkozásban. A munkavállalói állományunk a saját, kölcsönzött és megbízási állománnyal együtt 180–190 fő. Célunk és elköteleződésünk, hogy piacvezető szerepet tudjunk a társaság részére biztosítani.

– Mi a legfontosabb sajátosságuk és versenyelőnyük?

– Az egyedi módszertanunk alapján a szükséges és elégséges minimumon tartjuk a személyszállítási költséget a megrendelőink részére. Ezzel biztosítjuk a termelési hatékonyságukat, a fenntartható gazdálkodást és az exporterőt. Próbálunk ezen a piacon is innovatív és zöld szolgáltatásokat kínálni.

– Hogyan teljesítenek idén az egyes üzletágaik?

– Portfóliónk dolgozói és menetrend szerinti járatok üzemeltetéséből, vonat- és hévpótlási, valamint különjárati személyszállításból áll. Idén a miniszteri rendelet hatására egyértelműen a MÁV szolgáltatási biztonságának támogatása érdekében történt személyszállítási modell adta a legtöbb megbízást a társaságunk részére. Mindezek mellett a megszokott partnerek stabil és gazdaságos kiszolgálásának folyamatossága is biztosított volt.

– Milyen szinergialehetőséget nyújt számukra a tulajdonosváltás?

– Kihasználva a Waberer’s méretéből és nagyvállalati működéséből eredő előnyöket mind a beszerzések (üzemanyag, alkatrész, eszközök), a finanszírozás, az üzemeltetés területén, mind a megbízói kapcsolatok terén igyekszünk a folyamatos hatékonyságnövelésre úgy, hogy szem előtt tartjuk a szolgáltatásunk színvonalának emelését, és aktív szerepet vállalunk a társadalmi felelősségvállalás kapcsán is. A közös munka során kiemelt szerepet kap – és ebben rengeteg segítséget ad a Waberer’s – az ESG-irányelvek érvényesülése.

– Mi a legfőbb kihívásuk jelenleg?

– Az autóbusz-vezetői életpályamodell kialakítása és felismertetése a munkavállalók körében, hogy valódi alternatívaként tudjanak a szakmában bízni. Szeretnénk stabil, kiszámítható munkahelyet biztosítani azok számára, akik ebben az iparágban képzelik el a jövőjüket. A gyorsan változó működési környezetben hisszük, hogy azok a vállalkozások tudnak fejlődni és sikeresek maradni, amelyek megőrizve az értékeiket képesek a változásra, és innovatív megoldásokkal tudnak reagálni az olyan kihívásokra, mint a szakképzett munkaerő hiánya, az emelkedő költségek és a bizonytalan gazdasági környezet.

– Hogyan lesznek úrrá ezeken?

– Célunk a képzések és oktatások bővítése, amely külön kitér a személyszállítási palettán megtalálható (helyi, helyközi, dolgozói, belföldi különjárati és nemzetközi) személyszállítási munkafeladatok előnyeinek és sajátosságainak megismertetésére, hogy a munkavállaló megfelelő döntéstámogatásban részesüljön és a választása stabil jövőképet biztosítson számára. Hisszük, hogy a folyamatos megújulás és innováció lehet a kulcsa a sikernek, és valljuk, hogy egy vállalat tartósan akkor lehet sikeres, ha a legfőbb értékére – a munkavállalóira – különös hangsúlyt fektet.

– Mik a rövid távú fejlesztési terveik, közösen a Waberer’s-szel?

– Az idei terveink között szerepel, hogy áttekintsük a működési folyamatainkat és megtaláljuk azokat a szinergialehetőségeket, amelyek kölcsönös előnyökkel járnak mind a Waberer’s, mind a Pannon-Busz-Rent részére. Fel kell mérni, mik azok a folyamatok, amelyek átültethetőek egy nagyvállalatból egy közepes cégbe úgy, hogy a társaság ne veszítse el a méretéből adódó rugalmasságát. Célunk, hogy aktív szereplői legyünk a személyszállítási piacnak, fejlődjünk és hogy a lehető legszélesebb körben ismertessük meg azon technológiánkat, amelyekkel az eddigieknél hatékonyabb és versenyképesebb szolgáltatást tudunk kínálni a piacon. Kiemelt célunk, hogy az akvizíció során a Waberer’s Csoportba integrálódó társaság munkavállalói ne érezzék magukat „kívülállónak”, hanem egy közös sikerekért tenni akaró és tudó aktív csapat tagjai legyenek.

– Milyen távlatban kívánnak piacvezetővé válni?

– Közép- és hosszú távú – 5–10 éves – célkitűzésünk, hogy a belföldi személyszállítási területen a magánszektorban piacvezető szerepet töltsünk be. A hosszú távú elképzeléseink egyik eleme, hogy a belföldi piacon túl a környező országokban is szerepet vállalunk a személyszállítás területén is.

 

NÉVJEGY

Németh Tamás a Széchenyi István Egyetemen szerzett közlekedésmérnöki diplomát, majd ezután MBA-oklevelet. A tanulmányait követően a Vértes Volán Zrt.-nél helyezkedett el, és itt dolgozott csaknem 26 évet. A személyszállítás területén kezdte a pályáját, majd gyakorlatilag a lehetséges ranglétrákat megjárva lett 2010-ben a társaság vezérigazgatója, és segítette a Volán-társaságok integrációját a közlekedési központokba, majd kinevezték a Középnyugat-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. vezérigazgatójának. 2019-ben a közlekedési központok integrálódtak a Volánbusz Zrt. országos közlekedési cégbe, ahol a szakember stratégiai igazgatói és általános vezérigazgatói feladatokat látott el. Saját megfogalmazásában egy sikeres és hosszú szakmai pályát zárt le azzal, hogy a Volántól a Waberer’s Csoporthoz igazolt. Amikor hallotta, hogy a Waberer’s a közúti személyszállítás területen szeretne fejleszteni, örömmel csatlakozott a céghez, amelynek értékeivel és stratégiájával tudott azonosulni. Jelenleg a Waberer’s Csoport delegáltjaként a Pannon-Busz-Rentben társügyvezetői feladatokat lát el.

 

CÉGNÉVJEGY

A Pannon Busz-Rent Bt. 2002-ben alakult, 2007-ben társasági formát váltva kft.-ként működik, amelyet Kölbl Zoltán alapított. Az akkori személyszállítási piacot jellemzően a turizmusra épített utazási irodákat kiszolgáló társaságok képezték jellemzően nagy autóbuszok üzemeltetésével. A társaság célja az volt, hogy kínáljon alternatív és költséghatékonyabb személyszállítási lehetőséget a kisebb csoportok részére mini- és midibuszokkal. 2002–2004 között alvállalkozóként megjelentek a gyártó- és termelőipar vidéki munkavállalóinak utaztatásában. A 2000-es évek közepén a vállalat rendelkezett a legtöbb modern midibusszal a Dunántúlon, így egyre több sport-, kulturális és oktatási intézménynek tudtak utazási lehetőséget biztosítani a nagybuszokhoz képest kedvezőbb feltételekkel. 2005-ben az akkori telekommunikációs készüléket gyártó finn cég megbízta a céget fővállalkozóként a gyár ütemezett dolgozószállításának ellátására (akkoriban volt, hogy a 7500 fős gyár 3400 dolgozójának napi utaztatását kezelték). Ezt a szolgáltatásukat a többéves gyakorlati tapasztalást követően igyekeztek értékesíteni több gyártóüzem részére. A munkaerő-toborzás és -megtartás érdekében mind többen ismerték fel ennek fontosságát, így folyamatos értékesítés és megbízói ajánlás útján egyre több gyárat szolgálnak ki évről évre, mára ez a tevékenység a főprofiljukká is vált. Ezenkívül 2014-től a társaság az Alba Volán Zrt. közforgalmú, menetrend szerinti járatot vivő alvállalkozó partnere lett Fejér vármegyében.