A stagnáló piacot eredményező, elmúlt válságévben felállt a Ferro-Sped csaknem 200 fős állománya és 130 autós járműparkja, de ebben az évben, amelyet a kivárás évének titulált az ügyvezető, már muszáj árat is emelni – ehhez kérlelhetetlenül ragaszkodik.
– Milyen bázisról indult az idei esztendő?
– Az elmúlt évünk a piacot jellemző módon a terv alatt sikerült, ennek ellenére számos értékes tapasztalatot szereztünk, és bátran kerestünk megoldásokat a kihívásokra. A főtevékenységünk, a saját kamionokkal végzett közúti árufuvarozás forgalma 11 százalékkal csökkent, a kisebb szeletet képviselő szállítmányozási üzletágunké viszont 15 százalékkal növekedett. Összességében nem értük el az azelőtti év csaknem 9 milliárd forintos forgalmát, de ennél sokkal rosszabbul érint az eredményességi ráta további zsugorodása. Túlméretes áruk szállítására szakosodott vállalkozásként sajnos a számunkra legtöbb munkát adó építőipar termelési kibocsátása 2024-ben – egy-egy hónap kivételével – rendre szűkült, különösen a második fél évben zuhant be teljesen, ráadásul nemcsak Magyarországon, hanem az általunk járt osztrák és német piacon is. Tehát a portfólióban a túlméretes fuvarok aránya markánsan csökkent, és a volumencsökkenést tetézte, hogy az árharc tovább szorította le a fuvardíjakat – így gyakorlatilag esélyünk sem volt jó eredményt elérni. Ettől függetlenül sikerként értékelem, hogy ebben a helyzetben is tudtunk teljesíteni egy nullszaldós évet – ez volt a maximum, amit ki tudtunk belőle hozni. Le a kalappal az összes kollégám előtt, aki kitartott mellettem, mert egyébként iszonyatosan sokat dolgozott mindenki, 110–120 százalékon mentünk mindannyian! Ez az összefogás és elkötelezettség ad biztosítékot a jövőre nézve!
– Milyen intézkedésekkel igyekeztek fennmaradni?
– Átszerveztük az egész céget: magát a szervezetet és a különböző folyamatokat. Mindenekelőtt fontos volt, hogy a 45 fős adminisztrációban mindenki kristálytisztán tudja, hogy mi a feladata, kinek pontosan meddig ér a hatásköre, ki miért felel. Az új struktúrának lettek áldozatai, de így tiszta lappal kezdhettük 2025-öt. Többek között az értékesítésünket is átszerveztük: egy teljes irodai csapatot építettünk fel, és egy key account menedzser járja az országot folyamatosan. Jelenleg kifejezetten erős nálunk az adatalapú döntéshozatal: mindent digitalizálunk, amit csak lehet. Egy új vállalatirányítási rendszert vezettünk be tavaly, amit már évek óta nagyon vártunk. Segítségével az eddigieknél sokkal több információ áll a rendelkezésünkre, a kollégáim is nagyon aktívan használják: adatokat elemzünk, és világosan látjuk, hogy hol ereszt a cég, vagy hol kell beavatkozni. Hozzáteszem, hogy most is keressük azokat a lehetőségeket, hogy hol tudunk fél–egy forintot megfogni, mert még mindig találunk ilyeneket valahol: olyan minimális összegeket, amikkel régebben egyáltalán nem foglalkoztunk, most azonban szükségünk van a sűrű fillérekre. Mindezeken felül nagyon sok hatékonyságnövelő intézkedést vezettünk be, amelyekkel részben célt értünk, ámde összességében nem tudták kitermelni 2024 óriási költségnövekedését, így a bérek, adók, útdíjak és egyéb költségek felfalták a nyereséget.
– Hogyan alakulnak a fuvardíjak most?
– A tavalyi tapasztalatunk szerint az útdíjemelés nagy részét át tudtuk hárítani 2024 első felében, de ahogy a piac megérezte azt, hogy egyre kevesebb a munka, elindult lefelé az árharc, így a második fél évben nem lehetett továbbterhelni a pluszköltségeket a megbízókra. Arra számítunk, hogy idén – legalábbis a III–IV. negyedévben – végre elmozdulunk a holtpontról, és valami változni fog. Óriási volumennövekedést még nem várunk, pedig a 130 autónkat áruval kiterhelni létfontosságú lenne, viszont akkor muszáj hozzányúlnunk a díjakhoz. Az ez évi stratégiánk egyértelműen az áremelés, ez nem vitás, és azt várom a piactól, hogy bármekkora is a verseny, mindenki felhúzza a díjakat. A Ferro-Spedben előnyt jelent, hogy a lízingek mellett nincsenek egyéb hiteleink, stabil és cashflow-pozitív a működésünk, de akinek a helyzete kitettebb, végképp nem engedheti meg magának, hogy az önköltségi szint alatt vállaljon fuvart csak azért, hogy ne álljon az autója. Senki ne azért dolgozzon, hogy elfáradjon!
– Milyen fejlesztéseket irányoztak elő erre az évre?
– Előreláthatólag március elején adjuk át az önerős beruházásból megvalósult új létesítményeinket: a saját kamion- és személyautó-mosót és egy karosszériaműhelyt a cégem melletti ingatlanon, az utcára nyitva, árbevétel-növelő jelleggel. A műhelyfelújítás az aktuális fejlesztési projektünk, arra pályázunk is együtt a megújuló energia témájával (a meglévő 50 kW-os napelemünk mellé egy másik hasonló telepítésére) és tachográfcserére is, bár sokkal szerényebb összegben, mint azt korábban terveztük. Ami a járműparkot illeti, tavaly cseréltem 50 kamiont, és tavalyelőtt több pótkocsit, nagyon speciális trélereket rendeltem, ezek most fognak megérkezni. Így legalább nekem nem kell most flottát cserélnem, nem kell javítással foglalkoznom, jó fogyasztással dolgozom, tehát előnyökkel indulok idén. Korszerű flottára felfejlesztve 2025 a kivárás éve számunkra, hogy merre indul el a piac. Egy pici elmozdulás, felpattanás, néhány százalékos volumenbővülés is látványos javulást eredményezhet – ezt várjuk nagyon.
NÉVJEGY
Suhajda Tamást gyerekkora óta a fuvarozás érdekelte, a budapesti Általános Vállalkozási Főiskolán végzett 2008-ban, közgazdász-logisztika szakirányon. A diploma megszerzése után a családi vállalkozás műhelyében kezdett dolgozni a javítóbázis korszerűsítésén, néhány hónappal később viszont felkerült az irodába; ott volt rá nagyobb szükség, hiszen 2009 januárjában kompletten megállt a magyar gazdaság, két hónapon keresztül a járműflottájuk több mint a fele a telephelyen rostokolt, leestek a fuvardíjak, ezért szigorúan kellett figyelni a költségek alakulását. Három évig az édesapjával közösen irányították a konszolidációt, a cég átvilágítását, és keresték a válságból való kilábalás lehetőségét. Túlélve ezt az idegőrlő időszakot, 2012-től teljesen szabad kezet kapott, és ügyvezetőként immár minden döntés felelőssége az övé. Németül beszél, nős, két 12 éves ikerlánya van – akik imádják a kamionokat.
Varga Violetta