AkkuLog

Repüléstájékoztatókat toboroz a HungaroControl – interjú Szépvölgyi-Perger Viktóriával, a társaság HR- és toborzási specialistájával

Repüléstájékoztatókat toboroz a HungaroControl – interjú Szépvölgyi-Perger Viktóriával, a társaság HR- és toborzási specialistájával

A nyugdíjba vonuló kollégák pótlása és az egyre növekvő kisgépes forgalom miatt repüléstájékoztató munkatársak toborzásába kezdett a magyar légi navigációs szolgálat. Szeptember végéig közel 54 ezer kisgépes repülést kezelt a HungaroControl, míg a 2021-es évben összesen 56 ezret. Az eddigi legmagasabb repülőgépszám 65 ezer, melyet még a pandémia előtti évben, 2019-ben regisztráltak, de könnyen lehet, hogy az idén megdől ez a rekord. A munkaerő-toborzás részleteibe Szépvölgyi-Perger Viktória, a társaság HR- és toborzási specialistája avatja be olvasóinkat.

– Mivel foglalkoznak a repüléstájékoztatók?

– A repüléstájékoztatók Magyarország teljes légterében, a földtől számított körülbelül 2700 méteres magasságig, tehát a nem ellenőrzött légtérben nyújtanak forgalmi tájékoztatást a kisgépes pilótáknak a nap 24 órájában. A sport- és magánrepülőgépes (kisgépes) forgalom tájékoztatása kiterjed a légiforgalmi és időjárási viszonyokra, az esetlegesen lezárt légterekre, amelyeket jellemzően ejtőernyős ugrás vagy drónreptetés miatt, illetve katonai célból különítenek el. A repüléstájékoztatók a kisgépek repüléseit támogatják, legyen szó akár oktató- vagy sétarepülőről, mentő- vagy rendőrségi helikopterről. A repüléstájékoztatók is radarképernyők előtt dolgoznak a HungaroControl székházában található irányítóteremben, és az irányítókhoz hasonlóan minden repülőgép mozgását látják az általuk figyelt légtérben.

– Ahogyan a légiforgalmi irányítóké, úgy a repüléstájékoztatóké is egy felelősségteljes hivatás. Miben áll az ő felelősségük?

– A repüléstájékoztatóink akkor biztosítanak forgalmi tájékoztatást a kisgépes pilóták számára, ha azok bejelentkeznek a frekvencián. Ilyenkor a rendelkezésükre álló minden információt átadnak egy-egy konkrét repüléssel kapcsolatban a pilóták számára. Ezen információk jellemzően a lezárt légterekkel és az időjárással kapcsolatosak.

– Mit érdemes tudni a jelenleg is zajló repüléstájékoztató toborzási kampányról?

– 2023 őszén indul a következő egyéves képzés, várhatóan nyolc fővel, de a toborzás és a kiválasztás már most kezdetét vette. Azoknak a jelentkezését várjuk, akik betöltötték a 18. életévüket, rendelkeznek érettségivel és középfokú angol nyelvvizsgával. A négylépcsős kiválasztási folyamat során azokat a képességeket és személyiségjegyeket vizsgáljuk, amelyek előrevetíthetik azt, hogy a jelentkező sikeresen elvégzi a repüléstájékoztató képzést. Első lépésben a kognitív képességeket mérő, angol nyelvű FEAST I teszt (First European Air Traffic Controller Test) vár az aspiránsokra. E teszttel a többi között olyan készségeket mérünk, mint a memória, döntéshozatal, jobb-balkéz meghatározás. Ezt a tesztet az európai légi forgalom tervezésével és koordinálásával megbízott brüsszeli székhelyű szervezet, a Eurocontrol (European Organisation for the Safety of Air Navigation) dolgozta ki. Ha valaki sikeresen vette az akadályt, a tesztet követően egy személyes beszélgetésen, majd repülőorvosi vizsgálaton, pszichológiai teszten és végül egy csoportos kiválasztási napon kell részt vennie. Fontos tudni, hogy az eredményes felvételi feltétele, hogy a jelentkező minden egyes kiválasztási lépcsőt sikeresen teljesítsen. Nyár elején a repüléstájékoztató oktatókkal együtt hozzuk meg a döntést arra vonatkozóan, hogy ki az a nyolc fő, aki elkezdheti az ősszel induló képzést.

– Az elméleti és a gyakorlati rész ugyanakkora súllyal szerepel a képzésben?

– Széles körű elméleti ismereteket is elsajátítanak a résztvevők, de jellemzően gyakorlatorientált a képzés, amelynek a leghangsúlyosabb része a szimulátor, ahol a különböző forgalmi helyzeteket gyakorolják. Elsajátítják a légterekkel kapcsolatos ismereteket, a repülési szaknyelvet, az ún. fóniát, a radarképernyő kezelését, megtanulnak egymással kommunikálni és együttműködni. Miután a hallgatók sikeresen teljesítették a szimulátoros szakaszt, átkerülnek az irányítóterembe, ahol már az éles munkában vesznek részt, oktató felügyelete mellett. A képzés a hallgatók számára ingyenes, munka- és tanulmányi szerződést köt velük a HungaroControl, amely alapján a tanulmányaik megkezdésétől alapfizetést is kapnak.

– Előfordulhat, hogy a repüléstájékoztatóknak és a légiforgalmi irányítóknak össze kell hangolniuk a munkájukat?

– A távolkörzet jellemzően nem szokott együtt dolgozni a repüléstájékoztatókkal, ők az úgynevezett magas légtérben, a Magyarország felett átrepülő forgalmat kezelik. A közelkörzeti légiforgalmi irányítóknak és a repüléstájékoztatóknak azonban alkalmanként együtt kell működniük. Előfordulhat például, hogy egy kisgép magasságmérő berendezése rosszul kalibrált, így besodródik a budapesti közelkörzeti légtérbe. Az ilyen helyzetekre egyébként a kollégáink maximálisan fel vannak készülve, ahogyan arra is, hogy közösen kell elhárítaniuk egy esetleges veszélyhelyzet kialakulásának a lehetőségét.

– Hol és meddig lehet jelentkezni a repüléstájékoztató képzésre?

– Az érdeklődők a HungaroControl karrieroldalán (karrier.hungarocontrol.hu) adhatják le jelentkezésüket 2023. január 31-ig. Honlapunkon további információk is találhatók a jelentkezési feltételekről, a kiválasztási folyamatról, illetve magáról a képzésről is. Amennyiben valakiben olyan kérdés merülne fel, amelyre egyik fórumon sem találja a választ, bátran írjon nekünk a karrier@hungarocontrol.hu e-mail címre.

 

Dékány Zsolt