A KFX (Közúti Fuvarozási Árindex) után újabb betűszót tanulhat a szakma, a DigiLog Consulting ugyanis tavaly új iparági piacelemzést indított útjára KFR (Közúti Fuvarozási Riport) néven. A megbízóknak és fuvarozóknak egyaránt hasznos szakmai információkat tartalmazó, negyedévente megjelenő professzionális gyorsjelentés ötletgazdája, Lajkó Ferenc válaszolt a NavigátorVilág kérdéseire.
– Mikor és miért indította a Közúti Fuvarozási Riportot?
– 2024 januárjában indítottuk, és az elnevezéséből is lehet sejteni, hogy ez egy iparági gyorsjelentés, amely kifejezetten a közúti fuvarozásra fókuszál. A riport különlegessége, hogy rávilágít a makrogazdasági és a fuvarozási iparágban jellemző folyamatok közötti ok-okozati összefüggésekre, amelyekből egyrészt jobban megérthetőek a múltban lezajlott események, másrészt előre jelezhetőek a jövőben várható történések, trendek.
– Miben különbözik a Közúti Fuvarozási Árindextől?
– A KFX sokkal rövidebb, és terjedelmében, illetve kitekintésében is szűkebb adattartalmat dolgoz fel, górcső alá véve a közúti fuvarozás költségeit, változásait és azoknak a fuvardíjakra gyakorolt hatását. A Közúti Fuvarozási Riportban szóba kerül ugyan az árindex, de a költségváltozások elemzése az anyagnak csak egy kis részét teszi ki. A KFR-ben emellett megvizsgáljuk a makrogazdasági mutatókat: GDP, infláció, árfolyam, ipari termelés, építőipar, kiskereskedelmi forgalom, export-import, beruházások, szabályozói környezet. Kiemelten foglalkozunk az áruszállítási teljesítményekkel, a keresleti és a kínálati oldallal, a fuvardíjakkal, a vállalkozói profitabilitással és likviditással, valamint számba vesszük a munkaerőpiac helyzetét, a fuvarozói létszám alakulását, az iparági kockázatokat és a középtávú várakozásokat is. Látható tehát, hogy ez egy jóval összetettebb, bővebb, szélesebb témakört felölelő piac-elemzési riport, a szakma szereplőinek érdeklődésére számot tartó rengeteg információval.
– Kiknek szól a negyedéves gyakorisággal megjelentetett iparági elemzés?
– Két fő célcsoportja van a KFR-nek. Az egyikbe a fuvarozókat különböző termékekkel és szolgáltatásokkal ellátó cégek, kamion-, pótkocsi- és gumiabroncsgyártók, üzemanyag-forgalmazó vállalatok, telematikai szolgáltatók és lízingcégek tartoznak. A másik célcsoportot pedig azok a közúti fuvarozók alkotják, akiket érdekelnek a makrogazdasági környezet változásai, az iparági folyamatok és várakozások, akik szeretnék megérteni a makroadatok és a fuvarozási szegmens trendjei közötti összefüggéseket, amelyekből akár következtetni tudnak a fuvarpiac közeljövőben várható történéseire is. Ez a piacelemzésünk legnagyobb értéke és egyben üzenete is, amit tehát nemcsak a szolgáltatók, hanem a fuvarozók is jól tudnak használni. Úgy gondolom, hogy a szolgáltatóvállalatok nem ismerik teljes mélységében a szakmánkat, számukra ezért lehet hasznos a KFR. Míg a fuvarozók épp ellenkezőleg: talán túlzottan is azt gondolják, hogy mindent tudnak az iparágról, hiszen benne dolgoznak, ki ismerné náluk jobban? Mégis elképzelhető, hogy ők is kaphatnak olyan információkat a riportból, amelyeket felhasználhatnak a hétköznapok során a vállalkozásuk még hatékonyabb és jövedelmezőbb működtetéséhez.
– Miért ajánlja „lapozgatásra” a Közúti Fuvarozási Riportot a célközönségnek?
– Azt szeretném üzenni, hogy ma már léteznek professzionális elemzések múltról szóló magyarázatokkal és jövőre vonatkozó előrejelzésekkel, a szolgáltatók és a fuvarozók pedig ezekre alapozva készíthetik el az üzleti terveiket, alakíthatják ki az értékesítési vagy épp növekedési stratégiájukat. Nagyon fontos, hogy az anyag önmagában nem elegendő; a tervezéshez minden vállalkozásnak figyelembe kell vennie a saját cégspecifikus szempontjait, aktuális piaci lehetőségeit.
– A február végén megjelent legfrissebb elemzésben hangsúlyosan szerepelnek az idei iparági várakozások. Mely folyamatokra hívná fel a fuvarozók figyelmét?
– A riportban szereplő 2024. IV. negyedévi makrogazdasági mutatók és iparági folyamatok – illetve az idei I–II. hónapokra vonatkozó, már ismert tényadatok – alapján azt lehet előre jelezni, hogy amíg a kiskereskedelemhez tartozó szállítási volumenek tovább nőhetnek, addig az ipari és építőipari árualap a 2024-es alacsony szinten ragadhat az első fél évben, bár az év vége felé közeledve pozitív kilátásokkal. Ennek következtében a belföldi fuvarpiaci kereslet folyamatosan javulhat 2025-ben, a nemzetközi fuvarozásban pedig szezonálisan hullámzó, átlagosan stagnáló keresletre számíthatunk. Egy másik fontos trend, hogy folytatódik a nemzetközi forgalomban részt vevő vontatók számának már a tavalyi III. negyedévben elkezdődött csökkenése, illetve tovább eshet az új járművek iránti kereslet. A kapacitáscsökkenésre egy jellemző adat: 2024 IV. negyedévében 30 százalékkal kevesebb új vontatót helyeztek forgalomba Magyarországon, mint 2023 hasonló időszakában. A fuvarozók tehát eszközberuházások elhalasztásával és/vagy kamionok leállításával reagálnak a gazdasági recesszióra, és várják, hogy a kereslet-kínálat egyensúlyba kerüljön. Harmadszor, a fuvarozók költségei idén már „csak” kicsivel infláció feletti mértékben, 5–8 százalékkal emelkedhetnek, szemben az elmúlt évi brutális drágulással, de mivel a tavalyi fuvardíjemelés körülbelül 3 százalékkal elmaradt a költségnövekedés szintjétől, így idén mintegy 10 százalékos áremelésre lenne szükség ahhoz, hogy a vállalkozások a tisztességesnek mondható, 4–6 százalékos margint tudják hozni.
– Független elemzőként hogy látja: mikor indulhatnak el pozitív változások a fuvarpiacon?
– A kereslet 2023 második felétől kezdett visszaesni, ami a mai napig tart, és erősen megtépázta a fuvarozókat, persze más gazdasági szereplőkkel együtt. Iparági szakértőként ebben az évben nem számítok jelentős változásokra. Elképzelhető, hogy a második fél évben már lesznek jelek, hogy megindulhat felfelé a piac, de most még semmi nem utal pozitív előjelű trendfordulóra. Azt gondolom, hogy a gyorsjelentéseinket negyedévről negyedévre átböngésző szolgáltatók és fuvarozók hamarabb fogják megsejteni, hogy mikortól változhatnak meg a piaci trendek, és ezzel akár verseny-előnyre is szert tehetnek majd.
További információk kérhetők: kfx@kfx.hu
Dékány Zsolt