Start-up lendület a hűtős szállításban – interjú Szabó Zsolttal, a SzaboFrigoCargo ügyvezetőjével

Start-up lendület a hűtős szállításban – interjú Szabó Zsolttal, a SzaboFrigoCargo ügyvezetőjével

A SzaboFrigoCargo sok szempontból kiemelkedik a magyar kkv-k világából. Kis túlzással akár start-upként is lehetne jellemezni, hiszen hajdúböszörményi tulajdonosa az ügyfélélmény fokozása érdekében nem kevés innovációt fektet a cégébe. Az eredmény pedig tetten érhető a folyamatosan növekvő árbevételen.

– Június elején beköszöntött a kánikula. Látványosan megemelkedik Önöknél ilyenkor a megrendelések száma?

– Nálunk a fő csapásirány a gyógyszeripar. Ebben az iparágban teljesen mindegy, hogy nyár van, vagy tél, hiszen egész évben ugyanazokon a rögzített hőmérsékleteken kell szállítani az árukat. Annyiban különbözik ebben a szezonban a munka, hogy a 2–8°C-ot kánikulában nehezebben tudjuk a hűtőraktérben tartani, ezért a műszaki meghibásodások száma esetleg megnőhet, de kifejezetten kánikulai szezon nálunk nincs.

– Mióta foglalkoznak gyógyszerszállítással?

– Igazából már a vállalkozás indításánál is a hűtött termékek fuvarozását céloztuk. A gyógyszerszállításba egy-egy eseti fuvarmegbízással cseppentünk bele 2010 környékén. Miután precízen teljesítettük a feladatokat, egyre több ilyen jellegű megbízás érkezett hozzánk. Úgy látom, hogy az elmúlt évtizedben nagyon komoly fejlődésen ment keresztül ez az iparág. Bár a kritériumrendszernek nagyjából egységesnek kellene lennie, de úgy tapasztalom, hogy partnerenként eltérő az előírások értelmezése. Ez nem ország-, sokkal inkább cégfüggő.

– Sokat nyom a latba az ár a gyógyszerszállítási tendereken?

– Abszolút, és ez évek óta tartó tendencia. Arányaiban nézve nagyjából fele-fele a külföldi és a magyar megbízóink száma, ezért úgy érzem, teljes körű képet tudok adni erről. A megbízóink jellemzően nagykereskedők és forgalmazók, de szállítmányozók is előfordulnak. Itthon véleményem szerint az ár a meghatározó. Nyilván a magyarországi partnerek is felállítanak valamilyen minimális kritériumszintet, de jellemzően inkább a fuvardíjra esik a legnagyobb súly. Ugyanakkor a külföldi partnereink többsége az árak mellett figyelembe veszi a szolgáltatási szint minőségét is. Kétség nem fér hozzá: Magyarországon kemény árverseny van.

– Mennyire van lehetőség a különféle útdíj- és minimálbér-emelések érvényesítésére a szerződésekben?

– Nagyon nehéz ezeket átültetni. Bár ez egy speciális szektor, magas elvárásokkal, ennek ellenére a fuvardíjakkal kapcsolatos elképzelések prioritásokat élveznek. Mi nem vesszük igénybe alvállalkozók közreműködését, csak és kizárólag a saját flottánkkal teljesítjük a fuvarfeladatokat. A gépjárműparkunk is kizárólag hűtős teherautókból áll, tehát nincs rálátásom a ponyvás szektorra, de amennyire hallom másoktól, nagyságrendileg ugyanolyan kemény verseny van ebben a szegmensben is.

– Hogyan lehet jól végezni a hűtött áruk szállítását?

– Szerintem a legfontosabb, hogy nem szabad megengedni magunknak, hogy műszaki hibák vagy fuvarszervezési hiányosságok miatt fuvarfeladatokat mondjunk vissza. Ezek elkerülésével ébren tudjuk tartani a partnerek bizalmát. A titok abban rejlik, hogyan építjük fel azt a rendszert, hogy végeredményként nagyon magas szintű szolgáltatást tudjunk nyújtani a partnereink számára. Ha az adott szolgáltatási színvonalat éveken keresztül fenn tudjuk tartani, és stabil működésre vagyunk képesek, akkor szerintem sikerült meglelni e szakma valódi esszenciáját.

– Önöknél a napi működést támogatja a saját szerviz is.

– Így van, ez az említett célok elérésében nagy segítséget jelent számunkra. A szerviz nemcsak arra való, hogy az olajat lecseréljük az autókban, hanem azt a célt is szolgálja, hogy a műszaki meghibásodások esélyét megpróbáljuk minimalizálni. Minden elvégzendő javítást külön vezetünk a gépjárművek adatlapjain, így a fuvarszervezők látják, ha az adott jármű nem küldhető fuvarfeladatra.

– Lezárult-e már a korábban indított nagyszabású IT-fejlesztés?

– Az IT-szakemberek azt szokták mondani, hogy az IT-rendszer fejlesztése sosincs kész. Ahogyan az igények és a kritériumrendszer fejlődik, úgy kell javítani az ezzel kapcsolatos szolgáltatásokat. Az IT ugyanakkor nemcsak arra való, hogy a szolgáltatási színvonalunkat fejlesszük, hanem arra is, hogy hatékonyabbá tegyük a működést. Sok mindent lehet mérni ma már, emiatt pedig rengeteg adatot kell ellenőrizni. Ezekből viszont teljesen kiolvasható, hogy hol kell javítani a folyamatainkon, hogy azok hatékonyabbá váljanak. Az adatok másik része pedig az operatív munkát segíti. Nálunk a vállalatirányítási rendszer minden elemében egyedi, saját fejlesztésű, ami teljes egészében a hűtős áruszállítási tevékenységre lett felépítve. Amire talán még ennél is büszkébb vagyok, hogy a nyomkövető rendszer is teljesen saját fejlesztés, beleértve a hardvert és a szoftvert is. Éppen ezért a nyomkövető rendszer nyáklapján is SzaboFrigoCargo logó van. A vállalatirányítási és a nyomkövető rendszert évről évre folyamatosan fejlesztjük: javítjuk a működési logikát, jobb érzékelőket, újabb eszközöket építünk a rendszerbe, hogy még magasabb szinten tudjunk szolgáltatást nyújtani. Ma, 2025-ben egy komoly IT-rendszer nélkül szerintem nem lehet megfelelően kielégíteni a megrendelők igényeit.

– Ez mennyire egyedülálló a piacon?

– Amennyire én tudom, másoknál nincs ilyen szintű fejlesztés. Természetesen a többiek is igénybe vesznek ilyen megoldásokat, de általában a nálunk elérhető szolgáltatók segítségére támaszkodnak. A 2010-es évek közepén mi is kipróbáltunk egyet-kettőt, de őszintén szólva nem találtam egyetlenegy olyan szolgáltatót sem, amely teljeskörűen minden igényt ki tudna elégíteni. Jellemzően az szokott előfordulni, hogy ha valamelyik szolgáltató rendszeréből hiányzik valami, akkor azt kipótolják egy másikéval, legyen szó például egy KPI-ról, API-ról vagy figyelmeztetésről. Ezeket ilyenkor értelemszerűen össze kell hangolni, de nálunk minden egy helyen van a nyomkövetéstől kezdve a vállalatirányítási rendszerig. Odaintegrálunk bármit, ahová csak akarunk, ami nagyon nagy szabadságot tesz lehetővé. Ezek az eszközök, technológiák ma már elérhetőek, nem túl bonyolult rendszerek. Mi csak azt használjuk, ami elérhető, vagyis ami a lábunk előtt hever, miközben ezt más is igénybe vehetné. Ezekben a projektekben szoftverfejlesztőként is részt veszek. Ez úgy szokott kinézni, hogy napközben az ügyvezetői feladatokért felelek, esténként és a szabadidőmben pedig szoftverfejlesztő vagyok, akkor tartjuk a megbeszéléseket. Pár éve, autodidakta módon tanultam meg szoftvert fejleszteni. A teherautókban lévő nyomkövető rendszer legújabb verziójának teljes kódállományát például én írtam. Számomra ez olyan kihívás, amivel szeretek foglalkozni. Most a weboldal fejlesztése van soron. Remélem, hogy amikor ez az interjú megjelenik, addigra már elérhető lesz a teljesen új honlapunk.

– Hogyan látja a közúti áruszállítás idei helyzetét?

– A SzaboFrigoCargo még egy kisebb, 50 fős kkv-nak számít, és nem is akarunk multivá válni; bár már most is nagyobbak vagyunk, mint amit eredetileg terveztem. Olyan még nem volt, hogy az árbevételünk stagnáljon vagy visszaessen. Hogy miként alakul ez az év, ez nagyon nehéz kérdés, mert a partnereink mind megerősítik a negatív vagy gyengélkedő piaci helyzetet, de ha megnézem a saját számainkat, akkor nem tudok ilyenről beszámolni. A fuvarfeladataink száma, az árbevételünk, a gépjárműparkunk mérete és a partnereink száma sem csökkent. Sőt, pont egy flottafejlesztés közepén vagyunk, és úgy vélem, hogy a megbízóinknál is tudjuk erősíteni a jelenlétünket. Tehát erre az évre is legalább 10 százalék körüli növekedést várunk.

– Milyen teherautókkal bővítik a flottájukat?

– Jelenleg Scania nyerges vontatókkal és Lamberet félpótkocsikkal korszerűsítjük a gépjárműparkot. Alapvetően nem a márkahűség határozza meg a vállalkozói döntéseimet, hanem elsődleges célom egy homogén flottát létrehozni, elvégre egy ugyanazon márkájú teherautókból álló flottát szerintem sokkal könnyebb karbantartani, és jóval egyszerűbb a meghibásodások számát egy elviselhető minimumszinten tartani, mint bármely heterogén járműpark esetén. A Scania nagyon jó és megbízható tehergépjármű, megfelelő szervizháttérrel. Bár szerepel más márka is a flottánkban, de ez az, ami minden ízében bevált. Amiből nem vagyok hajlandó engedni, az a raktérhűtő, ezen a téren a Thermo King eszközeit részesítem előnyben. Ez a márka a lehető legjobb szervizháttérrel rendelkezik Európában, és alacsonyak a meghibásodási számaik még a kánikulai melegben is. Ez az egyetlen olyan raktérhűtő ma Európában szerintem, amivel stabilan lehet tartani a szolgáltatási szintet.

 

Aranyi Péter