Az idén 130 éves fennállását ünneplő Renault Trucks jelentős sikert ért el az Euro NCAP tesztjén. A szervezet, amely eddig a személyautók biztonságát vizsgálta, 2024-ben beemelte programjába a tehergépkocsikat is. A siker természetesen elmaradna, ha nem állna a teherautó-gyártó cég mögött komoly technikai örökség.
Az 1997 óta működő Euro NCAP még szeptemberben jelentette be, hogy vizsgálni fogja a közúti nyerges vontatókat a biztonság tekintetében. Több hónapnyi intenzív tesztelést követően az ezzel kapcsolatos eredményeket novemberben tették közzé.
Szigorú szempontrendszer
A szervezet munkatársai összesen 9 olyan európai gyártású és fejlesztésű modellt teszteltek, amelyeket leginkább a hosszú távú vagy regionális fuvarozás igényeinek megfelelően fejlesztettek ki. Az eredmények megfelelő értékelése érdekében az Euro NCAP előzetesen egy olyan követelményrendszert dolgozott ki, amely 3 pilléren nyugszik.
Az egyik a biztonságos vezetés (utak megfigyelése, kilátás), a másik pedig az ütközéselkerülés, amelynek terén elsősorban a vezetéstámogató rendszerek (ADAS) teljesítményét vizsgálták szimulált helyzetekben (ráfutás, sávváltás, váratlan akadály feltűnése). Emellett azt is értékelték, hogyan teljesítenek a tehergépkocsik egy baleset-bekövetkezés esetén (vészhívó, adatok mentése az ún. „aranyórában”). A szakemberek ezek alapján 1–5 csillaggal osztályozták a tesztben részt vevő nyerges vonatók teljesítményét.
A legbiztonságosabb vontatók között
A Renault Trucks T-modellje 4 csillagot és 74 százalékos összértékelést kapott, amivel bekerült Európa legbiztonságosabb vontatói közé. A teszten csak 2 modell kapott 5 csillagot, és a T-modell mellett még egy másik gyártmány érdemelt ki 4 csillagot. A többiek 3 csillagos vagy gyengébb értékelésben részesültek.
A fent említett kategóriákban a T-modell stabilan 60 százalék felett teljesített. A legjobb eredményt (80%) a baleset utáni rendszerek terén szerezte, de az ütközéselkerülésben (70%) és a biztonságos vezetésben (72%) is kiválóan teljesített. Az Euro NCAP értékelésében méltatta a Renault Trucks T erős, 4 csillagos minősítését, ami nagyrészt a fejlett vezetéstámogató rendszereknek köszönhető, amelyek már egy alapfelszereltséggel rendelkező vontató esetén is magas szintű biztonságot nyújtanak a vezető és a többi közlekedő számára.
ADAS rendszerek a biztonságos vezetésért
Ezek a rendszerek olyan külső radarokat és szenzorokat használnak, amelyek lehetővé teszik a jármű körül a veszélyeztetett úthasználók – így például a gyalogosok vagy biciklisek – jelenlétének érzékelését. Egyfajta kiegészítésképpen egy utasoldali holttérfigyelő kamera is rendelkezésre áll, hogy a gépjárművezető jobbra kanyarodáskor időben észlelje a holttérben tartózkodó kerékpárosokat, rollereseket vagy gyalogosokat. Vezetés közben ezek a rendszerek nemcsak hang-, hanem az A-oszlopon, illetve a műszeregységen felbukkanó fényjelzésekkel segítik a gépjárművezetőket a veszélyeztetett úthasználókra, illetve más járművekre.
A T-modell ADAS rendszerei fokozottan támogatják a gépjárművezetőt a biztonságos vezetés megvalósításában. A „stop-and-go” funkcióval ellátott adaptív sebességtartó automatika önműködően irányítja a megállást a forgalmi dugókban, míg a sávelhagyásra figyelmeztető és a sávtartó rendszerek egyenletes és biztonságos vezetést tesznek lehetővé olyan ingerszegény területeken is, mint például az autósztrádák. Az ütközések megelőzése érdekében automatikus vészfékezés áll rendelkezésre a T-modellben, az előírásoknak megfelelően. A fuvarozók ezzel a modellel nemcsak hatékony, hanem biztonságos munkaeszközre tehetnek szert.
Fókuszban az innováció
A Renault Trucks sikerének kulcsa az innováció és a gazdag technikai múlt, amely lehetővé teszi, hogy csak és kizárólag kipróbált és bizonyított technikai megoldások kerüljenek korunk legmodernebb nyerges vontatóiba és merev alvázas teherautóiba.
A Renault Trucks hazai forgalmazója nemrég új podcast-sorozatot indított, hogy széles körben ismertesse a publikummal a vállalat legújabb fejlesztéseit, de vitatott kérdésekről is esik szó az adásokban, szakértők részvételével. Az adások a Renault Trucks Hungary Facebook-oldalán érhetők el.
FONTOS ÉVFORDULÓ, LEGENDÁS TÍPUSOK
A márka a sikereit többek között a folyamatos innovációnak és a gazdag technikai örökségének köszönheti. A Renault Trucks Lyontól nem messze, Bourg-en-Bresse-ben található üzeme idén ünnepli fennállásának 60. évfordulóját. Ez az 1964-ben alapított gyáregység élen jár az innovációk alkalmazásában. 2023 óta például itt készülnek a Renault Trucks elektromos teherautói. A jubilálás apropóján a Renault Trucks úgy döntött, hogy a Bourg-en-Bresse-i üzem megnyitja kaput a látogatók előtt.
Érdekesség, hogy magát az üzemet Paul Berliet alapította, aki később a róla elnevezett teherautókkal és autóbuszokkal vált ismertté. Ebben az üzemben alapvetően a távolsági áruszállításra és az építőipari felhasználásra tervezett teherautók készültek. Akkor, amikor a Renault Trucks 2001-ben a Volvo Csoporthoz csatlakozott, ennek az üzemnek körülbelül 2 ezer alkalmazottja volt, amivel az egyik legnagyobb munkaadónak számított a régióban.
Gyárkapuin az elmúlt időszakban csaknem 1 millió teherautó gördült ki, köztük a Renault Magnum is, amelyből 1990–2013 között legalább 130 ezer példány készült. Ezt a modellt nemcsak Európában, de Ausztráliában is ismerték a fuvarozók Mack márkanéven. Több mint 10 éve ebben a gyárban készülnek a távolsági áruszállításra szánt Renault Trucks T-modellek, a C-széria és a K-sorozat tagjai, amelyeket elsősorban az építőipar igényei alapján fejlesztettek ki.
Az üzem vezető szerepet tölt be a körforgásos gazdaság terén, ugyanis az új járművek összeszerelése mellett a használt teherautók átalakítását és felújítását is itt végzik. Gyakran itt alakítják át a vontatókat merev alvázas teherautókká, szigorú követelmények figyelembevétele mellett. Az üzem elköteleződését a technikai átalakulás mellett jól mutatja, hogy 2023 végén megindult az E-Tech T és az E-Tech C, vagyis a regionális áruszállításra fejlesztett elektromos vontatók és villanyhajtású építőipari teherautók szériagyártása.
A 120 hektáros területen elterülő gyáregységben a látogatók fogadása érdekében egy turistairoda nyílt meg, így aki szeretné, az személyesen is megtekintheti a dízel vagy elektromos teherautók gyártását hétfőtől péntekig, kizárólag munkanapokon. A gyárlátogatásra az év végéig van lehetőség.