Különleges nyerges vontató érkezett Magyarországra. A Mobility & Innovation Production (MIP) hajtásrendszerével felszerelt jármű a Waberer’s-nél végez majd szállítási feladatokat.
Az, hogy az újdonság Európa meghatározó, saját flottával rendelkező, közúti logisztikai vállalatánál fog forgalomba állni, nem meglepő, hiszen jelenleg is a Waberer’s üzemelteti a régióban az egyik legnagyobb alternatív hajtásláncú teherautó-flottát.
„Most 25 db alternatív meghajtású járművel rendelkezünk, amelyek között vannak elektromos furgonok, teherautók és vontatók, valamint LNG-üzemű vontatók is. Ez a flotta eddig mintegy 3 millió megtett kilométerrel több mint 400 tonna káros anyag kibocsátását előzte meg. Idén tovább bővítjük az elektromos flottánkat, amivel 30 db-ra növekszik a rendelkezésre álló alternatív hajtásláncú járműveink száma, és emelkedik az elektromos töltőpontok száma is. A jelenlegi portfóliónkat továbbá olyan innovatív alternatívákkal szeretnénk kiegészíteni, amelyek nemcsak a fenntarthatóság szempontjából számítanak mérföldkőnek a szállítmányozásban, hanem technológiailag is egyedülállók Európában” – hangsúlyozta a sajtótájékoztatón Erdélyi Barna, a Waberer’s Csoport igazgatósági tagja.
A 2018-ban alapított, szlovákiai Mobility & Innovation Production (MIP) neve ugyan még kevésbé lehet ismerős idehaza, de korábban már figyelemre méltó sikereket értek el, hiszen akkumulátor-elektromos, valamint hidrogéncellás elektromos midibuszt is bemutattak. A hidrogéncellás nyerges vontató a legújabb fejlesztésük, amely náluk tavaly év végén debütált.
„Az ötlet egy svájci partnerünktől ered, amely cég hidrogénkutak és hidrogénüzemű járművek üzemeltetésével foglalkozik. Korábban szakértői véleményt kértek tőlünk, ezután biztattak, hogy vágjunk bele egy hidrogéncellás vontató építésébe, mert egyre nagyobb kereslet mutatkozik rá. A kezdetek kezdetén több járműgyártót is megkerestünk, de csak a Ford Trucks mutatott nyitottságot” – mondta Onódi János, az MIP vezérigazgatója. A bázisjármű tehát egy Ford F-Max nyerges vontató lett, amely 2018-ban viselte Az év teherautója címet.
Jóformán semmiben sem különbözik egy hagyományos, dízeles társától, hacsak abban nem, hogy a fülke mögött helyet kapott 4 darab, Nproxx gyártmányú hidrogéntartály, amelyekben ez az elem légnemű formában van jelen. Ezekben összesen 48 kg-nyi hidrogén található, 700 barra sűrítve. Az újdonság 45 tonnás össztömegre van hitelesítve, és egy feltöltéssel 600–700 kilométert tud megtenni, teljes terhelés (legfeljebb 24 tonna rakomány szállítása) mellett. Mindez a mérsékelt (100 km-enként 8–9 kg hidrogén) fogyasztásának köszönhető.
Joggal merül fel a kérdés: mennyire biztonságos egy ilyen monstrum? A bemutatón az MIP vezérigazgatója elárulta, hogy teljes mértékben, hiszen e tartályoknak 3-4-szer szigorúbb előírásoknak kell megfelelniük, mint magának a teherautónak egy törésteszten. Baleset vagy tűz esetén a rendszer automatikusan és fokozatosan kiengedi a hidrogént a levegőbe, így kerülve el a robbanást.
„A tervezéskor fontos szempont volt, hogy ne legyen túlbonyolítva a nyerges vontató. A mi meglátásunk, hogy azt, ami jó és bevált, ne módosítsuk. Meghagytuk a gyári fékrendszert, a futóművet, a gyári kardánt, sőt hozzápozicionáltuk a motort, mert úgy láttuk, hogy a kerékagyhajtású futóművekkel sok a probléma” – árulta el Onódi János. Hozzátette: a jármű európai típusbizonyítvánnyal rendelkezik, minősítését a cseh TÜV végezte el.
Hajtásáról DANA TM4 Sumo HV 2500 6–P elektromos motor gondoskodik, amely impozáns, 734 lóerős (540 kW) teljesítményt és 2500 Nm-es nyomatékot kínál. Ehhez csatlakozik a kifejezetten e-teherautókhoz fejlesztett, 4 fokozatú Eaton váltó. Működtetéséhez a fordított elektrolízis révén a vontató orrában elhelyezett Refire Prisma XII+ üzemanyagcella biztosítja az áramot, amely 117 kW-os teljesítménnyel bír. A fel nem használt energia tárolására a 122 kWh kapacitású Durapower akkumulátor szolgál, amelyet külső áramforrásról is lehet tölteni.
A nyergesen egy 20–25 főből álló, döntően felvidéki, magyar többségű szakembergárda dolgozott. Az MIP a Ford Trucks-szal kötött megállapodás részeként saját márkanév alatt hozhatja forgalomba a teherautót, de használhatják a Powered by Ford Trucks kifejezést is. A cég első embere bízik abban, hogy az 1 hónapos tesztet követően értékes tapasztalatokkal gazdagodnak, amelyeket később felhasználhatnak a nyerges vontató sorozatgyártása során.
Aranyi Péter