Célkeresztben a versenyképesség – beszélgetés Endrődi Tamással, a Renault Trucks Magyarország kereskedelmi igazgatójával

Célkeresztben a versenyképesség – beszélgetés Endrődi Tamással, a Renault Trucks Magyarország kereskedelmi igazgatójával

A francia teherautó-gyártó a hazai új- és használttehergépjármű-piac egyik legjelentősebb szereplője. A Renault Trucks élen jár az elektromos hajtásrendszerrel szerelt teherautók fejlesztésében és értékesítésében. Hol tart most a patinás márka, és mit hozhat a jövő a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése terén? A hazai képviselet szakemberével többek között a legújabb piaci trendeket és más izgalmas kérdéseket is megvitattunk.

– Mely modellek számítanak zászlóshajónak idehaza?

– A magyar tehergépjármű-piacon továbbra is a nyerges vontatók értékesítése adja a teljes eladás jelentős részét; nincs ez másképp a Renault Trucks-nál sem. A legnagyobb kabinnal szerelt vontatók iránti igény növekedett a közepes és kis kabinos vontatók rovására, ebben az évben is folytatva a már lassan egy évtizede tartó trendet. Természetes reakció ez az üzemeltetők részéről, támogatva ezzel a gépjárművezetők megtartását, illetve így az újraértékesítés során is kedvezőbb lehetőségekre számíthatnak. A motorméret tekintetében a 13 literes, 480 lóerős, jellemzően Turbo Compounddal szerelt változat található meg legnagyobb arányban az értékesített eszközökben – nem véletlenül, ugyanis ez a motorváltozat biztosítja a leggazdaságosabb üzemeltetési paramétereket a nemzetközi és hosszabb távú regionális fuvarozás esetében. A vontatóink gyakorlatilag kivétel nélkül fel vannak szerelve az üzemeltetési költségek csökkentését támogató és a biztonságos közlekedést elősegítő megoldásokkal, mint a már említett Turbo Compound, a domborzat és a forgalmi helyzet gazdaságos kezelését optimalizáló vezetéstámogató rendszerek, a közlekedés védtelenebb szereplőit figyelő és jelenlétükre reagáló biztonsági rendszerek.

– Kirajzolódik-e valamilyen átrendeződés a piacon a méreteket illetően?

– A Renault Trucks értékesítésének negyedét a tehergépjárművek teszik ki, ebben a kategóriában a 18–26 tonnás hűtős járművek értékesítése évről évre növekszik, illetve hasonló trend figyelhető meg a 18 tonnás, nemzetközi fuvarozásra használt ponyvás tehergépjárműveknél is. A korábban jól látható mennyiségben értékesített 7,5–12 tonna össztömegű eszközök pedig ma már csak jelentéktelen mennyiségben kerülnek piacra.

– Milyen fogyasztáscsökkentési megoldásokkal segíti a márka a fuvarozókat?

– A legfontosabb, hogy alapos igényfelmérés alapján az adott feladatra optimális járművet építsük ügyfeleink részére. A már sok-sok éve hangsúlyozott, ideális hajtáslánc az alap, természetesen a megfelelő hídáttétellel és motormérettel. Az egyes járművek fizikailag nagyon hasonlók, azonban a vas viselkedését elsősorban a szoftverek határozzák meg, ez az a terület, ahol a paraméterek optimális beállításával az ügyfél igényeinek megfelelő eredményt érjük el, megtalálva az egyensúlyt a teljesítmény/dinamizmus és a kedvező üzemanyag-fogyasztás ellentmondó kívánalmai között. A korszerű tempomat minden pillanatban biztosítja a legkedvezőbb üzemanyag-fogyasztást eredményező menetsebességet, figyelembe véve az út geometriáját, az előtte haladó jármű távolságát/sebességét és a rövidesen bejárni kívánt útszakaszon haladók sebességét, a várhatóan forgalmi okokból bekövetkező lassulásokat. Gyenge lejtőkön, ahol nem szükséges motorteljesítmény a csaknem egyenletes sebesség tartásához, illetve motorfék sem szükséges, a korábban már megszokott szabadon futás kiegészül a motor automata leállításával és – amikor szükségessé válik – annak újraindításával.

– Az automatizált mechanizmusok már leveszik a terhet a sofőr válláról?

– Természetesen egyik technikai megoldás sem segít, ha azt nem vagy nem jól használja a gépjárművezető. A jármű üzemeltetésének folyamatos ellenőrzését támogatja az Optifleet járműkövetési szolgáltatás, amely a már jól ismert vezetési jellemzőkön túl a biztonságos vagy éppen kockázatos vezetési stílusról is pontos képet ad, többek között a vészfékező rendszer beavatkozási gyakoriságát és intenzitását jelző paraméteren keresztül. A kinyert üzemeltetési adatok a gépjárművezető-oktatás alapját képezik, amely nélkül nehéz elképzelni hatékony üzemeltetést.

– Mi segít még az üzemanyag-megtakarítás optimalizálásában?

– Fontos megemlítenünk a korábbiaknál sokkal kisebb gördülési ellenállású abroncsokat is, amelyek szintén jelentősen hozzájárulnak a fogyasztás csökkentéséhez. Valamennyi premium abroncsgyártó gördülés-optimalizált terméke megtalálható a kínálatunkban. Az aerodinamika fontos szerepet kap, itt tekintettel kell lennünk a pótkocsi adottságaira is. Számos kisebb módosítás, illetve korábban nem alkalmazott légterelő felszerelése összességében jelentős javulást eredményezett ezen a téren is. Már az alacsony kapcsolási magasságú vontatókat is el tudjuk látni tengelyek között elhelyezett légterelővel. A fentiekből is jól látható, hogy sok lehetőségünk van az üzemanyag-fogyasztás csökkentésére, a leendő üzemeltetővel együttműködve kialakítható a feladatra optimális jármű.

– A Renault Trucks is képviseltette magát az augusztusi hajdúszoboszlói kamionos fesztiválon. Milyen további marketingakciók várhatóak még ebben az évben?

– Fontosnak tartjuk, hogy a lehető legtöbb szakmai fórumon képviseltessük magunkat. Jó lehetőség volt számunkra nyáron kitelepülni a szegedi és hajdúszoboszlói kamionos fesztiválokra, ahol számos pozitív visszajelzést kaptunk a járműveinkkel és a szolgáltatásainkkal kapcsolatban. Ebben az évben is részt veszünk a KözútVilág konferencián és kiállításon, ahol már több éve támogató partnerként vagyunk jelen. Az év nagy dobásaként pedig novembertől új évaddal érkezik a saját gyártású Renault Trucks podcast-csatornánk.

– Melyek ma a teherautó-gyártók legnagyobb kihívásai? Mennyire teljesíthetők számukra az előírt károsanyag-kibocsátási kvóták?

– Tágabb értelemben értelmezve a kérdést egész Európa egyik legnagyobb kihívása a szén-dioxid-kibocsátás elvárt ütemű csökkentése úgy, hogy emellett gazdaságosak és versenyképesek maradjunk. Nincs ez másként a tehergépjármű-gyártás terén sem, azonban ennek a feladatnak részesei kell, hogy legyenek a fuvarozók és a fuvaroztatók is. Az évről évre csökkenő kibocsátási korlátok teljesítése érdekében két úton haladunk a cél felé: a belső égésű motoros járművek még hosszabb ideig velünk maradnak, ezek fejlesztése, optimalizálása tovább folytatódik, figyelembe véve a bevezetésre kerülő Euro VII szabályozás követelményeit is. Az értékesítés során a korábban megismert sokféle szempont mellett hangsúlyos szerepet kap a lehető legalacsonyabb szén-dioxid-kibocsátást biztosító műszaki tartalom kialakítása, természetesen a fuvarfeladat igényeinek tiszteletben tartása mellett. Erőfeszítéseink eredményét az ügyfeleink jól érzékelik, a szén-dioxid-kibocsátás és üzemanyag-fogyasztás szoros összefüggésben együtt változik. Ezek csökkenésének mértéke jelentős volt az elmúlt években, és a jövőben folytatódik tovább, biztosítva a járműveink és támogatva az ügyfeleink versenyképességét.

– Hol tart ebben a Renault Trucks?

– Az elvárt kibocsátás-csökkenés már nem teljesíthető kizárólag a hagyományos hajtáslánccal készülő járművek fejlesztésével, így a céltudatos jármű-specifikáláson túl a kívánt kibocsátási cél elérése érdekében alternatív hajtáslánccal készülő járműveket is értékesítünk egyre növekvő arányban. A legutóbbi lezárt ciklust vizsgálva a Renault Trucks a három legeredményesebb tehergépjármű-gyártó egyike a kibocsátás-csökkentésben.

 

ELŐRELÉPÉS AZ ELEKTROMOBILITÁS TERÉN

Az elektromos tehergépjárművek számára ideális feladatra készített a márka 7 darab hulladékgyűjtő járművet, amelyek Debrecenben, Nyíregyházán és Pakson is részt vesznek a begyűjtési feladatok ellátásában. Erre a célra ideális az elektromos hajtáslánc: a nagyon gyakori elindulás-megállás ciklust, illetve a sok, egyenként rövid ideig tartó várakozást energiahatékonyabban tudja kezelni, mint a belső égésű motorral szerelt eszközök. A járművek használatának előnyeit a városok lakói is érzékelik, a helyben keletkezett szennyezőanyag-kibocsátás közel nulla, illetve a jelentősen kisebb zaj egy késő esti vagy kora reggeli begyűjtés esetén fontos szempont.

„Bár 7 különleges felépítménnyel rendelkező elektromos jármű üzembe állítása önmagában is fontos lépés, azonban a 2–3 ezer darabos magyar hulladékgyűjtő járműparkot figyelembe véve erre az értékesítésre elsősorban mintaprojektként tekintünk. A következő időszakban az üzemeltetőkkel közösen gyűjtjük a gyakorlati tapasztalatokat, ami a kommunális járműpark további zöldítésének iránytűje lehet” – tette hozzá Endrődi Tamás.

 

Aranyi Péter