Szállítmányozás 2024 konferencia

Mentor Programmal a fiatalok megnyeréséért – interjú Veres Balázzsal, a Supernova Intertrans fuvarozási igazgatójával és Csikós Gergellyel, a cég gazdasági igazgatójával

Mentor Programmal a fiatalok megnyeréséért – interjú Veres Balázzsal, a Supernova Intertrans fuvarozási igazgatójával és Csikós Gergellyel, a cég gazdasági igazgatójával

– Tavaly egy Mobil Mentor Központtal rukkoltak elő. Milyen iskolákat kerestek fel az év első felében e mentorprogram keretében?

Veres Balázs (V. B.): – Elhivatottak vagyunk abban, hogy népszerűsítsük a fuvarozói szakmát a fiatalok körében. Sokak számára ez elsőre csak arról szól, hogy gépkocsivezetőket kell toborozni. Azonban a Supernova Mentor Program ennél sokkal többet kínál: valójában arra törekszik, hogy felkeltse a fiatalok figyelmét, aminek célja túlmutat a sofőröknél. Mindig elengedhetetlenül fontosak a kiváló kereskedők, kapcsolattartók, koordinátorok, flottaoperátorok, és szintén nélkülözhetetlenek a jól képzett szakemberek a számlázás és a kontrolling terén is a szállítmányozási szakmában. Ezekben a pozíciókban is szükség van a fiatalokra, az új generációra, akik friss szemlélettel és energiával gazdagíthatják a szakmát. A Mentor Program keretében aktívan keresünk fel iskolákat. Nemrég Budapesten két iskolát látogattunk meg, emellett Szegeden is jártunk egy olyan intézményben, ahol végzős diákok tanulnak. Ők különösen fontosak, mert éppen most döntenek arról, milyen irányba szeretnének elindulni a pályaválasztásuk során. A Mentor Programhoz gyakran csatlakoznak neves partnerek, forgalmazók. Az egyikkel például meglátogattunk egy olyan iskolát, ahol alapvetően autószerelő szakon tanulnak a diákok. Emellett szeretném kiemelni a budapesti Teleki Blanka Gimnáziumot is, amely logisztikai-szállítmányozási és közúti szakokon is képzi diákjait.

– Mennyire eredményes ez a Mentor Program?

V. B.: – Büszkén mondhatom, hogy idén már három diák is csatlakozott hozzánk nyári szakmai gyakorlatra. Kezdetben egy hónapot töltenek velünk gyakorlaton, majd az ötödik tanévben részt vehetnek a Mentor Programban, így szemeszterenként egy hét gyakorlati és egy hét elméleti képzésben részesülnek. Szinte mindenki marad is az ötödik évre és azon túl is: az előző évek tapasztalatai alapján a legtöbb diák itt marad nálunk dolgozni a gyakorlati időszak után. Ez pedig azért van, mert komolyan vesszük a célt, hogy átadjuk és megtanítsuk a szakmát. A szakembereink elkötelezettek abban, hogy a tudásukat és tapasztalataikat átadják a következő generáció számára. Szeretnénk tovább erősíteni ezt a vonalat, ezért ebben az évben két iskolával is kötöttünk együttműködési megállapodást duális képzésre vonatkozóan. Ezen a téren a közúti áruszállítás és a logisztika terén tudunk nekik segíteni. Fontosnak tartom kiemelni, hogy a Mobil Mentor Központtal nemcsak iskolákba megyünk el, hanem különféle rendezvényekre is elvisszük; idén például a hajdúszoboszlói kamionos találkozón is látható lesz, szeptemberben és októberben pedig országos road show-t szervezünk. Számunkra fontos, hogy a szakma népszerűsítése ne csak a Supernova berkein belül maradjon, hanem más fuvarozócégek is aktívan részt vegyenek benne.

– Mennyire sikerül megfogni a fiatalokat, hogy adott esetben a kormány mögött kezdjék el a szakmai életpályájukat?

V. B.: – Gépjárművezetőkből régóta hiány van, és ez a szakma kezd ki-öregedni. Nálunk szerencsére az utóbbi időben egyre több fiatal sofőr állt munkába, ami annak köszönhető, hogy sok, úgymond nullakilométeres tanulót és női gépjárművezető kollégát vettünk fel. Velük a mentoraink foglalkoznak, akiknek a feladata, hogy több szinten segítsék és támogassák a fiatal munkavállalóink betanulását. Nem mindenki válik azonnal nemzetközi kamionsofőrré; nálunk lehetőség van arra is, hogy belföldi sofőrként kezdjenek, amíg nincsen meg bennük a megfelelő magabiztosság. Természetesen lehetőséget adunk minden fiatalnak, pályakezdőnek vagy karrierváltónak, hogy fejlődhessen és elérhesse céljait a szakmában. Az adatok szerint míg korábban az új gépjárművezetők 30 százaléka maradt nemzetköziben, addig az idei év I–VI. hónapjában már 50 százalékra ugrott ez az arány. Valószínűleg ebben közrejátszhat az, hogy a nemzetközizés nagyon jó anyagi alapot és biztonságot tud nyújtani a fiataloknak.

– Mi az a kérdés, ami a mostani végzősöket a legjobban foglalkoztatja?

V. B.: – Két dolgot tudnék kiemelni. Az egyik: mennyire trendi egy cég? Mi ezen a téren – úgy érzem – elég jól állunk, ezért vannak saját NovaDriver TikTok-influenszereink. A másik fókuszuk a nemzetközi szállítmányozás-fuvarozás. Gyakran rákérdeznek arra, hogy miért jó ezt csinálni. Én mindig azt szoktam erre mondani, hogy ez egy teremtő munka: büszkén elmondhatja azt, hogy olyan termékeket szállíthat vagy fuvarozhat, amelyek később a magyar háztartások nélkülözhetetlen tartozékaivá válnak, vagy szimplán hozzájárulhat olyan épületek felépítéséhez, amelyek évtizedek múlva is meghatározók lesznek egy adott város számára. Persze azt se felejtsük el, hogy kiváló lehetőség a teljes Európát bejárni, és a vezetés egyfajta szabadságot is ad. Mint fiatal tényleg érezheted, hogy nagykanállal eszed az életet, miközben dolgozol, és értéket teremtesz.

Csikós Gergely (Cs. G.): – A Mentor Program nemcsak a végzős diákokra fókuszál. Arra is volt már példa, hogy elvittük a Mentor Központot általános iskolákba. A kamionba az alsós tanulók is beülhettek, megnézhették, milyen egy igazi vontató. Emellett egy szimulátort is ki lehetett próbálni, amit szintén nagyon élveztek. Úgy gondolom, hogy ez csak látszólag tűnik céltalannak, mert a későbbiekben akár több olyan fiatal is megjelenhet nálunk, akiknek az érdeklődését pont egy ilyen rendezvényen keltettük fel. A középiskolai tanulmányaikat folytató diákokat pedig influenszereink, Lola és Curtis révén is meg tudjuk szólaltatni. Ők idén is részt vesznek a hajdúszoboszlói kamionos találkozón. Hogy mennyire népszerűek az aktivitásaink, azt jól mutatja, hogy nagyon sokszor kaptuk azt a visszajelzést, hogy nem is gondolták, hogy a Supernova magyar cég.

– Hogyan lehet a tapasztalt, idősebb gépjárművezetőket megtartani? Vannak-e erre irányuló próbálkozások?

V. B.: – A Supernova NovaDrivereinek csaknem 15 százaléka már megkapta az IRU-díjat, ami kiemeli a csapatunk erősségét is. Idén például 14 gépjárművezető részesült ebben a megtisztelő díjban. Természetesen van nálunk is fluktuáció, de sok olyan alkalmazottunk van, akik az indulástól velünk vannak. Ez büszkeséggel tölt el minket, mert akkor valamit tényleg jól csinálhatunk. Van olyan munkatársam, akivel már a kezdetektől fogva, vagyis több mint 22 éve dolgozunk együtt, amióta elkezdtem a szakmát. Azt gondolom, hogy ha a kollégák megkapják a megfelelő megbecsülést és figyelmet, stabilan maradnak velünk hosszú távon is.

Cs. G.: – Viszonylag nagy cég vagyunk a 230 darab vontatóval, de azért a támogató és közvetlen munkahelyi légkört maximálisan próbáljuk megőrizni. Én gazdasági szereplőként is ismerem az idősebb kollégákat, jó ismerősként köszöntjük egymást. Számunkra fontos, hogy a menedzsment bármikor elérhető legyen bárki számára, mert az eredményességhez mindenki munkája ugyanannyira fontos. Úgy gondolom, hogy megtartottuk a régi, közvetlen hangulatot, és ez azt mutatja, hogy nem vesztek el a korábbi értékeink.

– Az ökológiai lábnyom csökkentése ugyancsak fontos fókusz. Hogy áll ezen a téren a Supernova?

V. B.: – A flottánk folyamatos bővítése alternatív meghajtású vontatókkal és az intermodális megoldásaink népszerűsége lehetővé teszi partnereink számára, hogy még környezetbarátabb módon szállíthassanak, csökkentve ezzel a szén-dioxid-kibocsátást. Tavaly naponta 4 pótkocsit indítottunk el a Bécs–Düsseldorf útvonalon, és most már Braunschweigbe is szállítunk, így bővítve a szolgáltatási területünket és támogatva az ügyfeleink növekvő környezeti elkötelezettségét. Így naponta oda-vissza 12 félpótkocsi közlekedhet vasúton. A vasúti áruszállításnak szerintem egy hátránya van: az ár. Sajnos még mindig meglehetősen drága. Miután 2023 decemberében megemelték a német útdíjat 80 százalékkal, ezt a drágulást a vasút is lekövette, ami legalább 90 eurós emelkedést jelentett a tranzitútvonalon. Ugyanakkor a Bécs–Braunschweig útvonalnál a vonatok Csehországban kerülnek, és mivel ott még nincs kiépítve a megfelelő infrastruktúra, ezért ott még nem a leggazdaságosabb szállítani. A megbízóink egyre jobban követelik, hogy minél zöldebben szállítsuk az árut. Mi ezzel összhangban bővítettük a zöld tehergépkocsijaink számát is, és most már 3 darab LNG-vontatónk van. Ezeket főleg Nyugat-Európában, Németország és Olaszország között használjuk főként azért, mert ott van a legtöbb LNG-kút. Hazánk lefedettsége sajnos nem valami jó, mert Budapesten 2, Mosonmagyaróváron pedig 1 darab áll rendelkezésre. Mindenesetre idén várhatóan 28 darab új kocsit vásárolunk flottafiatalítás céljából. Emellett a HVO mint környezetbarát üzemanyag előnyeit jobban ki szeretnénk próbálni, és nyitottak vagyunk minden technológiai újítás tesztelésére, amivel csökkenthetjük az ökológiai lábnyomunkat.

– Milyen évre számítanak idén? Látszik már az alagút vége?

V. B.: – Az árufuvarozási piac nem a legrózsásabb időszakát éli: az elmúlt hat hónap eléggé kihívásokkal teli volt. Júniusban talán végre valami elindult. Úgy látjuk, hogy most már egyre gyakrabban jelentkezik kapacitáshiány nemcsak belföldön, hanem a nemzetköziben is. Jól látszik ez azon is, hogy a lengyelek – akik Európa legnagyobb fuvarozási nemzetének tekinthetők – nagyon megdrágították a szolgáltatásaikat. Ez részben az adóterhek növekedésének is köszönhető, ami magával hozta egyes cégek kivonulását is Lengyelországból. Az elmúlt évben 20–25 százalékkal esett vissza a gyártási kibocsátás, ami leginkább a két nagy európai húzóágazatban, a gépgyártásban és a vegyiparban realizálódott. Idehaza látni már valami fellendülést, de ez leginkább a mezőgazdasági szezonális munkáknak köszönhető.

Cs. G.: – A világjárvány után 1,5 évig tartott a fellendülés, utána sokáig stagnált a gazdaság. Idén először május környékén mutatkozott valami fellendülés a spotárak tekintetében. Az, hogy ez egy átmeneti trend-e, vagy elhúzódik, nagy kérdés, de elnézve az indexeket, az előrejelzések azt mutatják, hogy 2024 végére már a 2022-höz közeli állapotok várhatók. Ha addigra elfogynak a kapacitások, akkor újra jobb áron lehet értékesíteni a szolgáltatásokat. Bizakodóak vagyunk, és ennek megfelelően építjük a kereskedelmi politikánkat.

 

FELKÉSZÜLÉSSEL KI LEHET KERÜLNI A POFONOKAT

„Magyarországon az ökölvívás is, akárcsak a nemzetközi fuvarozás, hagyományos, régi magyar tevékenység, amely világszinten is elismert. Mindkét területen nemzetközi színtéren kell helytállni és képviselni a magyar színeket, maximális teljesítményt nyújtva – pont ezért kapcsolódunk örömmel az ökölvíváshoz” – mondja Csikós Gergely.

Sportszakmai szempontból a gálákat nem a Supernova Intertrans szervezi, a szerepük inkább a kapcsolati tőkéjükön keresztül az üzleti szereplők meghívása, számukra egy egyedi, izgalmas sportélmény nyújtása. A rendezvényeket elegáns, nívós helyszíneken rendezik meg, ami jól illeszkedik az üzleti világban megszokott környezethez, ugyanakkor a sportolók számára érezhetően többletet ad egy ilyen miliőben versenyezni. Idén még két gála lesz: az egyik például Budapesten egy hajón.

„E tevékenységgel is hosszú távú céljaink vannak, ezért is hoztuk létre tavaly a The Ring Show, Business, Boxing elnevezésű gálát, ahol üzletemberek, cégvezetők, cégtulajdonosok mérhetik össze erejüket sportszerű keretek között. Azt tapasztalom, hogy nagyon sokan űzik ezt a sportot a banki szektorban is, viszont nem feltétlenül hozzák ezt nyilvánosságra. Miközben az ökölvívás szellemisége szerintem sokban hasonlít a fuvarozáséra: aki ezt a szakmát választja, az biztosan kilép a komfortzónájából, minden pillanatban élesnek kell lennie, hiszen az élet, a piac küldi a nehézségeket, a pofonokat, ezért nem mindegy, hogy milyen felkészültségi szinten nézünk szembe vele. A víziónk, hogy üzletemberekből egy olyan csapat álljon össze, amely nemzetközi szinten is meg tudja mérettetni magát más országok menedzsereivel, hiszen Ausztriában és Angliában ez már egy kiforrott, sikeres rendezvénysorozat” – tette hozzá a cég gazdasági igazgatója.

 

Aranyi Péter