Fontos, hogy szeresse az ember, amit csinál – beszélgetés Varga Bálinttal, a K&V Logistic Solutions ügyvezetőjével és Varga Viktor üzletfejlesztési vezetővel

Fontos, hogy szeresse az ember, amit csinál – beszélgetés Varga Bálinttal, a K&V Logistic Solutions ügyvezetőjével és Varga Viktor üzletfejlesztési vezetővel

A K&V Logistic Solutions egyre karakteresebb és jól azonosítható arculattal jelenik meg a hazai és nemzetközi közúti fuvarozásban, szállítmányozásban és személyszállításban. A vállalat kiváló példa arra, hogyan lehet generációváltást végrehajtani úgy, hogy tovább virágozhasson az üzlet. A cég első embereivel a siker titkáról és a fuvarozókat érintő kihívásokról beszélgettünk.

– Hogyan értékelnék a fuvarozási tevékenységük tavalyi évét?

Varga Viktor (V. V.): – Mi a közúti áruszállítás tekintetében elkülönítettük az üzletágainkat: külön definiáljuk a nemzetközi és belföldi közúti fuvarozási, valamint a közúti szállítmányozási divíziókat. A két fuvarozási üzletágunk központja és irodája Gyöngyösön található, a szállítmányozásért felelős telephelyünk pedig Fóton működik. A kérdésre válaszolva mindhárom üzletágról elmondható, hogy nagyon gyenge évünk volt tavaly a nyereségességünk szempontjából.

Varga Bálint (V. B.): – Igaz, a kapacitásainkat tisztességgel le tudtuk kötni, viszont azt látni kell, hogy ahogyan a gazdaság minden más szektorában, úgy a szállítmányozásban is vannak hullámvölgyek. 2020–2023 között nagyon szép időszakot futottunk be, de ez 2024-ben megbosszulta magát. Szerintem ez egy nagyon szerencsétlen együttállásnak is köszönhető: a fuvarozási költségek extrém módon emelkedtek – ilyen szintű költségnövekedést az elmúlt 10 évben nem lehetett tapasztalni –, emellett Európa-szerte visszaesett a termelési volumen, emiatt a szállítható árumennyiség is jelentős mértékben csökkent. Ez egy őrületes árversenyt generált a piacon, aminek követeztében 18 százalékkal drágult a nemzetközi árufuvarozás. Ennek nagyjából a felét volt hajlandó elfogadni a piac, ami véleményem szerint egy nagyon alacsony arány. Hosszú távon gondolkodva nyilván ennek az időszaknak is megvannak a maga kihívásai, a költségeket racionalizálni kell, és ez a piac minden szereplőjét érinti.

– Mekkora szerepet játszott a költségek növekedésében az útdíjak emelése?

V. B.: – Az említett 18 százalékos növekmény nagyjából 40 százaléka az útdíjból eredt. Az az útdíjemelkedés, amivel szembesültünk akár Magyarországon, akár Németországban, jelentős mértékben hozzátett a költségek növekedéséhez. Az útdíj 5–6 éve még a top 3 költségek között szerepelt, ám tavaly egyértelműen átvette a vezető posztot. Ebben az évben pedig Szlovákia döntött egy ugyancsak jelentős mértékű emelés mellett, ami július 1-jétől érezteti majd a hatását. Nyilvánvalóan ez majd azon termékek áraiba épül be, amiket szállítunk. Még egyszer hangsúlyoznám, hogy a tavalyi évvel kapcsolatos rossz szájízünk szerintem nem lenne a költségnövekedés miatt, ha mindez egy növekvő környezetben valósult volna meg, mert amikor a kereslet megvan, akkor ez sokkal egyszerűbben érvényesíthető a piacon. Sajnos viszont éppen akkor jöttek ezek az emelések, amikor eleve csökkenőben volt a piac teljesítménye.

– Végre kellett-e hajtaniuk valamilyen kényszerű intézkedést a gazdaság negatív teljesítménye miatt?

V. V.: – A flottát nem csökkentettük, sőt a fuvarozáshoz még egy picit bővítettük is, úgyhogy mi ezen a téren nem panaszkodhatunk.

– A közúti személyszállítás mennyire segített kiegyensúlyozni a tavalyi eredményeket?

V. V.: – Nekünk az a határozott elképzelésünk, hogy az üzletágaknak önállóan kell megállniuk a saját lábukon, tehát nem fordulhat az elő, hogy az egyik üzletág a másik lélegeztetőgépén van.

V. B.: – Ettől függetlenül természetesen stabilitást tud adni, ha a portfólióban többféle tevékenység van jelen. Ha kizárólag közúti árufuvarozással foglalkoztunk volna 2024-ben, akkor valószínűleg a pénzügyi beszámolónkban is sokkal rosszabb számadatok szerepeltek volna. A két piac nyilvánvalóan teljesen elválik egymástól. A közúti személyszállítás sem egyszerű, hiszen embereket szállítunk, és az ügyfél-elégedettség nagyon lényeges szempont, de szerintem fontos előnye az árufuvarozással szemben, hogy a személyszállításban hosszabb távon lehet gondolkodni, mivel alapvetően éves szerződéseket kötünk. Ez nagy különbség a két terület között. Emellett jóval kevesebb a piaci szereplő a személyszállítási piacon.

– Önöknél milyen jellegű megrendelésekkel kötik le a közúti személyszállítási kapacitásokat?

V. V.: – Igyekszünk minden piaci igényt lefedni ezzel az üzletágunkkal. Tehát szolgáltatunk reptéri transzfereket, máskor osztálykirándulásokról vagy különjáratokról van szó. Az árbevétel döntő többségét, több mint 90 százalékát a dolgozói személyszállítás, azaz a szerződéses munkásjárat adja. Mi ezen a téren nemcsak Gyöngyösön, hanem Egerben és Budapest agglomerációjában is szolgáltatunk. Egyébként kiemelt célunk is bővíteni a területi lefedettséget országos szinten.

V., B.: – Ha elindulunk egy tenderen, akkor nem mi adjuk a legalacsonyabb árajánlatot. Nálunk viszont alapérték, hogy ha egy szolgáltatás elvégzésére jelentkezünk, akkor arra teljes mértékben felkészülünk, mert számunkra kiemelten fontos az ügyfél-elégedettség, legyen szó közúti fuvarozásról, gyógyszerraktározásról vagy személyszállításról. Úgy tekintünk magunkra, hogy a mi szolgáltatásunk Business Class kategóriájú.

– A szolgáltatásaik rendkívül sokrétűek, hiszen többek között saját műszakivizsga-állomással és raktárbázissal is rendelkeznek, és még raklapkészítéssel is foglalkoznak.

V. B.: – Igen, az egyik legnagyobb vevőnk ezen a téren egy gyógyszergyár. Az ilyen raklapoknak szigorú követelményeknek kell megfelelniük: egyfelől meghatározott méretük van, megfelelő anyagból kell készülniük, és megfelelő tisztaságúnak kell lenniük. A raklapgyártásba egyébként 2019-be vágtunk bele, és akkor létrehoztunk egy közös vállalatot. Szabvány EUR, de egyedi méretű palettákat is gyártunk. A nyíradonyi üzemünk kapacitása körülbelül 50 ezer paletta havonta.

– Történtek-e a cégben szervezeti átalakulások a generációváltás során?

V. V.: – Ez egy nagyon sok összetevős történet. Egyrészt családi vállalkozásból fejlődött a cég családbarát nagyvállalattá, emellett a stafétaátadásnak köszönhetően lehetőségünk nyílt az üzletágakat még jobban virágoztatni. Bár magát a generációváltást 2021-re datáljuk, a személyszállítási üzletág igazgatója a kezdetektől fogva Bálint volt.

V. B.: – Ugyanígy a másik oldalhoz, a raktározáshoz pedig Viktor kapcsolódik. Nálunk a stafétaátadás folyamata ott indult el, hogy a különálló üzletágakat vagy cégeket elkezdtük saját magunk vezetni, fejleszteni, építeni. Ez egy kivételes együttállás is volt, mert alkalmasak is voltunk rá, és ezt látta bennünk az alapító generáció is. Pozitív dolog volt továbbá, hogy a tér is megvolt hozzá, hogy az alkalmasságunkat bizonyíthattuk anélkül, hogy egyébként a főtevékenységünket bármilyen szempontból befolyásoltuk volna. Ez egy nagyon szerencsés helyzet, amivel tudtunk is élni. Körülbelül 2019 volt az az esztendő, amikor cégcsoportszinten elkezdtünk részt venni az elképzelések, a stratégia alakításában. 2021-ben pedig a két alapító hátrébblépett, és már nem irányították napi szinten a vállalatot. Tulajdonosként ugyanúgy itt vannak, nyilván a felügyeletet gyakorolják, ahogyan kell. Mindazonáltal a cég fejlődése önmagában is sok szervezeti változást indikált. Mi második generációként egészen másként tekintünk a társaságra, és egész más vezetési stílust képviselünk, mint ami az alapítókat jellemezte; ők általában sokkal szorosabban szeretik kézben tartani a folyamatokat, a döntéshozatalt pedig központosítják. Mi ezzel szakítottunk, és inkább abban gondolkodtunk, hogy hogyan tudunk kialakítani egy felelős menedzsmentet. Ez az, ami szerintem a legnagyobb ugrásunk volt – és ami kifizetődött, mert az elmúlt 5 évben jócskán megdupláztuk a céget létszámban és forgalomban is.

V. V.: – Ehhez úgy vélem, kell hivatástudat és szenvedély is, hogy szeresse az ember, amit csinál.

– Miért fontos Önök számára az EcoVadis minősítés?

V. V.: – 2021 óta van ilyen tanúsításunk. Ez a minősítőszervezet gyakorlatilag az ESG irányelvei alapján működik, ez alapján állítja össze a kritériumait, és ezek között találjuk a fenntarthatóságot, a társadalmi felelősségvállalási (CSR) tevékenységeket, az átláthatóságot, a munkavállalói jóllétet, a teljes jogszabályi megfelelőséget. Mi ezekben a szempontokban egyre jobb eredményeket érünk el. Ez természetesen amiatt is fontos, mert nagyon készülünk arra, amikor ESG-jelentést is kell tennünk. Fenntarthatósági jelentést már évek óta készítünk, csak most már ez kötelező is lesz nagyon sok mindenkinek. Nagyvállalatként viszonylag hamar kötelezettek leszünk.

 

Aranyi Péter