A magyar teherautó-piac új bajnoka – interjú Fáczán Gergellyel, a Volvo Hungária Kft. kereskedelmi igazgatójával

A magyar teherautó-piac új bajnoka – interjú Fáczán Gergellyel, a Volvo Hungária Kft. kereskedelmi igazgatójával

Mozgalmas időszakon van túl a göteborgi teherautó-gyártó hazai képviselete, a Volvo Hungária Kft., amely immáron teljesen új és korszerű telephelyen szolgálja ki ügyfeleit. A hazai képviselet egyik első emberével a magyar nehézkategóriás teherautó-piac trendjeiről, a Volvo Trucks trónfosztásáról és az idei évben várható újdonságokról beszélgettünk.

– Minek köszönhető, hogy a Volvo Trucks tavaly piacvezető lett a 16 tonna feletti kategóriában?

– Ez elég összetett kérdés. Nagyon vártuk már, hogy ez bekövetkezzen; 2023-ban csak egy hajszálon múlott számunkra az I. hely kérdése. 2024-ben végre sikerült ezt megugrani, de nemcsak erre vagyunk büszkék, hanem arra is, hogy nagyon nagy előnnyel, 185 járművel végeztünk az élen az utánunk következő versenytársunk előtt. Hogy minek köszönhető a siker? Őszintén mondom, hogy nem lehet egy dolgot kiemelni, itt komplett eredményről van szó. Ma már nem elég a sikerhez egy jó autó. Jó autót sokan gyártanak, de ma, amikor az ügyfelek ennyire feszített piaci helyzetben vannak, és csökkent eredménnyel kell a fuvarfeladataikat végezniük, akkor szerintem sok apró dolog összessége teszi ki azt, hogy végül milyen márka mellett döntenek. Fontos, hogy jó legyen a termék, ez nem kérdés. Lényeges emellett a megbízhatóság, illetve hogy a gépjárművezető hajlandó legyen beleülni, mert az ő véleménye sokat számít. Ugyancsak fontos szempont, hogy jó legyen a szervizháttér, sőt maga a szervizszolgáltatás. Sokan keresik emellett a telematikai rendszereket és a kedvező finanszírozási szolgáltatásokat. Mindezeken felül talán az egyik legfontosabb tényező a teherautó másodlagos piaca. A Volvo az egyik legdrágább termék a piacon, mi ennek ellenére tudtunk nyerni. Az ügyfelek nem önmagában az eladási árát nézték, hanem az előbb felsorolt összes tényezőt együttesen. Mindez számomra azt bizonyítja, hogy sikerült átadnunk azt az üzenetet, hogy a drágább az olcsóbb. Ez fontos gondolat, főleg akkor, amikor a fuvarpiacon most nagyon kiélezett a verseny, ami két-három évvel ezelőtt még nem volt jellemző.

– Akadtak tavaly nagyobb flottaátadások, amelyek hozzájárulhattak a sikerhez?

– Nagyon jó a kérdés. Magyarország egy igazi flottaország. Mi Európában is egyedülállóak vagyunk, viszonylag kevés az az ország, ahol ennyire dominálnak a flották. Éppen ezért blamázs lenne azt mondani, hogy mindez kisflottás ügyfelekből jött össze. A valóság az, hogy valójában a nagy flottákkal rendelkező vállalatok beszerzései hajtják a piacot. Az ilyen jellegű beszerzések elérik a teljes piac kétharmadát. Tapasztalataim szerint mostanában az a trend érvényesül, hogy a kis ügyfelek abban látják a biztonságot, hogy hagyják öregedni kicsit a járműveiket, a flottaüzemeltetők pedig a világjárvány alatt megtapasztalták, hogy nem szabad teret engedni az átlagéletkor növekedésének. A mennyiség terén elmondható, hogy akadtak százas nagyságrendű, de 20–30 tételes megrendelések is. Mi úgy látjuk, hogy a flották aránya ebben az évben is dominálni fog.

– Mennyit tett hozzá az eredményhez a Volvo Aero termékcsalád, amely tavaly tavasszal érkezett meg Magyarországra?

– Biztos vagyok benne, hogy hozzájárult. Januárban mutattuk be globális szinten, és februártól vettünk fel rá megrendeléseket. Azért azt tudni kell, hogy mivel májustól gyártottuk ezt a terméket, akik rendeltek belőle, azok hittek nekünk. Akik pedig később, nyáron rendelték, azok minden bizonnyal hittek a piaci információknak. Nagyon magas lett az Aero penetrációja, mert az összesen értékesített járműveink mintegy 70–80 százaléka ebből a modellcsaládból került ki a megjelenését követő időszakban, tehát májustól kezdve. Ez mindenképpen jó hír ránk nézve. Az Aerónak kettős előnye van. Egyfelől szeretik az emberek, hogyha szép az autó, érzelmi döntés is van egy ilyen teherautó beszerzése mögött. Másfelől pedig elmondható, hogy bár a marketingesek néha szeretnek túlígérni, az Aero esetében inkább alulígértünk. Mit értek ez alatt? Mi eredetileg 5 százalékos üzemanyag-megtakarítást ígértünk, a piac viszont 6–7 százalékos fogyasztás-csökkenést igazol vissza, attól függően, hogy milyen felhasználásról van szó. És a jó hír is terjed, nemcsak a rossz.

– Ez a visszaigazolás pusztán a tulajdonosok tapasztalataiból jön, vagy esetleg telematikai rendszerekben is látják?

– Nyilván ezt mi is látjuk, de csak akkor, ha egy ügyfél ilyen jellegű szolgáltatást kér, például amikor sofőrtréningre tart igényt. Hála az égnek szóbeli visszajelzésekből sincs hiány, amelyek általában egy-két hónappal egy-egy jármű átadása után érkeznek. Az is jó hír, amikor egy Volvóval nem rendelkező ügyfél felhív minket, mert azt hallja, hogy nagyon jó a termék, ezért ajánlatot kér. Az a legjobb, amikor nem tőlünk hall valaki kedvező tulajdonságot, hanem mástól. Az Aero mellett a Turbo Compound és az I-See-vel kiegészített hajtáslánc is hozzájárult a sikerhez véleményem szerint. De nemcsak erre vagyunk büszkék, hanem arra is, hogy a Volvo Csoporton belül is látták, hogy a vállalat törekvéseinek megfelelően végezzük a munkánkat: Magyarországnak ítélték régión belül a Truck Sales Market of the Year díjat. Ennek az elismerésnek a megszerzéséhez nem elég pusztán elérni az I. helyet, hanem nézték többek között az eladott járművek felszereltségét és a VECTO-értéket is.

– A márka európai szinten hogyan teljesített? Volt olyan ország, ahol szintén sikerült meglepetésszerű eredményt elérni?

– Nagyon jól ráérzett erre a kérdésre, mert a Volvo Trucks piaci részesedése Európában általánosan nőtt. Ez szinte minden országra elmondható. Sőt, a vállalat történetében először tavaly megszerezte az I. helyet Európában a 16 tonna feletti teherautók szegmensében.

– Mennyire folytatható idén ez a siker? Megőrizhető-e az elsőség legalább a magyar piacon?

– Ez a célunk, dolgozunk érte. Ebben az évben is jól indultunk, és erős a folytatás. Mi most azt látjuk, hogy júniusig tele van a gyártástervünk. Az is biztató jel szerintem, hogy a megrendelésállományunk januárban 30 százalékkal nagyobb volt, mint a tavalyi év hasonló időszakában, nemcsak itthon, hanem Európában is. Az összképhez azért hozzátartozik, hogy a 2023-as év abszolút csúcs volt a magyar piacon az 5841 da-rabszámmal. Azt gondolom, hogy ha 15 éves intervallumban gondolkozunk, akkor Magyarországon 4600-as forgalomba helyezés számít átlagosnak a 16 tonna feletti kategóriában. Ehhez képest tavaly 4920 új teherautót adtak el ebben a kategóriában, ami tehát még így is átlag feletti. Így bár volt csökkenés tavaly a 2023-as évhez képest, mégsem akkora, mint amekkorára számítottunk. Ezt a visszaesést ráadásul mi részben tudtuk kompenzálni azáltal, hogy nőtt a piaci részesedésünk.

– Az elmúlt év viszont biztosan nem az alternatív hajtású teherautóké volt.

– Európai szinten is elmondható, hogy az elektromos teherautók növekedési volumene megtorpant, de azért nem esett vissza. Mi ezt annak tudjuk be, hogy a közúti fuvarozók haszna lényegében eltűnt, ezért amíg nem lesz újra nyereséges ez az iparág, addig erős növekedéssel nem számolunk. A legtöbb gazdasági szereplőnek csökkentek a gazdasági eredményei. Éppen ezért a mi ügyfeleink megbízói is jobban odafigyelnek a költségekre. Míg régebben könnyebben mondtak igent egy alternatív hajtású fuvareszköz megfinanszírozására azáltal, hogy arra magasabb fuvardíjat fizettek, addig tavaly ez nem annyira volt jellemző a takarékoskodás és a költségmegtakarítás miatt.

– Idén milyen fejlesztések, újdonságok várhatók?

– Azt gondolom, hogy ma annyira kiélezett a verseny, hogy egy gyártó nem teheti meg, hogy ne készüljön újdonságokkal. Ennek az egyik oka az, hogy a németek gyakorlatilag évente szigorítják a szén-dioxid-kibocsátásra alapuló útdíjtételeket. Éppen ezért minden kategóriában szükség van olyan megoldásra, amely képes javítani a meglévő VECTO-értékeket. Az év második felében tehát mindenképpen lesznek finomítások a dízel hajtásláncon. Emellett ősszel fogjuk bemutatni az új elektromos hajtásrendszerünket is, amely jövő év elejétől kerül gyártásba. Ez tulajdonképpen a második generációs zéró-emissziós hajtáslánc, amely 500–600 kilométeres hatótávra lesz képes. Nemcsak az eddigieknél nagyobb akkumulátorcsomagról van szó, hanem egy teljesen új hajtásláncról, amelynél minden a hátsó tengelybe van integrálva, ideértve a hajtómotorokat és a sebességváltót is.

– Idehaza milyen rendezvényeken találkozhatnak az olvasók a Volvo Trucks legújabb gyártmányaival? Milyen aktivitásai lesznek a cégnek?

– Tervezünk egy Hungarocamion tematikájú nosztalgiatalálkozót, ahol a hungarocamionos Aero modelleket és a nemrég bemutatott Rába nyerges vontatót vonultatjuk fel. Mellettük a 2 veterán Volvo FH is megtekinthető lesz természetesen. Nagy valószínűséggel a hajdúszoboszlói kamionos találkozón is részt fogunk venni. Ősszel pedig az új elektromos hajtáslánc bevezetésével kapcsolatban egészen biztosan lesz valamilyen beharangozó programunk.

 

Aranyi Péter