Úttörő innovációk

Úttörő innovációk

A Renault Trucks rendkívül sikeres évet zárt tavaly. Növekvő piaci részesedésével, gyorsan bővülő elektromos kínálatával és globális dekarbonizációs stratégiájának köszönhetően a francia gyártó a közúti közlekedés energiaátállásának egyik kulcsfontosságú szereplőjévé vált. Nemcsak erősíteni tudta a piaci pozícióját, hanem képes volt növelni az eladásait az elektromos teherautók terén. Az év I. negyedévében pedig számos olyan újdonsággal jelentkezett, amelyek trendformáló hatással lehetnek a piacra. A társaság ambíciója egyértelmű: felgyorsítani a fenntartható és versenyképes modellre való átállást.

„Folytatjuk azokat a beruházásokat, amelyek támogatják ügyfeleinket az energetikai átállásban, emellett pedig megerősítjük jelenlétünket a stratégiai piacokon” – hangsúlyozta Bruno Blin, a Renault Trucks elnöke a vállalat legfrissebb eredményeivel kapcsolatban, amelyet a vállalat február végén publikált hivatalosan.

Általánosságban elmondható, hogy több évig tartó bővülés után a piac konszolidálódott az elmúlt évben. Ennek hátterében az is állt, hogy a közúti fuvarozóknak stagnáló piaci környezetben kellett működniük. Ez egyfelől a kevesebb fuvarmegrendelésnek, másfelől pedig az építőipar csökkenő teljesítményének köszönhető.

Az összetett geopolitikai és gazdasági helyzet ellenére a Renault Trucks sikeresen erősítette meg pozícióját az öreg kontinensen. A francia gyártó a 16 tonna feletti szegmensben 9,1 százalékos részesedést ért el az Európai Unióban, valamint Norvégiában, Svájcban és az Egyesült Királyágban („EU30”). Franciaországban, tehát „hazai terepen” pedig 29,7 százalékos részesedésre tett szert ugyanebben a kategóriában.

Európa mint főpiac

Mindent összevetve a Renault Trucks 56 898 darab járművet adott át 2024-ben. Ennek túlnyomó része, mintegy 50 444 darab Európában talált gazdára, a világ többi részére pedig összesen 6454 darab tehergépjárművet szállítottak ki.

A vállalat számára még mindig a közepes és nehéz kategóriás teherautók jelentik a „fő bevételi forrást”, mivel ebben a két kategóriában összesen 36 749 da-rab teherautót adtak el. A könnyű teherbírású teherautókból pedig összesen 20 149 példányt értékesített.

Szignifikáns volt még az e-teherautók száma is: 1628 darab elektromos járművet gyártott le a vállalat, többségük közepes, illetve nehéz teherbírású volt. A könnyű teherbírású elektromos járművekből összesen 625 darabot adott át a francia gyártó.

2024-ben a Renault Trucks a volumenek általános csökkenése ellenére sikeresen szilárdította meg pozícióit. A Saint-Priest-i székhelyű cég legfontosabb piacai közé tartozott tavaly Spanyolország, Portugália, Románia, Litvánia és az Egyesült Királyság. Franciaországban pedig továbbra is rendkívül jól teljesít a márka. (Magyarországon a Renault Trucks a IV. helyet szerezte meg 547 darab eladott teherautóval.)

Érdekes trend ugyanakkor, hogy Törökországban, egyes afrikai és a közel-keleti országokban is sikerül növelniük az eladásaikat. Fontos mérföldkő a márka számára, hogy megújították az ENSZ-szel fennálló partnerségüket, így a következő három évben (+2 év opcionálisan) is a Renault Trucks lesz a szervezet hivatalos teherautó-szállító partnere.

A használt teherautók piacán a Renault Trucks számottevő növekedést ért el, ugyanis 7127 darab tehergépjárművet értékesített, ami 21 százalékos növekedésnek felel meg. 2024 tekinthető az első olyan évnek, amikor a Renault Trucks villany-teherautók megjelentek a használt tehergépjárművek piacán.

Ugyancsak tavaly indította el a márka a vállalati „retrofit” programját, ami lehetővé teszi, hogy gyári alkatrészekkel és megoldásokkal alakíthassák át a fuvarozók a dízelüzemű járműveiket. Az ilyen és ehhez hasonló programok hozzájárulhatnak a fenntartható gazdasági növekedéshez és a körforgásos gazdasági modell megvalósításához.

E-teherautók gyorsuló terjedése

Bár ma még viszonylag szűk kisebbséget képviselnek az elektromos teherautók a gyártósorokon, ennek ellenére elmondható, hogy a Renault Trucks azon kevés haszongépjármű-gyártó közé tartozik, akik minden igényt lefedő típuskínálattal büszkélkedhetnek a villany-teherautók terén. Ez a kínálat a 650 kg-os össztömeggel rendelkező e-cargo teherbiciklitől egészen az 50 tonnás nehézkategóriás teherautókig terjed.

2024-ben a francia gyártó 24,2 százalékos piaci részesedésre tett szert a 16 tonnánál nehezebb teherautók szegmensében. Ez mintegy 3 százalékkal nagyobb növekedést jelent (+4,6%), mint magának a teljes szektornak a bővülése 2024 második felében (+1,5%). Tavaly az e-teherautókra leadott megrendelések 36 százalékkal nőttek, és elérték a 2000 darabot. Ebben az évben a márka várhatóan bemutatja a nagyobb, mintegy 600 kilométeres hatótávval rendelkező elektromos vontatóját.

A kihívások ellenére a Renault Trucks továbbra is személyre szabott megoldásokkal támogatja ügyfeleit az energetikai átállásban. A vállalat ugyanakkor a saját gyártóüzemeiben is figyelmet fordít a fenntarthatóságra. 2024 óta a Saint-Priest-ben és a Bourg-en-Bresse-ben található üzemeiben elektromos teherautókkal oldják meg a szállítási feladatokat. Az évtized végére pedig minden belső logisztikai feladatot elektromos teherautókkal fognak ellátni a Renault Trucks berkeiben.

A legfontosabb kihívás

A Renault Trucks hosszú ideje élen jár az elektromobilitás terén. Habár technikailag már szinte minden adott a gyors átalakuláshoz, vannak még olyan tényezők, amelyek hátráltatják az elektromobilitás gyorsabb terjedését. A szabályozás ugyanakkor előírja a gyártók számára, hogy 2025-re 15 százalékkal csökkentsék gyártmányaik károsanyag-kibocsátását (VECTO).

A Renault Trucks úgy látja, hogy az elektromobilitás terjedésének felgyorsítása érdekében szükség van néhány lépésre. Az egyik, hogy csökkenteni kell a teljes birtoklási költség (TCO) terén meglévő különbséget a dízel és az elektromos járművek között. Ez leginkább olyan „ösztönzők” segítségével valósulhat meg, mint például a zéró emissziós üzemű járművek beszerzésének támogatása, a használaton alapuló támogatások alkalmazása (kedvezményes útdíj, ingyenes behajtási engedély elektromos teherautók számára). A másik lehetséges megoldás a közúti – privát és közforgalmú utakra létesített – elektromos töltőhálózat kiépítése Európa fontosabb közlekedési útvonalain (TEN-T).

„Ahhoz, hogy az elektromobilitás tartósan a mindennapok részévé váljon, szükség van arra, hogy megteremtsük a megfelelő feltételeket az ilyen üzemű tehergépjárművek mindennapi üzemeltetésére. Ehhez elengedhetetlen, hogy lehetővé tegyük az üzemeltetők számára a fenntartható forrásból származó energiahordozókra való átállás lehetőségét” – hangsúlyozta Bruno Blin.

Új szereplők a piacon

A tavalyi év elemzése után érdemes egy pillantást vetni az idei történésekre, hiszen a márka háza táján nem álltak le a fejlesztések. Az év elején leplezte le a Renault a legújabb kishaszonjárműveinek prototípusait. Ezek között találjuk a Renault Trafic elektromos változatát és a legendás francia furgon előtt tisztelgő Renault Goélette E-Tech áruszállítót. Emellett visszatér az Estafette is, amely elhúzható oldalsó ajtóval és átjárható fülkével bír. Hogy mennyire nagy múltú elődökről van szó, azt jól mutatja, hogy az Estafette-ből 1959–1980 között 500 ezer darabot adtak el, míg a Renault Goélette-ből 124 ezer darabot értékesítettek 1947–1965 között. A francia márka viszont a legendás elődöket és az új generációs Trafic-ot is elektromos változatban tervezi piacra dobni. A sorozatgyártásuk várhatóan 2026-ban indulhat.

 

Aranyi Péter