Meglepetés a magyar haszongépjármű-piacon

Meglepetés a magyar haszongépjármű-piacon

A tavalyi év eredményeiből számos meglepetés olvasható ki a nagyhaszongépjárművek piacán: hazánkban az EU-s átlagtól eltérő folyamatok uralkodtak 2024-ben. Akadt olyan szegmens, ahol Magyarország jobban teljesített az uniós átlagnál, de volt olyan terület is, ahol messze alulmúlta azt. A magyar haszongépjármű-piacon azonban a várakozások szerint az idei év egyes kategóriákban kedvezőbb eredményeket fog hozni a tavalyinál.

Régiós szinten jól teljesít a magyar piac

A maximum 3,5 tonnás kishaszonjárművek piaca 19,4 százalékkal nőtt a 2023-as évhez képest. Ebben a kategóriában összesen 24 782 példány talált gazdára 2024-ben, ami 4033 darabos bővülést jelent az előző évihez képest. A keresletet az elektromos áruszállítókra felvehető állami támogatás is hajtotta, hiszen tavaly 1388 darab tisztán akkumulátor-elektromos kishaszonjármű is gazdára talált a hazai piacon, ami 714 példánnyal több a 2023-as mennyiséghez képest. Ez kiugróan magas, 105,9 százalékos növekedést jelent, amivel hazánk az 1. helyet szerezte meg az Európai Unióban az elektromos haszonjárművek terén.

A piac egyik legnépszerűbb elektromos áruszállítójának a Ford Transit számít, de a Mercedes-Benz Citan elektromos változata is jól fogyott. Emellett a Szegeden autógyárat építő BYD ETP3 típusú furgonjából is csaknem 100 darabot adtak át tavaly. Egyre hangsúlyosabb ugyanakkor a VW ID.Buzz Cargo jelenléte is, amely nem az olcsóságáról híres, de közel 50 darabot forgalomba helyeztek belőle 2024-ben. A növekedés túlnyomó részét azonban a dízelhajtású áruszállító gépjárművek adták, mivel ezek-ből 2895 darabbal többet adtak el 2024-ben Magyarországon.

Hazánk régiós szinten is jól teljesített, hiszen Csehországban 4,3 százalékkal, Szlovákiában 0,5 százalékkal csökkent, Lengyelországban pedig 3,6 százalékkal bővült a kishaszonjárművek piaca. A magyar adat még az évek óta jól teljesítő osztrák piacét is meghaladta, ugyanis nyugati szomszédunknál 7,7 százalékkal több kishaszongépjárművet adtak el tavaly, mint előtte.

Csökkenés a közepes kategóriában

A közepes teherbírású, a 3,5–16 tonna közötti haszongépjárművek forgalma jelentősen csökkent itthon, mivel összesen 372 darabot adtak el ebben a szegmensben, ami 146 da-rabbal kevesebb a 2023-as esztendőhöz képest. Ez 28,2 százalékos csökkenésnek felel meg. Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy enyhe bővülés figyelhető meg a kategóriában az elektromos gépjárművek terén: 4-gyel több, 23 darab tisztán elektromos hajtású áruszállítót adtak át.

Trónfosztás a nehézkategóriában

Bár a magyar piacon 2024-ben mintegy 1000-rel kevesebb, összesen 5281 darabot adtak el a nehézkategóriás teherautók szegmensében, mégsem ez tekinthető a legfontosabb történésnek ebben a kategóriában. Iparági szereplők szerint nincs meglepetés a gyengébb teljesítményben, hiszen nehéz évet zártak a fuvarozók, várható volt, hogy visszafogják a beszerzéseiket. Egyes vélemények szerint ráadásul a magyar piac éves szinten 4500–4600 darabot „tud felszívni” a nehézkategóriás teherautókból.

A meglepetést az szolgáltatta, hogy a Volvo Trucks-nak 15 év után sikerül letaszítania a trónról a holland versenytársát, a DAF Trucks-ot Magyarországon. A göteborgi székhelyű svéd gyártónak 1187 darab teherautót sikerült értékesíteni, ami ugyan 121 darabbal kevesebb a tavalyinál, de mivel az említett DAF 424 darabbal kevesebb tehergépjárművet adott el, ez nagyban hozzájárult ahhoz, hogy megszerezze az aranyérmet. A három húzótípusnak az FH, az FH Aero és az FM számít. Az értékesítés 75 százalékát 3 szín (fehér, sárga és kék) adta az elmúlt évben a Volvo Trucks-nál.

A DAF pedig a 3. helyre csúszott vissza. A holland vállalat az Egyesült Királyságban és Hollandiában lett piacvezető (az előbbi 27,1, az utóbbi 28,9 százalékos piaci részesedéssel), Németországban és Franciaországban pedig a legnagyobb importmárkává vált.

Érdekesség, hogy nemhogy meg tudta őrizni eredményeit, de még növekedni is képes volt a szintén svéd Scania, amely 101 darabbal több, összesen 1000 darab teherautót adott el 2024-ben. Az értékesített Scania teherautó-alvázak közül az R460 A4x2LA volt a legnépszerűbb típus, amelyből 136 darabot adtak el tavaly Magyarországon. Az S500 A4x2LA típusból pedig 108 darabot értékesített a södertaljei gyártó hazai képviselete. A harmadik legnépszerűbb típus az R460 A4x2NA lett, amelyből 87 darabot vettek.

A Scania teherautók döntő többségét (83 százalék) 13 literes motorokkal adták el, de azért a 16 literes erőforrásokat is keresték a hazai vásárlók (3,9 százalék). A legtöbb (53,9 százalék) Scania járművet fehér színben adták át, ugyanakkor piros (13,6 százalék) és borostyán (8,6 százalék), kék (7,5 százalék), valamint szürke fényezésben (5,9 százalék) is értékesítettek teherautókat.

A magyar piac negyedik legnépszerűbb márkája az MAN lett, amely 77 darabbal több, összesen 782 példányt adott el idehaza. A Renault Trucks már nem volt képes megőrizni a tavalyi eredményeit, mivel 135-tel kevesebb, összesen 547 darab járművet sikerült értékesíteniük. A második legnagyobb csökkenést mégsem ők, hanem a Mercedes-Benz szenvedte el, amely 434 darabot adott el ebben a kategóriában. Ez 408 példánnyal kisebb eredményt jelent a 2023-as szinthez képest. Iveco márkájú teherautókból 265 darabot, Ford emblémájú tehergépjárművekből pedig 79 darabot értékesítettek itthon.

A Törökországban készülő, amerikai márkaemblémával ellátott teherautókat a Rheinmetall MAN Military Vehicles (RMMV) követte a rangsorban, összesen 16 darab, katonai felhasználású teherautóval, ezzel szinte megduplázva az előző évi teljesítményét. Említésre érdemes még, hogy a Faun 4, a Tatra pedig 1 darab teherautót tudott eladni Magyarországon.

Akadtak azonban olyan márkák, amelyek bár 2023-ban képesek voltak idehaza 1–2 terméket eladni, azonban 2024-ben „hoppon maradtak”. Ezek közé tartozik a Sany, a Hako, a Dongfeng, a Foton, a Liebherr, a Stummer vagy a BMC. Összességében 17 százalékkal csökkent a magyar nehézkategóriás piac.

Uniós piaci trendek

Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai szerint a 3,5 tonnáig terjedő, könnyű teherbírású haszonjárművek szegmensében 8,3 százalékos növekedést mutatkozott. Mindez annak köszönhető, hogy a 27 tagállamban összesen 1 586 688 példányt, 121 129-cel többet adtak el (ebben a szegmensben). A bővülésből viszont kevéssé vették ki a részüket az akkumulátor-elektromos járművek, mivel ezekből 9598 darabbal kevesebbet, összesen 96 159 példányt értékesítettek az elmúlt évben, ami 9 százalékos csökkenésnek felel meg a 2023-as évhez képest.

A közepes teherbírású teherautók szegmensében, tehát a 3,5–16 tonna közötti kategóriában 5,6 százalékos növekedés mutatkozott. Ez számszerűen azt jelenti, hogy 3102-vel több, azaz 58 944 darab jármű fogyott ebben a kategóriában tavaly. Az elektromos változatok értékesítése ezen a téren is csökkent 21,1 százalékkal.

A nehéz teherbírású tehergépjárművek piaca 8,5 százalékkal csökkent az EU-ban, vagyis összesen 24 998 darab tehergépjárművel kevesebbet adtak át ebben a kategóriában. Bár a 2024-ben eladott 268 952 darab nehéz kategóriás teherautó túlnyomó része dízelhajtású volt, figyelemre méltó adat, hogy a 27 tagállamban csaknem 30 százalékkal nőtt az akkumulátor-elektromos technológiát használó járművek száma. Ezekből 756 darabbal több, 3328 példány kelt el az elmúlt évben. A növekedés fő mozgatórugóihoz tartoznak például Németország (57,4 százalék), Olaszország (115,2 százalék) és Svédország (59,6 százalék), Franciaországban viszont 57,4 százalékos, Hollandiában pedig 42,3 százalékos csökkenés mutatkozott ezen a területen.

 

Aranyi Péter