Cargo on the Danube Conference

Átszervezés, stabilizáció, növekedés – interjú Demény Árpáddal, az Aeroplex Közép-Európai Kft. ügyvezető igazgatójával

Átszervezés, stabilizáció, növekedés – interjú Demény Árpáddal, az Aeroplex Közép-Európai Kft. ügyvezető igazgatójával

A címben foglalt három szó az alapításának 30. évfordulóját ünneplő, állami tulajdonú Aeroplex Közép-Európai Légijármű Javító Műszaki Központ Kft. utóbbi 6 évének tömör összefoglalása. Mindebből egy sikersztori képe rajzolódik ki, amelynek megkoronázása a vadonatúj karbantartóhangár március eleji átadása. A csapatmunkára építő sikerkováccsal, Demény Árpád ügyvezető igazgatóval beszélgettünk.

– Az utóbbi két évre a világjárvány erősen rányomta a bélyegét. A 2020-as hatásokról már nyilatkozott lapunknak, de vajon 2021-ben mennyire befolyásolta az Aeroplex működését a pandémia?

– Tavaly, hasonlóan a megelőző évhez, a vártnál jobb eredményt ért el a társaság. Megháromszoroztuk a tervezett operatív üzemi eredményünket, amihez a tulajdonos – 2021. júniusig a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt., azóta a Nemzeti Védelmi Ipari Innovációs Zrt. –, a menedzsment és a kollégák egyaránt hozzájárultak. Mindenki tette a dolgát, sokszor erőn felül, hiszen a járvány alaposan próbára tette a légi közlekedési iparág összes szereplőjét. Rengeteg, korábban nem tapasztalt kihívással találkoztunk mi is, amelyekre meg kellett találnunk az adekvát válaszokat. A közös megoldáskeresés, a megfeszített munka gyümölcsöt termett, és a még oly nehéz körülmények ellenére is sikerült növekedési pályán tartani a céget.

– Az egyes szakterületek hogyan teljesítettek a nehezített pályán?

– Sikereink titka a több lábon állás, amire az elmúlt évtized közepétől már tudatosan törekszünk, felismerve az ebben rejlő hatalmas fejlődési potenciált. A világjárvány eleinte félelmetesnek tűnt, nem lehetett tudni, hogy a hatásai mennyire mélyen gyűrűznek be az iparág egyes szegmenseibe, mennyire „ütik meg” például a repülőgép-karbantartással és -javítással foglalkozó vállalkozásokat. Itt mutatkozott meg az üzleti stratégiánk eredményessége, mert a pandémia következményeit kivédeni kevésbé tudó szakterületeink relatív mélyrepülését ellensúlyozni tudta az egyéb területeken bekövetkezett teljesítménynövekedés. A jól teljesítő üzletágak között említhetném például a tavaly igen komoly bevételt generáló áruszállító repülőgép karbantartást, a konzorciumi partnerünkkel közösen végzett helikopter-karbantartást – biztosítva az Országos Mentőszolgálat légimentő-flottájának folyamatos üzemképességét –, vagy a General Electric számára történő hajtóműalkatrész-javítási üzletágunk munkáját. Felújítottuk a kerék- és fékagyjavító műhelyünket, egy félautomata gépsor munkába állításával többszörösére növelve kapacitásunkat, és jelentősen javítva e szolgáltatások versenyképességét. Változatlanul kiváló a szakmai együttműködésünk a Magyar Honvédséggel, közreműködünk a kecskeméti bázisú Airbus A319-es szállítógépek műszaki javítási és karbantartási feladatainak ellátásában, illetve mi képezzük a repülőgépek üzemben tartásával foglalkozó műszaki szakembereket.

– Hol van hiányérzete?

– Főleg a tavalyi év első felében még korlátozott számban repültek az utasszállító gépek, ezért a forgalmi és a berendezés-karbantartás üzletág kisebb kapacitással működött, az ott dolgozó kollégáinknak átmenetileg más területeken biztosítottunk munkát. Ugyanakkor sikerrel vettük át a Wizz Air budapesti és debreceni forgalmi karbantartási feladatait, amelyet egy dedikált csapat végez. Emellett tárgyalásokat folytatunk két külföldi repülőtér képviselőivel, hogy miként tudnánk bekapcsolódni az ottani forgalmi és repülőgép-karbantartási szakterület munkájába. A berendezés-karbantartási üzletág gyengébb első félévi teljesítményét a nyártól fokozatosan megszűnő utazási korlátozásoknak köszönhetően meginduló utasforgalom számottevő mértékben javította.

– A néhány héttel ezelőtti hangárátadást nevezhetjük a 2016-ban kezdődött reorganizációs program megkoronázásának?

– Valóban, óriási mérföldkő az Aeroplex életében a múlt hónap elején ünnepélyes keretek között átadott, több mint 10 milliárd forintos beruházással elkészült vadonatúj hangár. Az összesen 8200 négyzetméter alapterületű impozáns létesítményben széles törzsű repülőgépeket is szervizelhetünk. Ennek jelentősége messze túlmutat az Aeroplexen, mert a hangárbővítéssel nemcsak a cégünk, de a hazai repülőgépipar előtt is egy új piaci szegmens nyílt meg. Duplájára nőhet a javítási- és karbantartásihangár-kapacitásunk, és még több kollégánknak tudunk lehetőséget biztosítani a szakmai fejlődésükhöz, tudásuk bővítéséhez, megteremtve az Aeroplex stabil működésének és növekedésének feltételeit. Azzal, hogy immár széles törzsű gépek karbantartását is vállalhatjuk, még több megrendelést kaphatunk a nemzetközi légi áruszállító cégektől, amelyek jellemzően ezeket a típusokat használják, vagyis megnyílt az út újabb piacok meghódítása előtt is.

– Tud már konkrétumot mondani, hogy mikor érkezik az első széles törzsű típus hangárszintű javításra vagy karbantartásra?

– A DHL-lel kötött szerződés értelmében mi szervizeljük a cargocég A300-as teherszállítóit, így akár már áprilisban megérkezhet az első széles törzsű repülőgép az új hangárba. Az utasszállítók közül pedig egy A330-as karbantartása jelenti majd az első feladatot, amire várhatóan az év második felében kerülhet sor. Természetesen a jövőben más típusokkal is szeretnénk bővíteni a nálunk javított gépek palettáját, talán a Boeing B777-ese lehet a következő a sorban.

– A kapacitásbővítést és az új piaci lehetőségeket képes követni a társaság a humánerőforrás oldaláról?

– Mivel a hangárbővítés már évek óta napirenden volt, olyan humánerőforrás-programot indítottunk 2020-ban, amely a növekvő kapacitáshoz igazítja a dolgozói állomány nagyságát. Az elmúlt két évben több mint 300 új munkatársat vettünk fel, így 2021 végére a vállalat létszáma megközelítette a 700 főt. Az új hangár átadásával idén további 200 repülő műszaki szakember és a kiszolgáló munkakörökben dolgozó kolléga csatlakozhat hozzánk, akiknek a szakmai oktatása, továbbképzése az idei év egyik nagyon komoly kihívása. Emellett folytatjuk a fejlesztéseinket a pénzügy, az informatika, a logisztika, a HR és a képzés területén. Állami tulajdonú vállalatként fontos feladatunk, hogy mindent megtegyünk a magyar légiipar fejlődése érdekében, miközben arra is figyelnünk kell, hogy a tulajdonos elvárásainak megfelelően a következő években is biztosítsuk az Aeroplex nyereséges működését, tovább erősítve a cég jó hírét a nemzetközi piacokon is. A NavigátorVilág hasábjain keresztül is szeretném megköszönni minden kollégám megfeszített és néha erőn felüli munkáját, amivel az elmúlt évek eredményességi trendjeit folytatni tudtuk.

 

Dékány Zsolt